Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Terra (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gisteren, 19 oktober 2006, is de auto op mijn werk afgeleverd door een verkoper van Louwman in Den Haag. De oude PT Cruiser is gelukkig meegenomen, daar hoef ik niet meer naar om te kijken!
Bij het uitzoeken van een nieuwe lease-auto heb ik eerst een lange lijst opgesteld (tot wanhoop van het thuisfront zo nu en dan). Nummer 1 was de Volvo V50, maar gezien het beschikbare budget en bijtelling afgevallen. En omdat een 1.6 D Edition I in mijn ogen echt te licht gemotoriseerd is (na proefrijden). Wel een ontzettend mooie auto! Als optie heb ik nog gedacht aan een Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Futura die onderhuids identiek is aan de Volvo, maar ik vind de achterkant van de wagon echt niet mooi. Wel een fantastisch onderstel. Wat bleef wel over:
Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance of 2.0 TDI Ambiente met sportpakket,
Renault Megane Grandtour 1.9 DCi 130 pk Business Edition met lichtmetalen velgen
Renault Laguna Grandtour 1.9 DCi
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Terra met Alpeso lichtmetalen velgen.
Na proefrijden en diverse bezoekjes aan dealers is de Skoda afgevallen omdat ik de stoelen te hard vind zitten en de motor te lawaaiig vind (zowel de 1.9 als de 2.0). Alles zit wel erg mooi in elkaar en de look en feel van de gebruikte materialen is echt top. Daarnaast vind ik Skoda bijna een soort cult merk, je maakt een statement dat het je niet uitmaakt of je nou VW of Skoda op de neus hebt staan. Daarnaast is het ontwerp sterk, vooral de neus met de grote lampen en gril.
De Renault Laguna viel voor het rijden al af na bestudering van de pechstatistieken en het zien van de leaseprijs (ca. 100 euro per maand meer bij gelijke catalogusprijs!). die twee zijn natuurlijk aan elkaar gerelateerd... toch maar niet, ook al vind ik de Laguna veel mooier dan de Megane.
De Renault Megane viel eigenlijk om dezelfde reden af, naast het feit dat ik het interieur echt te plastic vind. Ik houd van zakelijk design (lees gerust saai...) en niet van het frivole Franse interieur van de Megane, in tegenstelling tot het schitterende interieur van de Laguna. De Megane rijdt wel heerlijk, alleen iets te veel afgestemd op comfort naar mijn smaak.
De Toyota blijft dan als laatste alternatief over en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik die als eerste heb proefgereden. Dat was wel gelijk een D-CAT met 177 PK, dus helmaal eerlijk was het niet. De nieuwe 2.0 D-4D-F (126 PK, 300 Nm) was nog niet beschikbaar, maar die motor is gebaseerd op de D-CAT (alu blok i.p.v. de oude gietijzeren 2.0 D-4D met 116 PK). De kwaliteit en afwerking van de Toyota is echt super. Ook bij de door mij gekozen instapversie (Linea Terra) ziet alles er goed uit. De stoelbekleding is wel wat simpel en glad, maar goed je kan niet alles hebben helaas.
Doorslaggevend is uiteindelijk de aantrekkelijke leaseprijs en de mogelijkheid om een auto te rijden die een klasse hoger aanvoelt/aandoet dan de Megane en Octavia.
Als extra’s heb ik metallic lak (night sky black) en 16’ lichtmetalen velgen (Alpeso) besteld. Het mooiste is eigenlijk 17’ op de Avensis, maar dat paste niet in het budget. 16’ is op het randje van net te klein - net goed. Nu ik de auto in het echt met de velgen zie, ben ik er overigens wel erg blij mee. Het maakt de Avensis net even af.
Het rijden is echt geweldig. De motor is superstil en zelfs bij half gas (ik ben nog aan het inrijden natuurlijk) al behoorlijk krachtig. De snelweg is heerlijk, vooral 120 in de 6e versnelling. Wat een rust. Daarnaast is de wegligging erg goed. Bochten zijn zelfs weer leuk. Na een tijd in de PT Cruiser te hebben gereden eindelijk weer een auto die niet bang is voor bochten ;-). Het is nog geen BMW, maar voldoende om lekker door te kunnen rijden. Bochten zijn immers vele malen leuker dan rechte stukken!
Ik zal de review geregeld bijhouden met ervaringen. De scores heb ik wel vrij hoog ingevuld. Zodra ik meer kilometers heb gemaakt, zal ik dat actualiseren. Ik wens mezelf in ieder geval veel plezier, die vrijheid neem ik maar!
------------------------------------------------------
Update 23-10-2006:
Nog niet veel kilometers meer gereden, maar wel in het weekend heel aandachtig de auto mezelf eigen gemaakt.
Wat bevalt:
+ Stille motor (alleen stationair en koud hoor je dat het een diesel is)
+ Voldoende krachtige motor
+ Degelijke en rustige afwerking in- en exterieur
+ Audiobediening op het stuur
+ Goed standaard audio systeem met 8 speakers dat ook WMA en MP3 speelt
+ Comfortabel maar strak sturend onderstel
+ 6 vernellingen
+ Ruimte
+ Uiterlijk (ja, en dat voor een Toyota!)
Wat minder bevalt:
- Klepje in middenconsole beetje “el cheapo”
- Pookknop bij Linea Terra wel erg grijs plastic
- Lengte zittingen is maar net voldoende (ik ben 1,80 meter)
- Bekledingsstof Linea Terra vrij glad (vergelijkbaar met Volvo V50 Edition I bekleding, ik geloof Dala-tec ofzo)
Maar het totaalplaatje is nog steeds heel erg positief. Van het weekend met 4 volwassenen en 1 kind een stuk gereden en de motor is zo soepel dat het gevoelsmatig geen verschil maakt met alleen in de auto rijden. Misschien is dat wel mijn onervarenheid met diesel rijden. Zelfs mijn oude BMW reageerde merkbaar anders met enkele mensen meer in de auto.
------------------------------------------------------
Update 27-10-2006:
Inmiddels de 1000 km grens doorbroken. Ik heb nu een paar keer vol doorgetrokken na een lange rit op de snelweg en wat een heerlijke auto is dit toch. Je merkt wel dat de auto een zwaargewicht is (1450 kg), maar de 2.0 D-4D-F is uitstekend geschikt. Ik moet alleen wel wennen aan het feit dat het bij 4000 rpm echt op is. Mijn BMW 320i ’begon’ dan pas. Maar het geeft aan de andere kant ook weer rust.
De motor is nog steeds heerlijk stil, ookal heb ik het idee dat hij bij wegrijden uit stilstand iets duidelijker te horen is. Het kan natuurlijk ook gewenning zijn, wij mensen zijn nou eeenmaal snel aan iets gewend (lees: verwend).
Controleren van de olie geeft aan dat alles nog prima in orde is. Louwman heeft wel netjes een litertje motorolie in de achterbak gelegd. Erg goede service!
------------------------------------------------------
Update 27-11-2006:
Inmiddels een paar lange ritten verder en vooral veel uren. De rust is nog steeds een verademing. Op de snelweg is 150/160 een ontspannen snelheid. 120 is alsof je 70 rijdt in een PT Cruiser.
Ik heb de laaste paar tankbeurten geexperimenteerd met Shell V-Power diesel en ik weet nog niet echt wat ik er van moet denken. Het verbruik is gemiddeld gelijk gebleven met gewone diesel (ca. 6,8 liter/100 km). Het enige verschil is dat V-Power een iets stillere koude motor geeft, maar ik ben er nog niet uit of het placebo is of niet....en ik heb geen decibelmeter in huis om het echt te testen (wie uberhaupt wel?).
Er is nog geen olie verbruikt, maar ik houd het wel goed in de gaten. Ik ben inmiddels gewend aan de stoelen en heb een goede zitpositie gevonden.
De bagageruimte is nog steeds fantastisch. Kinderwagen, campingbedje, tassen, alles past er perfect in en de rolhoes kan ook nog steeds dicht.
Een minpuntje vind ik de ruitenwissers voor. Ze strepen mij te veel. Het kan komen door de waslaag van de wasstraat, maar het verdwijnt ook niet echt na vele regenkilometers. Ik laat hier bij de eerste beurt maar eens naar kijken.
Verder nog steeds uitermate positief!
------------------------------------------------------
Update 30-01-2007:
Er staan inmiddels al weer 9500 kilometers op de teller. Erg comfortabele kilometers moet ik zeggen. Het is bijna saai aan het worden, maar ja, daarvoor heb ik eigenlijk ook gekozen voor deze auto.
Ondertussen ben ik even in Duitsland geweest en heb alle paarden losgelaten. De 2.0 D-4D-F is geen sprintkanon, maar met 300 Nm koppel en een 6-bak kom je een heel eind. Gelukkig was het vrij rustig op de autobahn en de teller heb ik op 205 km/u zien staan. Mijn navigatie (Tomtom 5 op een HP iPaq) gaf 200 km/u aan, dus de tellerafwijking valt me heel erg mee. Ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de GPS snelheid.
Bij die snelheid is de motor en de rijwind wel te horen, maar niet storend. De Avensis voelt nog steeds heel solide aan bij die snelheid en het onderstel geeft de indruk dat het nog best wel wat meer aan kan. Maar goed, 200 is leuk voor een keertje, maar bochten blijven leuker. Daar komt dan toch wel de kritische noot. De Avensis is in bochten ok, maar niet super. Je merkt gewoon dat je met een comfortabele zware auto onderweg bent. Ik ben eerder rustiger en beheerster gaan rijden, dan sneller. Is eigenlijk ook weer een pluspunt! Maar goed, het gaat om het stuurgevoel en de scherpte bij insturen. Dat mag van mij wel wat scherper en directer. Ik kan er prima mee leven, maar bij de volgende auto ga ik daar wel meer op letten.
Met de Kerst hebben we de auto volgepakt voor een korte vakantie op Terschelling en ik ben echt verbaasd over de hoeveelheid bagage die mee kan, zonder dat alles tot aan het dak is volgestouwd. Nu weet ik weer waarom ik een station wilde hebben (los van het feit dat ik een station mooier vindt dan een sedan of liftback).
Ik tank nog steeds V-Power diesel en het verbruik (met 80% snelweg) is nu gemiddeld 6,3 liter/100 km. De airco en lampen staan daarbij altijd aan.
Een minpuntje met de koudere dagen van vorige week is dat de airco / verwarming er vrij lang over doet om de auto een beetje warm te krijgen. Ik begrijp dat dit een euvel is van alle moderne (commonrail) diesel motoren. Heeft iemand dezelfde ervaringen?
------------------------------------------------------
Update 01-03-2007:
De kilometers glijden in rap tempo voorbij. Nog steeds comfortabel, stil en erg belangrijk, met veel plezier.
Een korte update dit keer. Bij 15.000 km de eerste beurt waarvoor ik eerdaags een afspraak ga maken. Na de beurt zal ik een uitgebreidere update schrijven.
------------------------------------------------------
Update 04-04-2007:
De afspraak voor de beurt is gemaakt. Ik verwacht geen spannende zaken. Ik heb helaas ook een afspraak moeten maken om een deuk en kras in het passagiersportier te verhelpen. Een onverlaat heeft zonder een bericht achter te laten een tas of winkelwagen in de deur gedrukt. Wat heb je toch ook een asociale mensen op deze aardbol rondlopen. Fatsoen is ver te zoeken bij sommigen....
------------------------------------------------------
Update 05-05-2007:
De servicebeurt is uitgevoerd bij Toyota Dijksman in Haarlem. Ook onze andere Toyota (Corolla 1.3 XLi uit 1995) is daar geweest. Gelijk een mooie gelegenheid om te kijken of die dealer bevalt.
De Avensis was erg snel klaar, dus daar geen problemen. Was ook niet te verwachten...Wel ben ik minder gelukkig met de binnenspiegel. Die trilt merkbaar bij 100 tot 140 km/u en op slecht wegdek. Veel meer dan in andere auto’s (ik heb er de laaste tijd extra op gelet). Dijksman geeft echter aan dat het niet te merken is. Wordt ik nu niet serieus genomen of ben ik een zeurpiet? heeft iemand anders dezelfde ervaringen?
Verder is de schade ook mooi gerepareerd en is alles gelukkig zonder rammeltjes weer in elkaar gezet. De Avensis kan er de volgende 15000 km weer tegen!
PROBLEMEN
Geen, hopelijk bewijst ook deze Toyota betrouwbaar te zijn.
------------------------------------------------------
Update 30-01-2007:
Bij het wegrijden na het starten hoor ik in het vooronder een geluid dat lijkt alsof een rem even te lang heeft vastgezeten en los komt. Ik laat hier de volgende beurt even naar kijken. Het kan ook zijn (wat ik ergens gelezen heb) dat het een relais is van de tractiecontrole die aanklikt als je wegrijdt. Ik hoor het wel van de garage.
------------------------------------------------------
Update 04-04-2007:
Deuk en kras in de passagiersdeur en de dader ligt op het kerkhof. 16 april wordt het gerepareerd gelukkig.
------------------------------------------------------
Update 05-05-2007:
Kras gerepareerd (duurde 4 dagen!) en als leenauto een Peugeot 307 1.6 benzine meegekregen. Pffff, stoelen zitten heerlijk en hij stuurt redelijk ok, maar wat een hork van een auto (subjectief, maar goed, ik was blij om de Avensis weet mee te mogen nemen!).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.