Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 VVT-i x-fun |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 6.700 km |
Van A naar B
- 700 km
Omdat we er voor gekozen hebben twee auto’s voor de deur te hebben in plaats van 1 auto delen, hebben we afgelopen jaar een Fiat Punto 2009 aangeschaft.
Goedkoop in aanschaf, had relatief weinig kilometers...echter na een dag of 3 gingen er lampjes branden van de stuurbekrachtiging. Na twee weken stilstaan (wat regelmatig gebeurt) kan starten alleen met behulp van een andere auto.
Even gedacht dit allemaal te laten repareren, maar dan blijft het een oudere auto die dan wel duur zou zijn.
Dus in december na overstarten direct naar de Toyota dealer gereden. Ik was van plan om een Aygo voor een jaar te private leasen en dit vooruit te betalen, zodat ik niet mijn hele financiële hebben en houden op hoefde te geven voor een contract. Helaas werkte dat zo niet omdat het contract voor minimaal 4 jaar afgesloten wordt wat dan eerder opgezegd kan worden.
Dan was het qua kosten voor mij zinvoller er een aan te schaffen.
Eindejaarsdeal was in volle gang, leuke prijs als hij in december nog op kenteken gezet zou worden.
De aflevering zou plaats vinden op 15 december...14 december werd de lock down aangekondigd. De dealer heeft de auto in de afgesloten showroom afgeleverd op de 15e.
De auto:
Ik rijd met dit autootje ongeveer 2000 kilometer per jaar, alleen hoognodige kilometers. Echt heel vlot is het niet, maar zeker binnen de bebouwde kom is het voldoende.
Het comfort valt me niet tegen. De eerste tank is er net door, kwam uit op 1 op 19.
Met de 2e tank heeft mijn vrouw de Aygo een dag meegenomen voor woon- werkverkeer (100km) en gaf de boordcomputer 1 op 22 aan.
Omdat het oog ook wat wil, komen er volgende week 16” lichtmetalen velgen onder en wordt de week erop het dak gewrapt met spoilertje en raamstijlen. Dit doe ik voornamelijk vanwege vogelpoep op het dak, en het staat ook wel beter dan zo’n groot wit oppervlak (dak wordt zwart).
Onderhoud en reparaties heb ik uiteraard nog niet gehad.
Updates en foto’s toegevoegd
- 1.250 km
De afgelopen weken een en ander aan de auto aangepast.
De standaard wieltjes met wieldoppen vervangen voor 16” lichtmetaal. De achteruitgang qua comfort is minimaal, de auto ziet er wel een stuk beter uit (minder zicht in de witte wielkasten).
Het dak laten wrappen. Ik vond de auto te wit. Ik heb het dak, achterspoilertje en de midden raamstijlen zwart laten maken. Staat een stuk beter.
Niet gepland, toch gedaan: de originele audio unit laten vervangen door een Android auto systeem. Losse navigatie nu overbodig.
Deze aanpassingen kostten mij ruim 500 kilometers, dus wie weet tik ik dit jaar de 3000 km wel aan ;-)
Verder geen op- of aanmerkingen over de auto. Geen puntjes voor garantie, uiteraard nog geen onderhoud.
Verdere gebruikservaringen
- 2.400 km
Nu met de zomer die richting einde loopt toch wat kleine dingetjes gemerkt die me iets minder goed bevallen.
Het vermogen van de auto houdt niet over maar is normaal gesproken voldoende…totdat je de airco aanzet.
Het vermogen wordt gevoelsmatig gehalveerd en met zeer grote regelmaat slaat dan de ventilator aan met als gevolg een behoorlijk geluid.
Daar ik de radio altijd op een zacht volume heb valt dit echt op…tot op het irritante af.
Als ik moet invoegen op de snelweg zet ik de airco maar snel even uit om mezelf een veiliger gevoel te geven bij het gangmaken. Dit had toch een stuk beter gekund met de technieken van tegenwoordig.
Met overwegend de airco uit vind ik het motortje voldoende vlot, ook op de snelweg.
Ook valt met all-round gebruik op dat de kofferruimte toch wel erg klein is.
Na het boodschappen doen kunnen er net aan 3 grote boodschappentassen in.
Met de bank neergeklapt kan het meeste wel mee, een vlakke laadvloer was dan wel praktisch geweest. Bij het omklappen van de leuning zitten uiteraard de hoofdsteunen behoorlijk in de weg. Deze moet je verwijderen wil je iets aan de extra ruimte hebben, maar geen mogelijkheid deze ergens in vast te zetten. Deze moeten dus blijven “slingeren”.
Het verbruik is netjes, gemiddeld rij ik 1 op 24. Wel valt op dat zodra de airco aan is het verbruik behoorlijk stijgt…net als boven de 100km/u.
Een volgende auto zal toch wel weer een slag groter worden (en o wat mis ik mijn station) ;-)
Voorlopig red ik mezelf hier nog wel mee, maar ga langzaam vooruit kijken wat er eind volgend jaar voor in de plaats moet komen.
