Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Eerste kilometers
- 93.000 km
Vanwege ander werk heb ik vanaf februari nog slechts een ruime kilometer woon-werkverkeer, waar dit tot februari nog ruim 120km is. Om die reden ben ik gaan omzien naar iets anders dan de prius uit 2009 die ik tot enkele weken geleden reed. Ik had de prius alvast te koop aangeboden met het idee dat het zo'n vaart niet zou lopen, maar dat liep het dus wel.
Na verkoop van de prius ben ik enkele dagen met de trein naar het werk gegaan en op zoek gegaan naar een waardige vervanger. Het idee was dat het een auto met een hoge fun-factor moest worden. De Clio RS stond daarbij hoog op mijn verlanglijstje. Ook een S2000 vind ik het overwegen waard. Probleem was echter dat hele korte stukjes rijden met een dergelijke auto niet echt opschiet. Ik was in dubio.
Ik was er echter wel heel snel over uit dat reizen met de trein niets voor mij is. Ik ben toen gaan omzien naar een klein goedkoop alternatief om de komende periode mee te overbruggen, en kwam toen uit bij de Aygo/C1/107/Picanto/I10. Met toyota heb ik zeer goede ervaringen en er stond een mooie aygo te koop niet ver bij me vandaan. Afspraak gemaakt, auto bekeken, gereden en gekocht.
De overstap uit de Prius is toch wel een behoorlijke. Dit neemt echter niet weg dat het me zeer goed bevalt.
Pluspunten:
De auto is heel gemakkelijk om te rijden. Ik heb mijn vriendin en mijn moeder in de auto laten rijden en ze voelden zich meteen op hun gemak in de Aygo. Dit zal met name komen doordat de auto enorm wendbaar is.
Qua comfort is het ook prima vertoeven. In de prius had ik geregeld last van mijn rug na langere ritten. In de aygo is dit gek genoeg niet zo. Wel is de aygo wat "stuiteriger", maar dat zal met name komen door de kortere wielbasis. Wat opties betreft heb ik wel aanzienlijk ingeleverd, maar dat was een bewuste keus. Ik mis ze overigens niet, op de navigatie en cruise control na.
Het rijden bevalt ook heel goed. De motor is redelijk bij de les, en je kan dus goed meekomen met het verkeer. De versnellingsbak (5 bak) maakt redelijk grote stappen tussen de versnellingen. Dit heeft gelukkig niet tot gevolg dat je enorm de toeren in moet om de vaart er in een volgende versnelling in te houden, maar wel dat je op de snelweg (bij 130) een acceptabel toerental hebt. Niet dat dit betekent dat het stil is in de auto, maar het rijdt wel een stuk rustiger.
Ook de gebruikskosten zijn tot dusver erg laag. Over de afgelopen 2000km heb ik gemiddeld 1 op 20 gereden (70% snelweg). Met €19 wegenbelasting per maand en €28 verzekering (pas 3 schadevrije jaren) is het ook prima te doen qua vaste lasten. Ik heb de auto direct na aankoop een beurt gegeven met olie, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter en was iets meer dan €50 kwijt. Bij de prius zou ik het niet zelf geprobeerd hebben, maar bij de aygo is het zo simpel als wat.
Minpunten:
- Erg gevoelig voor zijwind (maar dat ligt eerder aan het type auto dan specifiek aan de aygo);
- Radio-ontvangst is erg slecht;
- Speakers zijn erg slecht (ik ga speakers in de hoedenplank inbouwen zodat ik op de snelweg ook nog kan horen wat er door de speakers komt);
- Kofferbak is moeilijk toegankelijk vanwege de kleine achterklep;
- Weinig opbergruimte in de auto (ik ga wellicht nog zo'n klepje kopen om een dashboardkastje te creëren).
Al met al ben ik tot dusver zeer te spreken over de aygo. Bij mijn vorige reviews heb ik zo nu en dan een overzicht gegeven over alle kosten, en dat zal ik t.z.t. ook doen voor de aygo. Tot de volgende!
Na een maand kennismaken
- 94.000 km
Inmiddels heb ik de auto zo'n maand en heb ik circa 4000km gereden. Tijd voor een update.
Het verbruik is vanwege de winterse omstandigheden (winterbanden, airco en verlichting) ietwat hoger geworden; 1 op 19.
Ik ben nog steeds heel erg tevreden over het autotje. Toch zijn er een aantal dingen die me opgevallen zijn.
- Indien de ramen (en dan met name de voorruit) beslagen zijn, kost het vrij veel tijd om dit te verhelpen. Bij mijn vorige auto (prius) was het binnen enkele seconden weg. Nu moet ik de airco flink laten werken om de voorruit vrij te krijgen.
- Vanmiddag reed ik met drie volwassenen achterin. Toen ik een drempel pakte schraapte de achterbumper over het asfalt. Iets om rekening mee te houden in het vervolg (al denk ik niet dat ik vaak drie volwassenen achterin zal hebben).
- De brandstofmeter is net als bij de prius behoorlijk vreemd afgesteld (toyota kwaal?).
De laatste twee blokjes (van de zes) gaan na circa 100km uit, terwijl ik op een volle tank ongeveer 700km haal. Als hij aangeeft dat er nog voor 2 blokjes benzine in zit, kan het ineens zijn dat het laatste blokje gaat knipperen en dat de tank bijna leeg is. Ook iets om rekening mee te houden.
Voor de rest blijft het een leuke wagentje. Hoe lang ik er in zal blijven rijden is de vraag, maar voor nu voldoet het prima.
Afscheid van de Aygo
- 96.000 km
Inmiddels had ik zo'n twee maanden met de aygo gereden.Hij beviel an sich nog prima, maar ik begon me wel meer en meer te irriteren aan het soort auto dat de aygo is. Natuurlijk kan de auto (of het segment) daaraan niets doen, maar ik had mijn eigen wensen ietwat onderschat. De aygo voldeed dus eenvoudigweg niet aan mijn minimumeisen voor een auto.
Vanwege mijn ervaringen met toyota in het algemeen, en de prius in het bijzonder, ben ik toch weer om gaan zien naar een prius. Deze heb ik na een redelijk korte zoektocht gevonden. Het is een prius executive geworden uit 2009. Daarover zal later wellicht nog een review volgen.
Omdat mijn vriendin de aygo helemaal je van het vond, heb ik de aygo eerst nog aangehouden. Toen een van mijn vollega's me vertelde op zoek te zijn naar een aygo heb ik de knoop echter doorgehakt en de aygo aan die collega verkocht.
Overall conclusie van de aygo:
- Verbruik van 1 op 19,5 over 4750km is zeer netjes te noemen (voornamelijk snelweg);
- Qua comfort moet je er niet veel van verwachten, en dan bevalt hij erg goed;
- Als eerste (en enige) auto zou ik hem niet weer kopen. Er kan eenvoudigweg te weinig in de auto en op de snelweg voelt de auto niet "veilig" genoeg. Voor stadsverkeer is hij echter perfect (mn. de kleine draaicirkel).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.