Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Luna (1999)

autoreview

Toyota Avensis Wagon

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 TD Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst299.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na twee jaar Honda Accord te hebben gereden zijn we overgestapt op een Toyota Avensis Wagon 2.0 TD. Donkerblauw metallic, in Linea Luna uitvoering met fraaie lichtmetalen velgen. Nog steeds een mooie, evenwichtige verschijning.

Wat meteen opvalt is de bijna Duits-degelijke afwerking, zelfs na twee ton geheel rammelvrij en alles voelt aan alsof het met gemak nog twee ton meekan (dat hopen we wel).

De bestuurdersstoel zit goed, er is voldoende zijdelingse steun en je zakt er niet meteen een meter in weg. En ook een verstelbare lendensteun kom je niet overal tegen. Het met leer beklede stuur voelt goed aan, de meters zijn goed afleesbaar en het dashboard is prettig ergonomisch ontworpen, alles staat keurig in het blikveld. Kritiekpunt is de voetenruimte, regelmatig stoot ik met m’n rechtervoet tegen de middenconsole.

De middenarmsteun mag de naam niet dragen en ook de armleuning in het portier voldoet niet.

Er is bergruimte zat voorhanden, maar ik mis een nisje voor de verbanddoos. De zitruimte op de achterbank is meer dan voldoende en de kofferbak is aangenaam riant.

De 2.0 liter turbo-diesel krijgt de bijna 1.300 kg zware Avensis prima vooruit, hij is vrij stil (in ieder geval stiller dan een Golf TDI uit die tijd), maar mist de alertheid van een TDI-moter. Je moet behoorlijk op het gaspedaal gaan staan om mee te komen met de moderne diesels.

Het rijden gaat overigens probleemloos, de Avensis spoort prima en de rijgeluiden worden heel goed gedempt, alhoewel je de moter altijd wel hoort. En door de goede geluidsisolatie gaan andere storingsbronnen de kop opsteken, zoals het suizen van de ruitewissers. En er komt wat onnodig geruis uit de kofferruimte, dat moet met een beetje isolatiemateriaal te verhelpen zijn.

Het schakelen gaat soepel, maar de vijfde versnelling zit iets te ver weg. Je raakt gemakkelijk onbedoeld de linkerknie van de bijrijder.

Het weggedrag is voor normaal gebruik heel acceptabel, stevig, maar niet ’sportief’. Verkeersdrempels vormen geen gevaar meer voor de spoilers (dat was bij de Honda wel het geval).

De Avensis zit (voor een auto uit 1999) ruim in z’n spullen, twee airbags, abs, handmatige airco, verwarmde buitenspiegels, buitentemp-meter, afstandbediende centrale vergrendeling, maar helaas geen cruise-control. Dat zou juist op zo’n kilometervreter als de Avensis niet hebben misstaan.

PROBLEMEN

De afgelopen twee jaar heeft de Avensis geen problemen gekend, alleen een storing in de afstandsbediening van de centrale vergrendeling.

Wel moet de wagen worden uitgelijnd (het stuur staat niet helemaal recht) en moeten de voorwielen worden uitgebalanceerd.

En wat spatjes siliconen-spray hier en daar zou geen kwaad kunnen.

Tot ziens Avensis, welkom Verso!

  • 299.000 km

Na 75.000 km en ruim 4 jaar met heel veel plezier en zonder serieuze problemen met de Avensis gereden te hebben nemen we volgende week afscheid en verwelkomen we een Avensis Verso uit 2005.

De wagen is extreem betrouwbaar gebleken, ok, de achterruitwissermoter heeft het begeven en de koppeling heeft z'n langste tijd gehad, maar daar is het dan ook bij gebleven. Hij blijft het gewoon doen, jaar na jaar, kilometer na kilometer.

En hij blijft heerlijk comfortabel, alhoewel door de slappe achterdempers de achterbanden wat zijn gaan 'cuppen' en dat hoor je. Maar toch staat de geluidsisolatie van de Avensis met name wat betreft de rijgeluiden op een eenzaam hoog niveau. Volkswagens, ook de nieuwe typen, maken hoorbaar meer lawaai.

Tuurlijk, een 2.0 TD uit 1999 is niet hetzelfde als een CDI of TDI uit 2009. We kunnen goed meekomen, maar de turbo komt pas tot leven boven de 2.200 toeren, daar beneden lijkt het soms alsof de auto stilvalt.

In ieder geval zit de Wagon nog lang niet aan het einde van z'n Latijn, het zou me niks verbazen als een liefhebber er nog dik 50 mille opzet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.