De Yaris win ik qua ruimte niet veel, de Corolla Station is me te duur voor wat ik hem gebruik…
1 jaar Aygo
- 2.966 km
Vandaag een jaar in bezit, 1e jaarbeurt gekregen.
Best duur beurtje voor €198, maar om de garantie van 2 naar 5 jaar te verlengen noodzakelijk.
Uiteraard de bijna 3000 kilometer geen enkel probleem.
In het jaar heeft het Aygo’tje bewezen een goede all rounder te zijn. Zowel in de stad als op de snelweg afdoende bij “normaal” gebruik. Een scheurijzer is het niet (hoeft van mij ook niet), comfortabel genoeg is hij wel. Ook op wat langere afstand.
Doordat ik eigenlijk altijd een station gehad heb, en het gemak van laden en de laadruimte mis ben ik toch op zoek naar een andere nieuwe auto.
Qua kosten kan dat nooit zo goedkoop als de Aygo…maar dat neem ik voor lief.
Tijdens het uitvoeren van de beurt proefgereden met de Corolla Station 1.8Hybrid. Ideaal zelf opladen zonder stekker en toch deels electrisch.
Andere optie die ik nog ga bekijken is de Renault Megane, hoewel dit model volgend jaar vervangen wordt. Misschien een goede deal te sluiten.
De overige merken zoals Kia, Opel en Peugeot ben je met automaat toch al duurder uit dan de Corolla en is het verbruik flink hoger.
2e jaarsbeurt
- 4.851 km
Vandaag is de Aygo 2 jaar…dus jaarlijks onderhoud.
Het 2e jaar (of 30.000 kilometer) is normaal een best prijzige grote beurt. Daar dus ook een afspraak voor gemaakt.
Bij het brengen van de auto zei de service medewerker direkt dat dit zonde van het geld was. Wederom een goedkopere kleine beurt was voldoende om evengoed aan de garantievoorwaarden te voldoen (tegenwoordig tot 10 jaar!).
Bij het ophalen van de auto de dealer om een bod gevraagd. Als dit redelijk is verkoop ik de Aygo aan de dealer en ga op mijn gemak op zoek naar een gebruikte station.
Ook het afgelopen jaar met extremen heeft het Aygo’tje het prima gedaan. Een loeihete zomer, nu een vroege “winter”…het maakt allemaal niet uit.
Geen kraakjes, piepjes of rammeltjes.
In de 2 jaar geen problemen gehad, nog niet een lampje stuk.
Als bagageruimte en/of ruimte op de achterbank geen issue zijn is het een prima auto, ook voor de middellange afstand.
Wordt vervolgd.
Tijd vliegt, 3 jaar alweer
- 6.146 km
Het Aygo’tje gaat probleemloos door.
Bij kilometerstand 6146 de 3e jaarsbeurt weer uit laten voeren.
Uiteraard geen bijzonderheden te vermelden, ding doet wat hij moet doen zonder morren of pruttelen.
Een groot deel van de kilometers van afgelopen jaar zijn gemaakt om eventuele vervangers voor hem te bekijken (400 kilometer totaal).
De opties waren:
Ford Focus station 125 pk ST-Line (2018) niet geworden ivm steenslag
Renault Megane 140TCe Estate EDC (2019) niet geworden ivm import met ontbrekende historie.
Ook nog geprobeerd bij een Renault Megane 1.3 TCe (116 pk) handgeschakeld, maar deze dealer heeft niet de moeite genomen op mijn e-mail met vragen te reageren.
Bij beide auto’s werd als inruil een nette prijs geboden op de Aygo. Gezien ik hem in een eindejaars aanbieding heb gekocht, zelfs de aanschafprijs. Neem ik gemakshalve de extra’s (velgen etc.) niet mee.
Volgend jaar zou de Aygo voor zijn eerste APK moeten.
De prijzen van de beurten gaan wel flink omhoog.
2021 nog €198 betaald
2022 €215
En nu alweer op de €255. De Aygo valt wel in het 10 jaar garantieplan en het is de Premium beurt. Dus een jaar pechhulp zit er wel bij in. Alles bij elkaar genomen vind ik de kosten dus nog wel meevallen.
En toch…hoop ik het komende jaar wel tegen een iets praktischere auto aan te lopen die voldoet aan mijn eisen en wensen.
Aan alles komt een einde…
- 6.700 km
…dus ook aan mijn relatie met de Aygo.
Vandaag heb ik hem ingeleverd, hij is ingeruild op een 2020 Renault Megane Estate 1.3 TCe EDC Limited.
Ik heb in de planning wat meer te gaan rijden en dan is de Aygo me net niet comfortabel genoeg.
Hij heeft het goed gedaan, alles waar hij voor aangeschaft is zonder problemen. Mede door de lage kilometerstand wilde de dealer hem graag inruilen. Gezien de prijzen van zowel nieuw als occasions vanaf 2021 sky high gegaan zijn was de inruilprijs zeer riant.
De 3 jaar bijna voor niets gereden (de extra’s niet meegerekend, evenals MRB en verzekering).
Ik hoop dat hij een goede nieuwe eigenaar krijgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.