Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

Signalement

UitvoeringCamry 2.4 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 94.000 km

Met pijn in mijn hart nam ik afscheid van mijn (nogal kale) Toyota Carina E, om die plaats te maken met deze Camry. In de showroom stonden twee Camry's, een automaat 2.4 en een handbak 3.0. Mijn vrouw en ik brachten de Carina voor een beurt en mijn vrouw zag de Camry's staan. Ik riep nog, nee, niet kijken, want ik was supertevreden met de Carina. Maar ze viel er als een blok voor. "Dit is pas een stijlvolle auto", riep ze. Ok, dus van het één kwam het ander. Het liefst had ik de 3.0 gehad, maar mijn vrouw heeft veel moeite met schakelen, dus werd het de 2.4 automaat.

Als je van een Carina in een Camry stapt vallen je twee dingen gelijk op: het formaat van de Camry en de hoogte. Als je achter het stuur gaat zitten overvalt je gelijk het formaat (de Carina is van de D-categorie, de Camry van de E-categorie) en dat hij hoger op de wielen staat dan de Carina. Toen ik daarmee voor het eerst weg reed, moest ik daar nogal aan wennen. Tijdens het rijden was ik ook wat overdonderd door het comfort. In de Carina had alleen als extra's een automaat en een centrale deurvergrendeling. Uitermate kaal. De Camry is een Linea Sol, en de meest volledig uitgevoerde uitvoering, op tracking-control en een V6 na dan. De dikke leren stoelen, de vele accessoires (automatic climate, airco, ingebouwde navigatie, stoelverwarming, volledig leren bekleding, afstandbediening kofferbak, lichtsensor, regensensor, electrische ruiten, electrische spiegels, electrisch inklapbare spiegels, verwarmd, stoelverwarming, electrische stoelen, een overload aan leeslampjes, etc. etc. ik zal heus nog wel wat vergeten zijn) overdonderden me.
De kofferbak is enorm.

De rij-ervaring: Hij is een echte saloon, en zo rijdt hij ook. Opvallend is het superstille interieur. Je hoort eigenlijk alleen de banden rollen en soms wat laag gegrom. Het motorgeluid is op de achtergrond en klinkt vrij rauw, hoewel je het hier te maken hebt met een 4-cilinder, het zal me niet verbazen als het de grootste 4-cilinder ooit is die is gemaakt. Het geluid klinkt zeker als een twee-en-een-halve liter. Deze auto zal nooit de klinkers uit de straat trekken en even lekker sportief in de bocht gaan liggen hoef je echt niet te proberen. Het is absoluut geen strepentrekker, fel is de auto niet, maar hij is zeker niet traag in het optrekken. Van 0 tot 100 doet hij net onder de 10 seconden en de top ligt net iets boven de 200. De Carina E haalde met zijn 1.6 die top ook, maar de Camry voelt stukken stabieler in aan bij die snelheid (tussen haakjes, ik heb dat 2x geprobeerd waar dat mocht, in Duitsland, maar ik vond het meer dan hard zat).

De auto is zeer geschikt voor lange afstand, daar is hij duidelijk voor gemaakt. Bij korte afstanden komt een hoog benzineverbruik (1 op 7) kennis met je maken en de lengte (een kleine 4 meter en 90 centimeter) maken het onbescheiden vehikel uitgesproken onhandig in het parkeren. Ook de breedte is niet handig als je een plekje zoekt. Op de snelweg bij 120 haalt de auto 1 op 11. Het zuinigst dat ik volgens de boordcomputer heb gereden was 1 op 12,5.
Onhandig is de grote stijl achter. Het vergt extra aandacht van de bestuurder bij het rechts afslaan. Fietser die rechts achter zitten, zijn erg moeilijk te zien. De buitenspiegels, verkleinend, geven wel een goed overzicht, maar ik heb wel eens meegemaakt dat ik dacht "Holy... waar kwam die fietser vandaan?"

