Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Luna (2002)

autoreview

Toyota Camry
Toyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota Camry - interieur

Signalement

UitvoeringCamry 2.4 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Degelijk met hoofdletters

  • 220.000 km

Wat moet je kopen als je niets hebt met luxe en opties, maar wel graag een grote en degelijke auto wil? Met die vraag ging ik enkele jaren geleden rondkijken toen mijn oude Volvo aan vervanging toe was. Ik kwam uit bij dit type Camry en eerlijk is eerlijk: hij doet zijn goede reputatie nog altijd eer aan.

Op Autoweek zijn veel reviews en tests te vinden. Leuk om te lezen en te bekijken, al die nieuwe auto's. Ik heb geen baan met een leaseauto en moet alles dus zelf betalen. Een nieuwe is daarom geen optie.
Als leeswijzer vooraf: ik probeer hier een eerlijk verhaal te geven over de gebruikskosten en ik gebruik deze auto om mee te rijden. Het is dus een wat rationele benadering.

Toen ik ging rondkijken naar een Camry, wilde ik er een die nog niet zo gek veel kilometers op de teller had. Na enkele maanden vond ik een mooie die aan mijn eisen voldeed: in nette staat, 160.000 op de teller en beige stoffen bekleding. De geschiedenis was bekend en het volledig ingevulde onderhoudsboekje zat erbij. De auto heeft een automaat en reed (rijdt...) heerlijk, dus na een proefrit was ik verkocht. Vergis je niet: ook een 20 jaar oude Camry is nog altijd aan de prijs, zeker als het een mooi exemplaar is. Voor dat geld kun je ook iets nieuwers en zuinigers kopen bij de concurrentie.

Over de betrouwbaarheid kan ik heel kort zijn: die is echt 5 sterren. Ik rijd zo'n 20.000 km per jaar, hieronder puntsgewijs de reparaties tot nu toe:

Najaar 2022: 160.000 km - afleverbeurt en apk (aanschaf)

Voorjaar 2023: 170.000 km - grote onderhoudsbeurt met 4 bougies en aircocontrole (iets bijgevuld), verder geen bijzonderheden of reparaties. Kostte rond de 850 euro.

Najaar 2023: 180.000 km - kleine beurt en apk, remschijven en blokken voorzijde en remblokken achterzijde vervangen. Wederom rond de 750 euro.

Voorjaar 2024: 190.000 km - grote onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden of reparaties. Een rekening van wederom ongeveer 750 euro.

Najaar 2024: 200.000 km - kleine onderhoudsbeurt en apk, geen bijzonderheden of reparaties, 250 euro

Voorjaar 2025: 210.000 km - grote onderhoudsbeurt en apk, geen bijzonderheden, wel even de remmen rondom schoongemaakt en remvloeistof doorgespoeld. Een rekening van, u raadt het al, rond de 750 euro.

Najaar 2025: 220.000 km - kleine onderhoudsbeurt en apk, de voorbanden werden minder dus daar zijn twee nieuwe Vredesteins voor in de plaats gekomen. Bovendien werd de accu minder, dus die is ook vernieuwd. Die accu was wel prijzig, dus dit keer een rekening van bijna 1.000 euro.

U ziet het: heel overzichtelijk qua reparaties, maar echt goedkoop is het allemaal niet. Onderdelen voor deze Toyota zijn duur...
Desondanks kies ik er bewust voor om elke 10.000 kilometer (dus iedere 6 maanden) de auto een beurt te laten geven. Dit is met name omdat de auto meer dan 20 jaar oud is en ik geen risico wil lopen. Mijn garage (dorpsgarage) heeft me al gezegd dat het interval 15.000 km is, maar ik vind het een veilige gedachte dat de auto regelmatig goed wordt nagelopen, maar dat zie je dus wel terug in de rekeningen.

Dan het comfort en de prestaties. Allereerst: deze Camry is opvallend stil en de automaat schakelt boterzacht. Mensen die met me meerijden en zelf een veel nieuwere auto hebben, verbazen zich er echt over. Misschien helpt het dat deze Camry in Japan geproduceerd is? Geen idee. Het beige interieur lijkt voor de eeuwigheid gemaakt. De wang van de bestuurdersstoel heeft een rimpeltje, maar verder blijkt uit niets dat het al meer dan 20 jaar meegaat.
Waarom dan 4 sterren voor het comfort? Heel simpel: vanwege de stoelen. Ik ben 1.94 meter en de zitting is weliswaar kantelbaar, maar hij blijft veel te vlak en veel te kort. Bij ritten langer dan 2 uur zit je echt niet lekker meer. Dat deed mijn oude Volvo stukken beter!
Laatste opmerking over het comfort; de jaren beginnen te tellen, dus de voorste schokbrekers zijn niet geweldig meer. Dat merk je met name bij drempels. Eigenlijk zouden er nieuwe in moeten.

De 2.4 liter 4-cilinder doet zijn werk in stilte. Met 150 pk en 220 Nm kom je goed mee met het verkeer, maar ook niet meer dan dat. Eigenlijk mis ik koppel onderin, zeker op hellingen. Gelukkig hebben we die in NL nauwelijks. De 6-cilinder zal dat ongetwijfeld beter doen, maar die verbruikt ook meer. En het grote voordeel van de 2.4 vind ik de distributieketting. De riem van de 3.0 is toch weer een kostenpost.
Ik rijd veel snelweg en buitenweg en heb een gemiddeld verbruik van 1:12,5 op Euro 95. Bij alleen maar snelweg wordt het 1:13 en op lange afstanden haal ik 1:14.
Let op: ik ben een rustige rijder en rijd veel op de cruise control. Doorgaans ga ik niet sneller dan 100 km/h. Tijdens vakantieritten wordt het 120 km/h maar het komt bij mij dus echt regelmatig voor dat de auto duizenden kilometers rijdt zonder boven de 100 km/h of 2.500 tpm te komen.
Voor de doorrijders onder ons: nee, de motor slibt niet dicht. De compressie is nog perfect en de HC-waarde bij de viergasmeting is steevast praktisch 0.

Verder nog een bijzonderheid: de koplampen moeten opvallend vaak vernieuwd worden. Tegenwoordig doe ik er maar goedkope lampjes in want ik moet ze elk jaar vernieuwen. Dat is wel bijzonder.

Verder is het altijd starten en lopen. De automatische airco en cruise control doen het prima, net als de automatische ruitenwissers. Ik geef weinig om die opties, maar blijkbaar zit dit er standaard op. Een handmatige airco had ik ook prima gevonden. De verlichting heeft een automatische stand en die werkt nog maar gebruik ik nooit, dus daar kan ik niets zinnigs over melden.

De kofferbak is gigantisch en dat is voor mij als klusser ideaal. Klap de rugleuning neer en je hebt een praktisch bruikbare ruimte van maar liefst 2 meter lang voordat je de voorstoelen tegenkomt. Ontzettend jammer dat er geen station is van dit model, die had ik absoluut gekocht.

Voorlopig rijd ik nog even door. Ik zou best iets nieuwers willen, maar de huidige occasions in het segment van de Camry vind ik allemaal veel te luxe. U zult er misschien om lachen, maar in zo'n auto raak ik gewoon de weg kwijt.
Misschien is de Dacia Bigster iets, als over een jaar of twee de leuke occasions op de markt komen. Al valt het comfort me wel tegen. Wie weet rijd ik over 10 jaar nog steeds in deze Camry.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.