Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 42.378 km |
Bijna 2 jaar Aygo
- 42.378 km
De Ford Ka was mijn eerste nieuwe auto, en na 9 jaar redelijk zorgeloos rijden werd het tijd voor een nieuwe.
Bij de Toyotadealer trok de Yaris mijn aandacht, maar eenmaal in de showroom zag ik een wat frisser ogend karretje met een leuke specificatielijst. Vooral het lage verbruik was zeer interessant. De proefrit was even wennen (bang om te lang "door te trekken"), maar een stuk pittiger (in mijn beleving) dan de 1.3 Ka. De prijs was bijna lachwekkend laag.
Na de keuze voor de uitvoering plus een aantal opties, kwam ik nog steeds stukken goedkoper uit dan bij een nieuwe Ka
(3 deurs :() met dezelfde opties. Enige nadeel: lange wachttijd.
De levering was keurig, met een redelijke hoeveelheid benzine in de tank, mooi bosje bloemen en een uitvoerige do's en dont's van de werkplaatschef.
De eerste 20.000km:
+ het sportieve geluid zorgt voor rijplezier zonder hiervoor 140km p/u voor te hoeven 'gassen'
+ bochten in de 3e versnelling zonder kantelgevaar-beleving
+ overzichtelijk dashboard en makkelijke 'blind' te bedienen radio/cd-speler (vooral de i-pod draaide overuren)
+ auto voelt groter aan dan dat hij in werkelijkheid is, vooral door de hogere zit (itt de Ka, waarbij je vaak het idee had letterlijk overreden te worden door compensatie-lease-bakken). Hilariteit bij de lokale grootgrutter toen een man dacht een lege parkeerplaats te hebben gevonden maar helaas op het laatste ogenblik zag dat er al een Aygo stond ingeparkeerd (met dank aan de remassistent van betreffende V70)
- fluitend geluid vanaf 80 km p/u, dit bleek de zijspiegel te veroorzaken, is iets anders afgesteld bij de kleine beurt en is nu weg
- verbruik viel de eerste 10.000 km tegen, maar is beter geworden. (van 1 op 16,5 naar 1 op 18,3 bij gecombineerd verbruik).
- strakke vering, dacht in de eerste maand nog wel eens het dakje te raken. Inmiddels kan ik de voordelen van deze vering ook wel waarderen (bochtligging)
- gordel liep op de laagste stand dwars over mijn strottehoofd (ik haal de 1.60 nog lang niet...). Opgelost met een gordelverkleiner van de Heuts.
Na 32.000km:
grote beurt, geen bijzonderheden. Manlief pikt steeds vaker de Aygo in (minder zware koppeling in de file, "dan heb ik tenminste een parkeerplaats", "deze is zuiniger op een kort afstandje", etc. Meest hilarische excuus: "De Alfa is bij een botsing toch veiliger" (de opoffering :))
Na 40.000 km:
4 nieuwe banden na forse waarschuwing van de heren in het blauw.
Kosten inclusief montage e.d.: 299,95 (wel een actie met extra korting op iedere 2e band). Remblokjes vervangen (waren in 'nog redelijke' staat, maar veiligheid voorop).
Verbruik is zuiniger, met veel snelweg (helaas ook veel stilstaan, A73 a.k.a. 'tunnels dicht') en een beetje stadsverkeer nu een gemiddeld verbruik per tank van 1 op 18,6 (1x zelfs 1 op 20,4 gehaald). Waarschijnlijk de rijstijl toch een beetje aangepast.
Zeer tevreden over de Aygo, het ISO-Fix systeem is ideaal. Kleine babynichtje kan prima in de MaxiCosi op de achterbank (met zo'n adapter, carbase), met het Quinny 3-wieler onderstel in de kofferbak (jawel, het past net!). Grote pluspunt van de Aygo zijn de lage kosten (wegenbelasting, benzine, verzekering en onderhoud) terwijl ik niet het idee heb iets op luxe of veiligheid te hebben ingeleverd.
Zolang er nog geen grotere kids zijn met hobbies een blijvertje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.