De ruimte voor is enorm. Wat even wennen is dat de stoelen vrij hoog zitten, maar je kunt wel het een en ander electrisch instellen. Achter zit je als een prins op de dik uitgevoerde lederen bank, alleen de voorstoelen hebben onder geen ruimte (die zijn opgevuld met de navigatie-installatie en motors voor de stoelen), dus als je schuiten van maat 50 hebt, kun je ze niet kwijt onder de voorstoel. Ik heb zelf maat 48, en ik vond dat wel ongemakkelijk.

De kofferbak is enorm. Je kunt er veel koffers in kwijt. Onder de houten plaat zit nog een compleet reservewiel. Wat ik heel handig vind is dat bovenop de stoffen bekleding van de kofferbak een plastic inlegplaat zit die los de hele oppervlakte bedekt. Dus je kunt na een regenachtige modderboswandeling zonder problemen de laarzen in de kofferbak gooien.

Een flinke luxe auto zonder veel kosten

  • 260.000 km

Na al die jaren in deze auto kan ik maar één conclusie trekken: Het is opvallend dat je voor weinig geld een flinke luxe bak hebt waar je mee voor de dag kunt komen. De nieuwprijs voor deze auto was 42.000 euro, ik kocht hem voor 17.000 euro toen hij 5 was. Nu is hij 18 en een half en hij mankeert technisch niets.
Het gemiddeld benzineverbruik van 1 op 10 vind ik aan de hoge kant voor een relatief bescheiden motor van 2.4 liter. Maar als ik naar de cijfers kijk van een Camry V6 3.5 dan krijg ik wel een glimlach, die 3.5 die zuipt echt.
Ook een paar goede banden zijn aan de prijs. Ik betaal al snel 150 euro per band.
In de loop van de tijd zijn de volgende technische problemen geweest: accu vervangen, waterpomp bij 180.000, homokineten bij 180.000, nieuwe remschijven, dat was het eigenlijk.
De motor heeft een distributieketting, dus dat scheelt.

Verder zijn minpunten: de regensensor geeft gedoe. Hij is vrij onverspoolbaar en af en toe heeft hij een tik nodig om wakker te worden. Dit vind ik echt een nadeel. De ruitewissers hebben namelijk geen intervalstand. Echt een gemis, jammer. De lichtsensor is nutteloos. Hij gaat veel te laat aan. Het is dan al bijna donker. Ook jammer. De electrische radioantenne gaat soms, bij regenachtig weer, niet helemaal naar binnen. Na enkele pogingen lukt dat wel. De laatste tijd hebben de buitenspiegels moeite om vanzelf in te klappen bij regenachtig koud weer en bij vorst. Misschien moet het mechaniek schoongemaakt worden.

De koplampen zijn een verhaal apart. Het is bijna onmogelijk om de lampjes te vervangen, of je moet kleine handjes en dunne polsjes hebben. Blijkbaar hebben monteurs die, want die doen dat heel handig, heb ik gezien. Dat vind ik een nadeel. De laatste jaren worden de koplampen ook doffer. Omdat de auto niet veel voorkomt in Nederland, zijn nieuwe koplampen moeilijk te krijgen. Ze moeten uit Amerika komen. De nieuwprijs niet, maar de vervoerskosten zijn niet misselijk. Maar nieuw heb je zo'n koplamp al voor een paar tientjes, maar ja er komen honderden euro's transportkosten bovenop in deze moeilijke tijden.

Roest: geen enkel plekje. En wat een prachtige afwerking van het plaatwerk!

Deze auto haalt met gemak de 25 jaar!

Plussen en minnen

  • 260.000 km

Mijn ervaring:

PLUS
- Zeer betrouwbaar! (steekt met kop en schouders uit)
- Plaat en lakwerk uitstekend
- Erg stil interieur
- Erg comfortabel en luxe. Ideale vakantieauto
- Enorme kofferbak
- Geen verrassingen bij garagebezoek.

MIN
- Onopvallende prestaties
- Achterkant is niet moeders mooiste
- Regensensor werkt maar half
- Koplampen worden dof
- Lampjes koplampen moeilijk te vervangen
- Hoog brandstofverbruik
- Achterpassagiers kunnen hun grote voeten niet kwijt onder de voorstoelen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.