Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2011)

autoreview

Toyota Aygo
Toyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota Aygo

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf13.563 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ultra downsizing.

  • 14.750 km

Na jarenlang leasen van forse Suv's welke ook privé gebruikt werden, ben ik nu op verzoek van het bedrijf overgestapt op zakelijke lease zonder privé-gebruik van een Dinky Toy. Ik rijd zakelijk denk ik zo ongeveer 30.000 km per jaar en ga dat dus in een geheel andere setting doen. Nu wist ik waar ik aan begon, want de tweede auto in het gezin was voorheen een Citroën C1. Ondanks rug en nekproblemen zat ik daar goed in en ik herken dezelfde stoel in de Aygo. Tot nu toe dan ook geen problemen qua zitcomfort. Ik kom na de lange rit van circa 200 km voldoende fris uit deze auto. In ieder geval zie ik daar geen achteruitgang t.o.v. de eerdere grote leasebakken. Maar ervaring leert dat een echte beoordeling hiervan een veel langere gebruiksperiode vergt, dus de vlag gaat nog niet uit. Het rijden bevalt goed. Er kan makkelijk 130 mee gereden worden, zij het dat het wat langere tijd vraagt om die snelheid te bereiken. Bij lagere snelheden is het torretje lekker fel en heel plezierig te berijden. Zelfs met de airco aan en veel doorblazen op de snelweg rij ik dan nog dik 1op 17. Kijk, daar was het natuurlijk allemaal om begonnen. Nadeel is de kleine bagageruimte. Ik sleep wekelijks het nodige mee heen en weer en dit moet uit zicht in de auto liggen. Daar vind je dan toch wel een echte beperking. Maar het lukt net wel en is dus toereikend. Die conclusie geldt eigenlijk de hele auto. Het biedt alles wat ik nodig heb, maar niets meer dan dat. Nu maar eens zien hoe ik er over een paar maanden en vele kilometers rijden over denk.

Kleine kanttekeningen

  • 19.000 km

De ervaringen over de eerste paar duizend kilometers maken dat er toch enkele kleine kanttekeningen te plaatsen zijn. De stoel wordt toch een twijfel geval. Nek- en schouderklachten spelen weer op en ook de rug geeft soms wat problemen op de lange ritten. Vraag is nog of de oorzaak in de Aygo gezocht moet worden of dat de werkplek op kantoor de oorzaak is en de auto slechts de druppel die de emmer doet overlopen. Ik kijk het nog even aan. Wellicht komt toch mijn Savas stoel in de Aygo.
Verder merk ik wel dat je in dit soort autootjes veel minder serieus wordt genomen in het verkeer. Voor mijn vorige forse auto maakte anderen wel ruimte, maar met de Aygo ben je echt afhankelijk van de welwillendheid van anderen. En heb je snelheid opgebouwd en zit je goed op de linkerbaan, dan duikt men er zo maar vlak voor met lagere snelheid. Ze schatten mijn snelheid ofwel verkeerd in of het kan ze niet schelen dat ik vol op de rem moet en dan weer lang snelheid op moet bouwen. Enfin, ik leer er wel sterk anticiperend rijden van. Overigens trekt de Aygo wat naar links bij hard remmen. Even in de gaten houden.
Verder is het verbruik mooi zo tussen 1 op 18 en 1 op 20. En dat met behoorlijk doorrijden op mijn route met veel stukken waar max 130 geldt.
Laatste puntje, de bekerhouders zijn echt te ondiep voor een waterflesje. Ze rollen er steeds uit en liggen dan op de vloer. Niet ongevaarlijk.

Roestige remmerij

  • 28.500 km

Na een lang weekend stil staan klonk bij het remmen een schurend metaal geluid. Beetje roest op de remschijven wat ik er snel dacht af te kunnen remmen. Dat viel echter tegen. Het geluid bleef en de auto trilde sterk bij het remmen. Toen ik dan ook na een kilometer of 100 langs de weg bij Emmeloord een Toyotadealer zag, ben ik maar eens even bij hen aangewipt. Er bleek op enkele plaatsen op de schijf zeer hardnekkige roest te zitten die netjes door hen weggeslepen is. Een uurtje later de reis weer kunnen hervatten. Prima service.
Verder zijn de rugproblemen weer afgenomen nu mijn kantoorwerkplek beter is ingesteld. Ik denk dus niet dat het aan de stoelen van de Aygo heeft gelegen.
Binnenkort de 30000 km beurt. Benieuwd of daar nog iets over te melden valt.

Grote beurt

  • 30.500 km

Vandaag heeft de Aygo een grote beurt gehad. Weinig bijzonderheden. Een nieuwe ruitenwisser, nieuw interieurfilter en afstelling van de slag van de koppelingspedaal.
Het naar rechts trekken van de auto bij remmen op hoge snelheid is onderzocht. De remmen functioneren foutloos. Het moet dus aan het wegdek liggen of aan het rubber van de winterbanden. Ze is vandaag even op nieuw zomerrubber geplaatst en dan treedt het euvel niet op. Bij het winterrubber is ook door de dealer geconstateerd dat ze last heeft van een afwijking naar rechts. Een verschijnsel waarover zij al eerder bij een Aygo op winterbanden hadden horen spreken. Nu is het ook weer niet zo ernstig dat de Aygo opeens dwars gaat staan, dus we rijden er gewoon mee door en gaan eens goed kijken of dit straks op de zomerbanden nog steeds optreedt.

Ingeleverd

  • 35.000 km

Na de Toyota enige maanden noodgedwongen weinig te hebben gebruikt zijn we tot de slotsom gekomen dat het voor ons handiger was te stoppen met het leasen van een auto. De Aygo is dus weer ingeleverd. Naast diverse meest financiële overwegingen bij deze keuze speelde sterk mee dat het zitcomfort in de Aygo voor mij ontoereikend bleek. De bestaande nek- en schouderklachten speelden in de Aygo toch steeds weer op, terwijl die onverwacht in mijn privé auto's in veel mindere mate naar voren komen. Hiermee wil niet gezegd zijn dat de stoelen ontoereikend comfort bieden. Maar de auto is duidelijk niet opgezet als vervoermiddel voor de lange afstand terwijl ik hem daarvoor juist wel gebruikte. Maar wellicht geeft dat bij een persoon zonder fysieke klachten ook nog geen reden tot klagen. Dat kan ik dan weer niet inschatten. Wat mij betreft blijven het leuke karretjes, ongeacht of je voor de C1, 107 of Aygo kiest. Maar het concept van een kleine, goedkope en eenvoudige auto kent logischerwijs zijn beperkingen. Wie zich dat realiseert en ermee kan leven heeft er een prima vervoermiddel aan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.