Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Executive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 296.000 km |
Kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar.
- 251.000 km
Avensis Wagon Executive, zwart, diesel 116 pk (met Toyota-navigatie) nieuw in ontvangst genomen op 18 december 2003 bij Compier Amstelveen. Buiten de reguliere beurten (om de 15.000 km trouwens) tot nu toe nauwelijks bijzonderheden als het gaat om storingen en reparaties. Wat opvalt - na zoveel km - is dat er zo weinig verandert! Het olieverbruik blijft nihil, het brandstofverbruik blijft 1:16,5 (ik rijd overwegend rustig), er treedt geen merkbare slijtage op, althans er zijn niet de reparaties die je gaandeweg kunt verwachten en die ik gewend was bij mijn Volvo 850 bij deze km-standen: stuurkogels, silentblocks, rubbers van het onderstel en aandrijfassen, koppelingslager, een wiellager, dat soort slijtageonderdelen. De accu is nog origineel en geeft ruim 13 volt af. Geen olielekkage onder het blok, geen druppel! De koelvloeistof blijft volledig op niveau.
Op de Duitse Autobahn lukt het nog steeds de 200 km-grens (op de klok) nét te overschrijden (alleen bij gunstige wind). Er komt dan wel in de eerste kilometers 'planken' een enorme stoot roet uit, beschamend gewoon! Dit is al jaren zo.
De koppeling lijkt nog zwaarder te gaan dan in de eerste jaren; deze grijpt ook wel eens in twee delen aan. Geen moeite met onze kleine Kip-caravan (820 kg), desondanks.
Starten gaat soms moeizaam, dit sinds drie jaar, vooral half warm. Dealer kan het niet vinden en ik dring verder niet aan. Bij vorst is de start vlotter dan na een korte onderbreking (na een boodschap).
De leren bekleding blijft perfect in vorm; er is nauwelijks verschil te zien tussen de twee voorstoelen. Wél wordt de bestuurderszoel nu iets slapper. Het interieur is en blijft kraakvrij. De koets tordeert niet als ik achteruit scheef de stoep afrijd (thuis); heb ik wel anders meegemaakt... Ook bij hoog opkrikken (bij de seizoenswissel van de wielen) sluiten de portieren normaal.
Kortom, als sterke punten van deze Avensis Diesel:
- zeer bedrijfszeker
- uiterst betrouwbaar, nauwelijks extra kosten
- ruim
- comfortabel (te week om echt rijdersauto te zijn, de zit is ook wat hoog)
- bouwkwaliteit (ook de lak, de kwaliteit van de lm-wielen etc., een 'homogene' auto)
- prettige stuureigenschappen
- pakt mooi op, hangt erg fijn aan het gas
Minpunten:
- koppeling gaat zwaar (af nieuw)
- indien de koppeling niet zeer diep en snel wordt ingetrapt is de eerste versnelling alleen hakerig uit te trekken boven de 3000 toeren (is altijd zo geweest, dus is het een korte wegrijversnelling voor mij)
- stevige resonantie rond 3000 toeren (af nieuw)
- zeer slecht afleesbare full map GPS bij invallend zonlicht
- hinderlijke cupvorming van de achterbanden (ik zet deze dan ook tijdig naar voren; geeft opmerkelijk genoeg geen onbalans, het lawaai wordt dan gaandeweg iets minder)
- schuifdak onmogelijk (versterkingsbalken kruisen elkaar boven de voorstoelen, daardoor zo weinig torsie?)
- knullige cijfertjes van km-stand en klok
- beetje 'weke' auto, toch ...
Eén aspect heeft me érg teleurgesteld: de Xenonverlichting (af fabiek). Na twee jaar werd deze zeer zwak ("rijd je met stadslicht?" vroeg mijn vrouw geregeld, en ook wel eens een meerijdende collega). Werd moeizaam opgepakt door de dealer die pas na lang aandringen steun kreeg van de importeur. Met een foto van de Swift van mijn vrouw (H4) naast de Avensis in een donker bos vanaf een bovenliggend viaduct kon ik pas echt gehoor krijgen. Na ruim drie jaar een nieuwe set gekregen (plus bloemen). Deze werd ook weer snel minder; een subdealer van Toyota in de Ardennen vroeg plagerig bij het tanken "bevalt de Xenon?" Ik hoorde toen dat dit probleem ook in België en Duitsland heeft gespeeld, zelfs op TÜV-niveau. Uiteindelijk heeft dealer Compier een goede coulanceregeling getroffen. En deze derde set (tweede vervanging) is pas echt goed! Nu met andere productienummers, duidelijk gewijzigd c.q. verbeterd. Maar deze kwestie is toch erg moeizaam opgepakt, er is duidelijk een slechte toelevering geweest van reflectoren.
