Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
update
- 120.000 km
zo even een update. rijd nu zo'n 2 jaar in de DCAT en nog immer vind ik het een puike bak. geen olie verbruik, genoeg power over om veilig in te halen en te ontroeten op de afsluitdijk of in D'land. binnenkort nieuwe sloffen rondom eronder, ik ga van de Bridgestones Turanza naar Pirelli Cinturato P7 want die kwamen erg goed uit diverse tests. ik heb wel 2 plekjes , 1 net boven het voorraam, en eentje middenboven op de zwarte lijst rondom het raam mijn voorportier.
Wilde onlangs de auto inruilen tegen een jonger type maar kreeg te weinig voor deze terug en bovendien vond ik een volledig zwart leder interieur te saai, en kon de bestuurderstoel niet achterover kantelen en dat is met lange benen wel lekker.
========
sinds paar weken de Pirelli's eronder, lijkt of ze zelfs iets stiller zijn dan de Bridgestones. Weekje door Ardennen heuvels genomen met 5 man + bagage, zonder problemen en toch nog 1: 15,4 ltr/km. Wel lekke band genuttigd, die kon echter door zeer behulpzame locale garagepersoneel binnen 30 minuten verholpen worden. verder geen veranderingen t.o.v. laatste keer. blijft een lekkere stille comfortable auto met sportieve kwaliteiten tegen een niet slecht brandstofverbruik
sitrep
- 127.000 km
bijtijds de witnerbanden eronder gedaan, moet hierdoor wel met beleid het rechtervoetje hanteren anders gaat de traction control het niet bijhouden. zeker bij inhandelen rustig gas opbouwen anders gaat het stuur een eigen leven leiden.
grote beurt gaf standaard zaken aan, was alleen verrast door de melding van Toyota dat de EGR gereinigd moest worden. á 138€ ex btw. maar goed, het blijft zalige kar die super power heeft, en toch zuinig rijden kan rond de 1:15,5-16.
Stiekem toch aan het kijken naar iets met hoge instap (outlander / CX5). wordt vervolgd
toeren in duitsland
retourtje Noord Holland - zuid Duitsland, net geen 2000km met de D-cat. ofschoon ik af en toe kijk naar bv een Outlander of de nu net nieuwe Mazda CX5 moet ik toch zeggen dat eht oude beestje zich weer puik gedragen heeft. Hij blijft erg geluidsarm, ook bij hoge snelheden, en het gemak waar je mee die snelheden (200+) bereikt worden toch een uitdaging voor de aflosser wanneer die ooit mocht komen. Verbuik met 160km/u op cruise ctrl en af en toe ontroeten van de uitlaat (220km/u) geeft nog immer een verbruik van 12,4 op 100km vind ik ook ronduit netjes. (zie verbruikmonitor). alleen de auto's die ruim (meerdereD-cats) duurder zijn gaan berg op je voorbij. dus ik blijf nog even bij mijn D-cat, maar ga wel binnenkort met de CX5 proefrit maken, want die oogt gewoon mooi, en dat kan je van de avensis nu niet direct zeggen.
Afscheid
- 132.000 km
Vandaag trieste dag. na een laatste grote rit (Noord Holland - Frankfurt) afscheid genomen van de trouwe 4-wieler. wat een motor, power , trekkracht, dat ga ik missen. acceleratie van stilstaan vind ik niet heel belangrijk maar als je eenmaal rijd en wilt versnellen dan kan dat ook. als je daarbij terugschakelt gaat het nog rapper. tot wel 230 op het klokje, met daarbij weinig dB. Toch hoorde ik net voor ik hem verkocht slechte ervaringen over deze D-cat (177Pk)motor. ook mijn goede verbruikcijfers schenen niet echt standaard bij dit type motor te horen. maakt niet uit ik heb genoten en mis hem na 2 dagen mitsubishi outlander (ook met 177pk diesel !) volledig niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.