Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Terra (1999)

autoreview

Toyota Avensis Wagon

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 TD Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf247.000 km
KM-stand laatst320.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze toyota Avensis voor een prikkie gekocht van mijn schoonpa omdat er rondom e.e.a. aan schade op was, onder andere een motorkap in de kreukels. Hierdoor niet gehinderd was ik me een toyota rijker. De motorkap vervangen door een exemplaar van na 1999 en net een andere tint groen, maar ik geef er niks om. Rijden met die bak.
En hoe rijdt het?

In 4 maanden tijd heb ik een dikke 10.000 km gereden en ik moet zeggen, no sweat. Echt een hele fijne auto, met name voor de middellange afstand. De meeste kilometers zijn bij mij zakelijk tegen een fatsoenlijke vergoeding.
Qua uitrusting is dit model de karigste maar alles wat ik wil zit er op, zoals ABS en Airco.

Het motorblokje is een heerlijke aggregaat, het betreft hier een indirecte turbodiesel met intercooler, dus de 2.0TD en niet de D-4D. Wat me nog het meest bevalt is de heerlijk rustige loop van dit machine, zelfs koud is ie redelijk stil. Wat een verademing in vergelijk met de Ford of VAG diesels. Met deze diesel mag je voor 7.00u ´s morgens gewoon door een woonerf. Een collega ontdekte pas bij het tanken dat het een diesel is. Snel is ie niet echt, sleuren doet ie prima maar verwacht geen stoplichtsprinter. Het verbruik varieert tussen de 1 op 15 en 16,5 bij mijn gebruik. Ik rijd altijd maximum snelheden en als het echt rustig is wel iestjes harder.

Het remmen met deze auto gaat erg goed, de smalle 185 banden houden de auto wel op zijn plaats. Door de bochten heen met gas vol erop resulteerd in jankende michelins, maar altijd gecontroleerd, lachen hoor.

Ik heb veel auto´s gehad maar hier wil ik voorlopig mee verder en de reputatie van Toyota kennende en rustig warm rijden moet ik hier nog jaren mee vooruit kunnen.

Inmiddels ook een aantal mensen verhuisd, en dan weet je de ruimte goed te waarderen, de binnenruimte is echt huge. Zeker in vergelijking met de moderne ’sportswagons’.

Origineel
Alles wat vervangen is komt door schade die ik (en anderen) er op gereden hebben. Ik spaar de auto absoluut niet, behalve dan een koude motor. Maar de koppelingsplaten, de uitlaat, schokbrekers, alles behalve de banden zijn nog origineel, en dat met deze kilometers... Ohja, ik gok dat bijna alle gloeilampjes nog origeneel zijn.

PROBLEMEN

Trillen doet ie wel eens ooit op het stuur bij rustig remmen, maar ik vind het niet vervelend.
Soms loopt ie harder stationair, met de ventilateur aan loopt ie dan 1100t ipv de 900, net te veel verhoging om niet te irriteren. Ik weet niet waar het door komt.
Verder is de auto niet mooi, maar ik kijk er toch niet naar als ik er mee rijd.

UPDATE 19 juni 2007
Inmiddels weer wat kilometers meer gemaakt, de voorbanden zijn vervangen door Michelin’s van het type energie. De auto geeft verder geen aanleiding om er meer over te vertellen. Het schakelen gaat inmiddels beter, de mat naar achteren trekken bleek de koppeling een grotere slag te geven waardoor ie beter ontkoppeld.

Update 28 december 2007
Sorry mensen, er valt weinig nieuws te melden, we zijn weer 10.000 km verder en weer niks kapot, nog geen lampje. Nog 10.000 km te gaan tot de 300k.
Afgelopen weekeinde een grote beurt met alle riemen gehad, ik kreeg zelfs complimenten van de monteur, dat het blok nog zo mooi, schoon en droog was. Overigens hoef ik geen olie bij te vullen tussen de beurten in, ik doe om de 15.000 een kleine beurt (zelf) en 30.000 een grote beurt bij een goeie monteur.

in de prak

  • 320.000 km

Omdat een of andere onverlaat mij nogal hard aangereden heeft zit ik nu, drie maanden later nog steeds met een slechte rug en geen toyota meer.
De toyota werd van achteren geramt door een clio met ongeveer 70km terwijl ik stil stond. De auto was achter krom en aan de voorkant ook. Ik ben letterlijk gelanceerd op de scenic voor me (die daardoor ook total-loss is geworden).
De nieuwe auto is geen toyota geworden, ik wilde graag een automaat en die optie is in combinatie met diesel pas te vinden in het nieuwe type en dat kan ik niet betalen... Het is een 115pk cdti mondeo '03 station met automaat geworden prima auto maar ik ben er nog niet zo in thuis als in de avensis.

Overigens nog wel een redelijk bedrag voor terug gekregen van de verzekering, zelfs het wrak, voor en achter in elkaar inclusief motorblok lek en leeg leverde nog 1300,- op!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.