Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Terra (1998)

Toyota Avensis Wagon

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 TD Linea Terra
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002

Ik heb deze auto via m"n werk. Toen ik deze baan kreeg zat deze auto erbij. We zijn nu 2 jaar verder en ik moet zeggen dat ik er wel met veel plezier in gereden heb, alleen is het een erg saaie auto...

De buitenkant gaat nog wel, vooral omdat het een stationcar is en dat de ’mooiste’ Avensis is. Er zitten mistpitten voorin en een dakrail zit er ook op, alleen zijn de 14’ wielen iets te klein. Maar ja, ik geef geen cent uit aan lichtmetalen wielen, want gekregen auto vd zaak. Het interieur is echt een drama, tenzij je erg van grijs plastic houdt natuurlijk ;-) Het dashboard is overzichtelijk en vrij compleet, maar waarom grijs nephout??

Het is wel een erg ruime auto en op de achterbank kun je het goed uithouden ook op langere afstanden, voorin is de zit minder en krijg ik bij lange ritten last van m"n rug. Wel gemakkelijk is de middenarmsteun, met een groot opbergvak eronder voor cd"s en dergelijke.
De kofferbak is erg groot, alleen komen de wielkasten erg ver de auto in en dat benadeelt de vorm van de achterbak erg. Verder ok.

Over de motor kan ik kort zijn, een sterk werkpaard die niet stuk te krijgen is. Hij heeft 90 pk en behoorlijk wat trekkracht, 200Nm, maar het is nog een ouderwetse turbodiesel en geen tdi. Hij doet z"n werk gewoon en loopt voor nederlands gebruik hard zat. In Duitsland zou iets meer vermogen fijn zijn, maar echt nodig? nee. Wel is de auto erg stil en de diesel nagelt minder dan dat de gemiddelde tdi doet. Het verbruik ligt zo rond de 1 op 14 bij stevige rijstijl en zo rond de 1 op 16 bij lange afstanden met 130 km/h.

Als je gewoon een goede auto wilt die veel ruimte biedt en niet teveel kost in het gebruik is dit een goede keuze, kwalitatief top.

Ik heb hem deze week ingeleverd en ik ga nu in een bus rijden met dubbele cabine. Een Ford Transit 2.0 TDCI met alles erop en eraan, ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Als ik hem kan selecteren binnen ’my review’ dan volgt een nieuw verhaal

Eigenlijk weinig problemen gehad.
De remmen waren aan het trillen, dit is opgelost door de schijven af te draaien en nu remt hij weer als vanouds en de versnellingsbak is aan een revisie toe omdat de vorige bestuurder de auto nogal heeft misbruikt.
Olie verbruikt hij niet en verder zijn alleen filters, banden e.d. vervangen