Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006) #3

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006)

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Bouwjaar2006

Aanschaf

Door het vele thuiswerken bij mijn (oude) werkgever werd mijn vaste reiskostenvergoeding destijds op stop gezet, en uitbetaald naargelang de dagen dat ik naar kantoor kwam. Hierdoor werd mijn oude, trouwe A4 1.9 TDI uit 2002 simpelweg te duur om stil te laten staan. Wegenbelasting + fijnstoftoeslag en verzekering werd al meer dan €200 p/m zonder een meter te hebben gereden.

Met mijn woon/werk van ca. 100km enkele reis kon ik prima dieselen, maar helaas werd het tijd voor afscheid, en is voor een zacht prijsje naar het buitenland gegaan. Een geweldig fijne, ruime vlotte en comfortabele auto waarmee ik in de 150.000 km’s nooit iets groots aan heb gehad.

Door de onzekerheid wanneer we weer volop naar kantoor konden gaan maakte dat ik zo goedkoop mogelijk wou gaan rijden. Dan heb je m.i. twee keuzes:

Optie1: Een barrel (klasse Polo, 206)kopen voor een paar honderd euro in de hoop dat hij het een jaartje volhoudt

Optie 2: Een betrouwbaar, zuinig autootje kopen met een frisse KM stand

Zoals verwacht ben heb ik meteen de juiste keuze gemaakt, en ging ik voor optie 1. Eerst (jawel) een Daihatsu Valéra gekocht voor €350. Was een gokje met nog maar 4 maanden APK maar de auto oogde fris en reed aardig. Toen de APK kwam bleek het een rotte frikandel te zijn en alleen het laswerk zou ruim meer zijn dan de waarde van de auto. Afscheid.

Daarna een Polo gekocht uit ‘96(?), waarvan na 2 weken de stuurpomp was geëxplodeerd. Toen was ik er klaar mee, heroverwoog mijn strategie en ging voor optie 2.

Mijn vriendin rijdt na het debacle van haar Fiat Seicento al ruim een jaar vrolijk rond in haar Peugeot 107 (bij aanschaf 48K km op de klok, van een dominee geweest!!). Probleemloos, relatief comfortabel en bovenal zeer goedkoop om in rond te rijden. Ik was er snel uit, en voor mij zou het ook een Aygoceeneennulzeven worden.

Persoonlijke voorkeur was toch de Aygo. Vind hem persoonlijk het leukste snoetje hebben van de drie. Hij moest airco hebben en preferabel een 5-deurs.

Uiteindelijk een geïmporteerd exemplaar gevonden met 112K km op de klok en voldeed aan het bovenstaande wensenlijstje. Deze heeft zelfs stoelwarming (werkt helaas niet…) en ik vermoed aftermarket ingebouwd.

Tijdens de proefrit viel al op dat de airco het niet deed, dus onder voorbehoud van een airco reparatie de Aygo gekocht. Verkoper had op de factuur vermeld om de airco bij te vullen, maar heb dit door hem laten veranderen in ‘Airco wordt gerepareerd’.

Achteraf was dit een goede zet, compressor bleek kapot. Dit werd na even slikken door de verkoper alsnog vervangen + een nieuwe condensor.

Verkoper claimde ook dat er verse olie in was gedaan, zo oogde het ook wel op de peilstok. Echter leek na nadere inspectie thuis dat het oliefilter érg oud oogde. Ik heb toen meteen zelf de olie + filters (uitsluitend MANN) ververst. Toen ik toch bezig was, meteen even 3 nieuwe NGK bougies geplaatst. Nu was de Aygo écht klaar voor onbezorgde KM’s!

Rijden en onderhoud

Inmiddels heb ik de Aygo al een kleine 7 maanden in bezit.

Hoe rijdt dat nou zo’n 3 pitter uit het A-segment? Nou… wel aardig. Ben enigszins bekend met deze auto’s, heb er immers mijn rijbewijs mee gehaald en mijn vriendin rijdt het Peugeot equivalent.

De geluidsisolatie kan wel wat beter. Die van mijn vriendin komt uit ’13 en is beduidend stiller op de weg. Met name het rolgeluid van de banden is zeer aanwezig op sommige soorten asfalt. Het uitlaatje begint steeds luider te worden dus die zal ik binnenkort een keertje moeten vervangen. Inmiddels heb ik nieuw werk, een stuk dichterbij huis en valt het op de N-wegen vooralsnog mee met het geluid.

Qua vermogen kan je redelijk meekomen, maar door de lange versnellingen moet je vaak wel een paar tikken terug als je iemand wilt inhalen. Invoegen op de snelweg doe je in z’n 3 met de airco UIT, dat scheelt toch nog wel wat PK’tjes ;). Mijn Audi was gechipt en had volgens de tuner rond de 150Pk en 320 Nm, dan kom je met een Aygo wel eventjes thuis van een koude kermis maar is dan ook appels met peren verglijken. Waar ik destijds een wat duurdere auto reed voor comfort op de lange afstanden, is deze auto meer gekocht als ‘tijdelijk’ betrouwbaar en goedkoop vervoer.

Ruimte ben ik nog niet tekort gekomen. Met wat puzzelen past mijn racefiets achterin ( op de kop op de achterbank, wielen achter beide voorstoelen) en je kan 2 kratjes bier kwijt in de kofferbak zonder de banken plat te hoeven gooien. De bekerhouder fungeert als perfecte houder voor mijn iPhone.

De originele radio + speakers klinken nog redelijk! Géén bluetooth, maar gewoon een fm-bluetooth transmitter van AliExpress in de 12 volt en gaan met die banaan.

Tot nu toe vervangen:
- Olie Castrol Edge Titanium 5W30
- Oliefilter M+H
- Interieurfilter M+H
- Luchtfilter M+H
- 3 NGK Bougie’s
- Condensor, compressor en airco bijgevuld (op kosten van verkoper)
- 2 lampjes

Zoals eerder vermeld begint de uitlaat steeds meer te ronken, die moet een x vervangen worden (bekend euvel), hij heeft een beetje een licht zoemmetje. Klinkt als een een spanrolletje of misschien de dynamo.. Geluid maakt hij sinds ik hem heb en is ook niet erger geworden.

Tot slot hoor je met koud weer het onmiskenbare geluid van kantelende zuigers. Die van mijn vriendin heeft dit ook ondanks de lage KM stand. Biede auto’s verbruiken géén tot amper olie. Ik hou het oliepeil van beide wagens nauwlettend in de gaten, maar lijkt tot nu toe nog niets te verbruiken.

Beide auto's krijgen vroegtijdig hun kleine beurten. Deze auto's staan er om bekend om op termijn nog wel eens olie gaan gebruiken, wat met zo'n klein cartertje natuurlijk best riskant kan zijn als je niet oplet. Ik doe het kleine onderhoud zelf, grotere reparaties besteed ik uit.

PRIVATE LEASE Toyota Aygo