Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Now (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Now |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
Minstens zo goed als de vorige
- 1.020 km
"Doe maar een zwarte".
Tja, je zit bij de Toyotadealer voor een krakende stoel, blijkt er een actie te zijn. De vorige aygo is ingeruild voor een nieuwe.
Financien: afschrijving in 3 jaar en 80000 kilometer: 2800 euro.
Daar kan ik mee leven :-)
Ik ben ook langs de Peugeot garage geweest en Seat (MII). Deze laatste was 3500 duurder, Peugeot wilde geen offerte maken (omdat Toyota een onhaalbare actie had).
Deze Now! editie heeft toch wel wat extra's: 4 speakers, airco, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, hoofdsteunen achter, electische ramen, achterklep met gasveer.
En niet te vergeten: 6 airbags en ESP.
Ervaring tot zo ver:
Deze 2013 editie rijdt comfortabeler dan de vorige. De versnellingen zijn langer (met name het verschil tussen 2 en 3 is enorm). Dat schijnt gunstig te zijn voor het verbruik.
Er zit nog steeds een schaamteloze prutradio in, maar de 4 speakers zijn wel aardig.
De eerste kilometers worden netjes ingereden, de eerste tankbeurt was goed voor een verbruik van 1:21,5, tweede tank 1:23
Da's niet verkeerd, dacht ik zo.
Toch even wat minpunten:
- De auto start wat moeizaam
- de luidspreker resoneert iets bij zware bassen
- In de achteruit zetten gaat wat hakketakkerig
Wordt vervolgd....
immer gerade aus
- 47.000 km
Comfort:
Tja, de bent opeens freelancer en je moet ruim 600 km/week rijden. Vaak 2,5 uur per dag.
Dat is wel een eind hoor, met zo'n Aygo.
Ik zou zeggen: een Aygo is geschikt tot 1,5 uur per dag.
Betrouwbaarheid:
De auto heeft last gehad van een krakende stoel. Deze is onder garantie vervangen.
Met de beurt van 45000 km is een ruitenwisser vervangen.
Verder is er geen piepje, kraakje te bekennen. Volgens de automonteur is de auto nog perfect en kun je eigenlijk niet betrouwbaarder rijden.
Vebruik:
Als je max 110 rijdt, dan haal je de 1:21 makkelijk. Nu rij ik 130, dan zit ik op 1:19.
Kosten:
De auto is in 1 jaar tijd 30% in waarde gedaald. Dit is gebaseerd op inruilvoorstellen voor een Yaris.
De 2e hands markt wordt ook overspoeld met dit soort autotjes.
Verder kost de auto geen fluit en kun je eigenlijk niet goedkoper rijden.
Verkocht!
- 93.000 km
Na 93000km afscheid genomen van de Aygo.
Reden: comfort op de snelweg, lange afstanden, is onvoldoende.
De stoel is te vlak, het motorgeluid en rijgeluid te hard.
In deze 93000 km geen reparaties gehad, behalve 1 dimlicht dat niet aan de apk eisen voldoet. Uiteraard wel banden ruitenwisser en beurten.
Vlak voor de verkoop nog een record gereden 1:25 op een tank benzine.
Wil je een makkelijke auto voor stadsverkeer of max 30 minuten snelweg, dan is deze auto aan te raden vanwege kosten, lekker vlot rijden in de stad en betrouwbaarheid.
Maar ik heb nu een auto uit de B-klasse (fiesta). Het verschil is echt enorm en elke euro meerkosten ook waard.
Mocht je overwegen een Aygo te kopen, rij dan ook eens in een B-klasse zoals een fiesta of Yaris. En overweeg of je je geld niet beter aan een oudere b-klasse kunt besteden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.