Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Aygo
- 17.500 km
Ik was op zoek naar een andere auto.
De Aygo kwam in het vizier vanwege de lage bijtelling en het grappige model. Eerst een proefrit gemaakt. Met mijn 1.97 zat ik zeer ruim, ook in de breedte. Auto deed me aan een 2CV denken, simpel en geniaal.
Gelijk maar een besteld, met robot bak, cruise control en veiligheidspakket als extra's.
Ik rijd er nu een half jaar in en ben 100% tevreden. De eerste maanden nog veel km's gemaakt en sindsdien rijd ik niet zo gek veel en ook vrij rustig (100km/u op de snelweg). Verbruik is rond de 1 op 18,5.
De robotbak is even wennen, maar ik wil niet anders meer, in de file en smalle polderweggetjes is het een uikomst. Ik wil ook nooit meer een auto zonder cruise control. Dat was wel een prijzig extra (800 euro), terwijl de robot bak juist weer een koopje was (650 euro). Van beide extra uitgaven geen moment spijt gehad. Het veiligheidspakket houdt in dat het interieur is volgehangen met airbags en dat er allerlei electronica in zit die de wielen bij gladheid in het juiste spoor houden. Dat spul dat Jeremy Clarkson uitschakelt als hij over het testtrack scheurt. Met de sneeuw en gladheid van de laatste maanden, heb ik het een paar keer gevoeld dat het systeem ingreep. Je ziet dan ook icoontjes op je dashboard oplichten. Heel leuk, alsof je in een Audi of een BMW rijdt.
Functionaliteit staat bij deze auto voorop en dat gaat ten koste van het comfort. Dat merk je als je wat langer in de auto zit. Remedie: even er uit, benen en rug strekken. Elke dag Den Haag-Groningen v.v. is niet echt te doen met de Aygo. Dat is ook niet de bedoeling en daarop moet je de auto ook niet beoordelen. Ik zie hem meer als een overdekte motorscooter, die vergelijking is reeëler.
De ruimte is een gigantisch pluspunt, overal vakjes waar je spullen kwijt kunt. De bagageruimte valt ook mee. Je kunt met een beetje duwen 2 goedgevulde AH-boodschappentassen kwijt. Zelfs met een hoed op, raak ik de bekleding vd hemel niet.
Door zijn buitenafmetingen is parkeren een stuk minder ergeren geworden. Ik woon in een 30-er jaren buurt, en frommel de aygo in plekjes waar het met mijn Mondeo geen beginnen aan was.
De stad is voor dit type auto's de natuurlijke leefomgeving: naast het makkelijker parkeren is het ook veel kruip en sluip door, waar je met andere auto's even moet wachten.
Buiten de stad voel ik me wat kwetsbaarder dan de wat grotere auto's, vandaar dat ik het wat rustiger aan doe. Wel zie ik andere Aygo's, C1 en 107 met hoge snelheid over de A12 jakkeren. Dus ze kunnen het wel aan.
20.000 km verder
- 37.500 km
20.000 km verder en ik heb nog steeds geen klagen. Deze zomer voor een klus veel gereden, 3 maanden lang elke dag ca. 300 km en dat ging, boven verwachting, eigenlijk prima. Sinds september rijd ik er nauwelijks in. Het leuke daar weer van is dat de Aygo dan ook nagenoeg niks kost. Ik heb geen bijzondere kosten gehad. Wat actueel is, is dat er een giga barst in de voorruit zit, maar dat wordt CarGlass repareert......
Bijna 5 jaar
- 70.000 km
De Aygo is bijna 5 jaar.
Twee dingen zijn veranderd sinds de laatste update.
1) ik ben veel minder gaan rijden
2) ik betaal weer wegenbelasting.
Ik ben nog steeds heel tevreden over deze auto. Het verbruik is nog steeds rond de 1 op 19. Dan rij ik wel heel rustig, 90-100 op de autoweg en rustig optrekken, uit laten rollen e.d.
Ik had nog een akkefietje met de cruise control, wat zeer keurig is verholpen door Ekris in Maarssen, terwijl ik de auto daar niet eens heb gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren