Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ruim 4 maanden had ik gewacht op de welkome aflossing van de uitermatig rumoerige en oubollige Citroe Xsara Picasso, een aanloopauto van de werkgever die zijn leasetermijn moest uitdienen. Maandag 5 maart was het zover, bij mijn werkgever werd de Toyo keurig netjes afgeleverd. Nightsky black en beige lederen interieur, in de executive snit.
De Avensis is ten opzichte van zijn voorganger duidelijk dynamischer geworden met de vernieuwde neuspartij, achterlichten en buitenspiegels met ’knippers’. De 17 inch lichtmetalen velgen en de zilverkleurige dakrais trekken meteen de aandacht op de zwarte wagon. Het interieur is uitstekend ingericht en is hoogwaardig afgewerkt. Ik let altijd op details zoals het stiksel van de lederen bekleding, aansluiting van portieren op het dashboard, dashboardstructuur etc, etc. Toyota levert hier werkelijk een topprestatie. De ruimte op de voorstoelen is riant, achterpassagiers hebben ook geen reden tot klagen, zelfs niet als de bestuurder of voorpassagier lange benen heeft.
Tijdens mijn eerste rit naar huis viel onmiddelijk de stilte op in het interieur. Bij 120km/h in de zesde versnelling is de stilte in de auto opmerkelijk, zeker als je vier maanden in een zeer luidruchtige Picasso HDI hebt rondgereden.
Het werd mij echter al snel duidelijk dat de trekkracht van de geroemde Toyota 2.0 diesel tot ongeveer 2300 toeren nogal wat te wensen over laat. Vanaf 2500 toeren begin je de kracht te voelen, daaronder is niemand thuis. Vanaf 4000 toeren is de pret overigens alweer voorbij. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn vorige auto 175 ’commonrail’ pk’s had, mijn huidige prive diesel heeft er 180, ik ben wellicht wat verwend, doch zelfs de 90pk TDI’s en HDI’s waar ik ook veelvuldig mee gereden heb lijken onderin toch over meer trekkracht te beschikken dan deze motor, waardoor de tuningswens natuurlijk de kop opsteekt, als dat al iets zou opleveren.
De remmen zijn niet echt bijterig, de vertraging is echter voldoende. De wegligging is in orde, niet meer dan dat. Hiermee bedoel ik dat het geen sportief ingestelde auto is, geen rijdersauto als bijvoorbeeld een BMW. Daar is deze Toyo te ’steriel’ voor, de besturing te gewoontjes, niet communicatief. De versnellingsbak laat zich makkelijk bedienen, zo ook alle andere zaken. Het optionele navigatiesystmeem tns 310 (turn by turn) is makkelijk te bedienen doch wekt bij mij de nodige ergenis door het feit dat je het alleen bij stilstand kunt bedienen. Even snel iets aanpassen gaat dus niet, bovendien werkt het systeem (ingave reisdoel) voor mijn gevoel te traag. De radio en cd wisselaar (en mp3) doen hun werk naar behoren, iets meer volume was wel welkom geweest. De mp3 afspeel mogelijkheid is zeer welkom, op 1 cd kun je immers een kleine 150 muziekbestanden schrijven. Oh ja, je zult het in deze auto niet nalaten je veiligheidsgordel aan te doen, het waarschuwingssignaal is erg aanwezig en doet op een gegeven moment zelfs pijn aan je oren.
De boordcomputer is trouwens een toonbeeld van vaagheid. Volgens mij is de buitentemperatuurmeter de enige die niet ’liegt’. Snel rekenen levert een gebruik op van gemiddeld 6.5 liter per 100km. Bij ruim 700 km op de dagteller brand het lampje van de brandstofmeter al terwijl er dan nog altijd ruim 10 liter diesel in de tank zit, de boordcomputer geeft dan als ’range’ 0 km’s aan met een gemiddeld gebruik van 7.6 liter.
Tot nu toe heb ik 8000 tevreden kilometers achter de rug. Sterke punten van de Avensis zijn de afwerking, comfort, verbruik, volledige uitrusting (executive)en de bewezen betrouwbaarheid. nadelen vind ik persoonlijk de neutrale (lees: brave) rijeigenschappen, de trekkracht onder de 2500 toeren en boven de 4000,en het beperkte maximale geremde trekgewicht van maar 1300kg.
Tot dusver (8000km sinds 5 maart) geen enkel probleem, nadere berichten volgen in de loop van 2007.
PROBLEMEN
geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.