Navigatie

MENU
logo

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Auto onderhoud video's
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Motorrijtuigenbelasting
    • Verzekeringenvergelijker
    • Waardebepaling
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 49 2019
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Sanoma Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord..

of

Op kenteken..

Zoeken

Auto's
Kenteken

U bent hier

  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Aygo
10

Pittig driepittertje

Toyota Aygo 1.0 12V VVT-i Sport (2008)

In de Xposed-versie van de Aygo is Toyota scheutig met leer.

In de Xposed-versie van de Aygo is Toyota scheutig met leer.

Het pittige driepittertje doet de Aygo goed meekomen met het overige verkeer.

Het pittige driepittertje doet de Aygo goed meekomen met het overige verkeer.

Met 138 liter is de kofferbak bescheiden van inhoud; veelvuldig zal (een deel van de) achterbankleuning plat gaan.

Met 138 liter is de kofferbak bescheiden van inhoud; veelvuldig zal (een deel van de) achterbankleuning plat gaan.

  • Autotest
27 februari 2009 om 00:00
  • Meer
    • Facebook Messenger
    • Pinterest
    • Linkedin
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Van de eeneiige drieling Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 is de eerstgenoemde verreweg het meest succesvol. De Aygo staat zelfs als vierde in de verkoopranglijsten en behoort dus tot de publiekslievelingen.

Toyota en PSA (Peugeot en Citroën) hebben de handen ineengeslagen bij de ontwikkeling van hun supercompact. De Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107 verschillen maar bitter weinig van elkaar. Slechts door middel van een licht aangepast neusje en achterkant geven de fabrikanten hun supercompacts hun merkidentiteit. Voor de rest is er veel uitwisselbaar. Toch weet de Aygo grofweg tweemaal zoveel mensen aan zich te binden dan de 107 en de C1.
Zo zie je maar wat goede marketing en een jaar extra garantie voor een verschil kunnen maken. En met z'n Xposeduitdossing is de Aygo echt een hebbeding geworden. Boven op de adequate, maar niet weelderige standaard uitrusting, die onder meer elektrisch bedienbare ramen voor en een gedeeld neerklapbare achterbank omvat, krijg je als koper van een Xposed tal van niet te versmaden extra's. Wat te denken van met leer overtrokken zitmeubilair, pookknop en stuur, een toerenteller en een meterbehuizing in carrosseriekleur. Maar de Xposed moet het ook hebben van veel uiterlijk vertoon. De carrosserie is driftig onder handen genomen. Onder onze witte Aygo prijken zwarte 15inch lichtmetalen wielen met 175/55R15rubber.
En zowel de voorals achter bumper is dichter bij het asfalt gebracht. De uitlaat steekt midden onder de achterbumper uit. Verder zien we ook dorpelverbreders. Bij zo'n sportieve outfit mag een spoiler natuurlijk niet ontbreken en dus treffen we boven de achterruit een tamelijk forse taartschep aan. Het dak is uitgevoerd in carbonlook.


Volwassen
Onderhuids is alles bij het oude gebleven. Dat betekent dat de pittige 1,0liter driepitter
nog altijd 68 pk ophoest. Beslist geen schande, want hij heeft voldoende pit om de 780 kilogram wegende auto vlot met het verkeer te laten meekomen, terwijl ie er lustig op los roffelt. Hij klimt met gemak in de toeren, tenminst zo lang je er alleen in zit; met vier volwassen aan boord krijgt de Aygo het wat moeilijker.
Door de souplesse die de motor tentoonspreidt, kun je het je permitteren om schakellui te rijden, al werkt de bak zo prettig, dat schakelen geen straf is. Het onderstel is een verrassing. De Aygo heeft een heel volwassen weggedrag. Hij is mooi en balans en lekker stabiel. Slecht wegdek pareertie zonder overmatig stoten of deinen, en in de bocht helt de Toyota maar beperkt over.
De buitenmaten van de Aygo voorspellen een interieur met bescheiden afmetingen. Toch voelt het binnenste van de Toyota allerminst benauwd aan als gevolg van een royaal glasoppervlak. Wel wens je bij langere ritten wat groter meubilair. En ook meer verstelmogelijkheden daarvan zijn welkom. Instappen gaat zonder probleem, ook achterin bij onze vijfdeursvariant.
Wij vinden de vijfdeurs een aanrader, zeker voor wie regelmatig een kinderstoeltje moet monteren of boodschappen op de achterbank neerzet. De kofferruimte is met 138 liter aan de krappe kant, dus de kans dat een boodschappentas op de achterbank belandt, is niet denkbeeldig. Goed toegankelijk is het kattenbakje ook niet echt; alleen de achterruit doet dienst als kofferklep, waardoor de toegang tot de bagageruimte nauw is en de neiging spullen op de achterbank te deponeren des te groter.

Signalement

Merk Toyota
Model Aygo
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving Voor
Testjaar 2008
Prijs € 12.050

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Lengte / breedte / hoogte 3.410 mm / 1.615 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 805 kg
Laadvermogen 385 kg
ongeremd 0 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s (fabrieksopgave: 14,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,5 s / 10,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,5 s / 17,5 s
Brandstofverbruik (fabrieksopgave: 4,6 l/100km)
CO2-uitstoot 109 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Pittige driecilinder
  • +Volwassen weggedrag
  • +Bruikbare binnenruimte
  • -Krap, beperkt verstelbaar meubilair
  • -Bagageruimte matig toegankelijk
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Aygo

Uitgelichte occasions

    Toyota Aygo 1.0 12v Comfort+airco/5drs

    Toyota Aygo 1.0 12v Comfort+airco/5drs

    Toyota Aygo 1.0-12V / 3 DRS / 1e eigenaar

Meer Toyota Aygo occasions

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Aygo specificaties
  • Toyota Aygo occasions
  • Toyota Aygo video's
Advies en informatie
  • Toyota Aygo tests
  • Toyota Aygo gebruikersreviews
  • Toyota Aygo index
Oud & Nieuw

Toyota Supra - Oud & Nieuw

Autoliefhebbers keken reikhalzend uit naar de komst van de nieuwe Toyota Supra. Dat model ontbrak...

Lees meer
Klokje rond

Klokje Rond - Toyota Aygo

86

Bijna 200.000 kilometer lang reed Viola Mulder haar Toyota Aygo, tot de auto haar een keer...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • review

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x (2019)

    5
    • 17 oktober 2019
  • review

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x (2019)

    12
    • 29 september 2019
  • review

    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue...

    2
    • 26 september 2019
  • review

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2019)

    9
    • 19 september 2019
  • review

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-joy (2019)

    2
    • 7 september 2019
  • review

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite (2018)

    • 5 september 2019
  • review

    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2010)

    2
    • 26 juni 2019
Merk
Merk
  • review

    Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Sol (2005)

    • 5 december 2019
  • Duurtest

    Toyota Corolla - Afscheid Duurtest

    44
    • 5 december 2019
  • review

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    3
    • 2 december 2019
  • Autonieuws

    Toyota RAV4 nu ook op grijs kenteken leverbaar

    16
    • 2 december 2019
  • review

    Toyota Auris Touring Sports 1.2T Trend...

    2
    • 1 december 2019
  • Autonieuws

    AC Schnitzer leeft zich uit op Toyota Supra

    24
    • 27 november 2019
  • Oud & Nieuw

    Toyota Supra - Oud & Nieuw

    • 26 november 2019
Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy & Cookiebeleid

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • Autoweek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2019 Sanoma Media Netherlands B.V.

onderdeel van Sanoma Media Netherlands Group