Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 204.000 km |
KM-stand laatst | 350.000 km |
Storing: Diesel in noodloop
- 218.000 km
In februari heb ik deze auto tweedehands gekocht. En zo'n drie weken voor de grote vakantie zag ik het motor symbool oplichten op het dashboard. Dit gebeurde steeds regelmatiger, en bovendien ging de diesel in noodloop - je rijdt dan zo'n 70 op de snelweg.
Bij Terlouw in Mijnsheerenland gaf men mij aan dat de SCV klep vervangen moest worden. Dat kostte rond de 400,-. Echter: op weg naar huis schoot de Diesel weer in noodloop.
Gelet op de naderende vakantie met een 1300 kg zware caravan kon ik op zaterdag terugkomen.Proefrit gemaakt met een laptop op de OBD aansluiting. Alles was ok, alleen de turbodruk bleef te laag. Diagnose: Defecte turbo, minimale kosten 2000,- exclusief arbeidsloon.
Dit hield ik aan tegen de kennis van wie ik de auto had gekocht. Hij had bij een Toyota garage gewerkt, en zijn zoon werkt nog steeds als monteur bij die garage. "Onzin" was zijn reactie: "Ik heb zelden een defecte turbo in de werkplaats gezien. Het zal de EGR klep zijn" En inderdaad: deze zat vastgekoekt. Drie kwartier werk, en met remmenreiniger was alle koolaanslag weg. Auto rijdt als nieuw.
Andere versnellingsbak
- 342.000 km
Met de caravan op weg in oktober, schoot de auto bij Gouda ineens uit z'n 5.
Na het weekendje weg de kennis gebeld waar ik de auto van had gekocht. Hij gaf aan dat het wel eens voor kwam dat de vijfde groep versleten was. De bak hoefde er niet uit. Na enige tijd werd ik teruggebeld: De complete vijfde groep zou aan onderdelen alleen al bijna 1000,- kosten, en daar kwam dan nog zo'n 2..2,5 uur werk bij. Alternatief: een ruilbak van rond de 500,- met 3 maanden garantie.
Omdat de oude bak een schurend geluid gaf (hoorde ik al bij aankoop) en ik mogelijk de koppeling ook moest vervangen, gaf ik aan voor de ruilbak te gaan. Twee vliegen in een klap.
Ik heb meegeholpen (nou ja...mocht de oude bak in een hoek van de garage zeulen). Het is echt 4 uur werk met twee personen om de bak te verwisselen. Toen de oude bak op e grond lag, hebben we aan de prise as gedraaid, en was lagerlawaai duidelijk hoorbaar. De nieuwe bak vertoonde verschillen, en er zat een extra opening in. Vreemd. Opening afgesloten met een bout en deze voor de zekerheid geborgd. De oude olie was helder, wat een goed teken is. Nieuwe olie erin, en de diafragmaveer van de koppeling bekeken. Conclusie: koppelingsplaten zijn nog prima.
Naar huis rijdend merkte ik dat het toerental in z'n 5 ongeveer 10% hoger was dan bij e originele bak. De sloper had een ouder type aangeleverd blijkbaar, maar ik klaag niet: extra koppel is nooit weg met een caravan.
SCV klep again
- 310.000 km
Motor weer regelmatig in noodloop. Voor 260,- laten vervangen door een Denso specialist in Den Haag
Alweer de 5 kaduuk
- 323.000 km
Op weg naar Zuid Frankrijk met de caravan: 5 weer defect. Ik zag al enkele maanden dat e versnellingspook heen en weer bewoog bij gas geven en -loslaten.
Gewoon in z'n 4 verder, beviel prima.
Thuis aangekomen een afspraak met ATS in Rijswijk gemaakt, een gerenommeerde automatische versnellingsbakken specialist. Reparatie was binnen 3 dagen geklaard, rekening 825,- waarvan 2 uur arbeidsloon.
Ik vroeg wat nu de oorzaak was, en heeft Toyota slechte bakken? Toyota heeft prima bakken volgens de eigenaar. Maar: de 5e versnellingsgroep is min of meer aangebouwd aan de bak zoals bij de meeste andere merken. Hierdoor is bij een te lage oliestand de spatsmering kritiek. Bij oudere auto's kan door lekkage door de jaren heen olieverlies optreden, en omdat het niveau nooit gecontroleerd wordt kan dit problemen opleveren.
Volgens hem zijn de minst betrouwbare bakken die van Peugeot, Citroen en Renault. "gewoon bij iedere grote beurt de garage expliciet vragen het oliepeil te controleren.
Afscheid en terugblik
- 350.000 km
De Avensis is verkocht: ik rijd er te weinig kilometers mee om de toch wel hoge (diesel) houderschapsbelasting te rechtvaardigen.
Bovendien had de auto last van iets vreemds: Na 40 kilometer caravan trekken in het vlakke Nederland begon het op 3 poten te lopen. Dat deed mij denken aan een soortgelijk voorval op de -vermoedelijk beruchte - route van Montpellier naar Milau: Moordende hitte en een constant stijgingspercentage van 3..5% op de snelweg.
Ik trok een caravan met een maximumgewicht van 1300 kg, en zag de temperatuurmeter oplopen. De airco viel uit (slim dat het motormanagementsysteem dat doet), en ik schakelde de verwarming op max en de ramen open. Alles voor een goede koeling, en op zoek naar een uitwijkmogelijkheid. Als de temperatuur iets verder was opgelopen had ik het ding op de vluchtstrook geparkeerd.
Opeens begon de auto op 3 cilinders te lopen - en wonder boven wonder - ik kon afslaan naar een parkeerplaats. Motor stationair laten lopen gedurende 10 minuten, en daarna uitgeschakeld - waarna de motor prima liep - afgekoeld en wel.
Nu ik dit stukje schrijf bedenk ik mij dat het op drie cilinders lopen steeds sneller gebeurde bij het trekken van een caravan. Er zal vast wel een achterliggende oorzaak zijn. Ik heb de auto daarom verkocht.
De diesel was niet zo betrouwbaar als gedacht, helaas. Kostbare diagnose- en reparatiesessies. De zuinigheid (1:16..1:17) haalde het niet bij de VW's met vergelijkbaar vermogen. De gebruiksmogelijkheden overtroffen mijn verwachtingen. Aanrader? Jawel - maar niet de diesel uitvoeringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.