Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Sol (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 TD Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben niet echt een type dat een auto particulier koopt, maar wilde de gok bij een Toyota wel wagen, gezien mijn prima ervaring met m`n Corolla.
Deze kon ik voor 700 euro nog verkopen aan een handelaar en heb deze Avensis bij een nette familie gekocht voor 5200.
Uiteraard een proefrit gemaakt, maar geen ANWB keuring gedaan. Het voelde allemaal goed aan. De auto zag er keurig uit en had geen mankementen zo ver ik het kon zien. Alle electronische- en airco zaken wertken perfect en motorisch geen viezigheid of vreemde geluiden. Bovendien had ik alle reviews op dit forum gelezen over de wagen en wist ik een beetje waar ik op moest letten.
Het enige wat opviel was het kapotte zonnebrilklepje bij de achteruikijk spiegel. dit is inderdaad stuk en hangt op half 7.
Vooralsnog heb ik nu 6000 km gereden en hij bevalt me prima.
PROBLEMEN
* Al snel viel op dat tussen de 80 en 100km/u het voertuig begon te schokken. Het lag niet aan het toerental, dus naar de banden gekeken. Bleek er voor 175/70/14 (merk Tyfoon!) op te zitten terwijl er 185/65/14 (Continental) op moeten. Deze zaten wel achter, dus het zaakje ommgeruild. Dit hielp direct.
* In januari moet ie naar de APK, dan krijgt ie een grote beurt en weer de juiste maat banden.
* De voorremmen piepen. Een keer hard geremd, om de boel schoon te branden. Dat hielp, maar de piep is weer terug. Ik vrees dat de remschijven toch krom zijn getrokken.
* Het gemiddelde brandstofverbruik is 1:12,5, wat ik toch wat veel vindt voor een diesel. Een collega heeft exact dezelfde auto, maar die rijdt 1:15.
Het is wel zo dat ik elke dag naar m’n werk rij. Deze rit is 25km, een half uur en 26 stoplichten, dus dat helpt de boel niet echt.
Wat me wel opvalt is het hoge toerental van 3000 toeren in:
Versnelling 1; bij 25 km/u
Versnelling 2; bij 45 km/u
Versnelling 3; bij 65 km/u
Versnelling 4; bij 100 km/u
Versnelling 5; bij 120 km/u
Vooral de laatste zou toch niet mogen, `gewoon` 120 rijden in z’n 5 en op 3000 toeren blijven.
Ik zou niet weten wat het is, misschien een koppeling die slipt??
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.