De lampen stonden als het ware te branden zonder serieuze reflector.
Nieuwe accu
- 258.000 km
Nu de winter eraan komt heb ik er uit voorzorg een nieuwe accu ingezet, na 8 jaar trouwe dienst. De leverancier (Marnixstraat A'dam) heeft de oude nog doorgemeten: bijna volledige capaciteit!
Even dacht ik dat het 'warme' startprobleem minder was geworden, maar dat is helaas niet zo. Ik overweeg nu aan de hand van de tips die ik ontving - dank! - de startmotor te demonteren en te laten reviseren.
De koppeling heb ik nog niet laten vervangen; er lijkt nog aardig wat bekledingsmateriaal op te zitten.
Startprobleem opgelost, EGR-klep vervuild
- 281.000 km
Dankzij de tips van lezers van deze review over de zwakke startmotor én het advies van de acculeverancier in de Amsterdamse Marnixstraat ("ook de Avensis-taxis kampen hiermee") heb ik de startmotor door een revisie-exemplaar laten vervangen bij Wilco A'dam (255 euro). Er is een sterker exemplaar geplaatst, ik meen uit een Hi Ace 2,5 liter. Zo goed is de (warme) start nooit geweest!
De tweede revisieset van de Xenon-verlichting houdt zich goed. Eindelijk...
Bij 260.000 km bleef soms de respons op het gaspedaal volledig uit: reed ik bijvoorbeeld 80 en gaf ik gas bij, dan gebeurde er niets, ook geen hikken of tegenstribbelen. Even gas terug, en het probleem was op dat moment voorbij. Zoals door lezers al aangegeven: de EGR-klep was vervuild. Is alleen schoongemaakt, geen nieuwe onderdelen nodig, toch bijna 400 euro. Heb het afdoppen niet aangedurfd/gewild.
Bij 270.000 km een onderhoudsbeurt zonder één opmerking. Niets bijzonders, geen enkele indicatie dat er iets bijzonders aankomt.
De koppeling houdt het nog, ook met de caravan (Oostzee, Normandië). Naast de plaat + drukgroep moet meestal ook het vliegwiel worden vervangen bij deze diesels, en dat vergt ca. 2000 euro tezamen.
Het naar voren zetten van de achterbanden (niet kruisen!) bevalt mij goed, het cuppen blijft nu vrijwel afwezig. Bij de laatste bandenaanschaf heb ik bovendien de achterwielen laten uitlijnen: ook dit zou een rol kunnen spelen. Grappig dat dit nu net onderwerp is van een aangekondigde terugroepactie van sommige typen RAV 4 en Avensis (jongere bouwjaren).
Verder houdt de Avensis zich werkelijk voorbeeldig.
Auto ingeruild
- 296.000 km
In Zuid-Frankrijk is de startmotor bezweken, althans het relais is volledig erin versmolten (begin februari).
Met assistentie van de ANWB weggesleept en er is bij een gecontracteerde Citroën-garage in Roquebrune een ruilstartmotor geplaatst. Prima geholpen door ANWB.
Jammer van de kosten, want ik had in oktober 2012 de auto ingeruild tegen een fabrieksnieuwe Focus wagon 1.0 Ecoboost 125 PK. Ik wilde af van de dieselbijtelling, ik ben beroepsmatig véél minder gaan rijden.
De Focus op 18 februari eindelijk ontvangen.
Keuzeproces? De nieuwste Avensis vind ik niet mooi genoeg, vreemde vormgeving; de Auris was nog niet als wagon te koop.
De Golf was nog niet beschikbaar in de nu eindelijk (!) mooie Variant-uitvoering. Heb geaarzeld of ik zou wachten op de Mazda 6, is wel aanmerkelijk duurder.
Afscheid dus van de trouwe Avensis, 5000 euro voor ontvangen (!). Rijdt nu (augustus 2013) nog in NL, vrij ongewoon voor een oude diesel.
Die startmotorrevisie in A'dam is misschien toch te zwaar geweest voor het relais?
Het afscheid viel zwaar, de auto was nog prachtig om te zien en de betrouwbaarheid lag op een zeer hoog niveau.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.