Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 68.382 km |
- 650 km
Na een zoektocht langs de Mazda dealer die ook Citroën dealer is een proefrit gemaakt voor de Mazda6 1.8 (45 europer maand duurder in de lease) en Citroën C5 1.8 (50 euro per maand duurder in de lease). Alleen: dealer had beide motoren niet voorhanden. Dus maar in een 2.2 diesel respectievelijk een 2.0 benzine (beide de station uitvoering) gereden. Later in de Avensis 1.8 Dynamic Wagon. Uiteindelijk is het de Toyota geworden. Reden? Meer waar voor je geld. Alle drie de auto's rijden prima, al heb ik mijn twijfels over de ouderwetse 1.8 van Citroën. Toyota biedt net wat meer in de standaard uitvoering.
Auto is december 2009 besteld en pas op 15 april 2010 afgeleverd. Reden? Dynamic werd niet meer geleverd: ik kreeg een Business uitvoering! Dat houdt in: de uitrusting van de "oude" Dynamic + Navigatie, achteruitrij-camera, 17 inch velgen en privacyglass. En dat voor dezelfde prijs!
Eerste (rij)ervaringen:
Navigatie-telefoon-radio-CD speler funtioneert prima. En een mooi geluid uit de speakers. Klasse.
Opmerkingen:
- Navigatie loopt achter qua kaarten.
- adres dat ik gisteren wilde intoetsen werd niet herkend;
- mijn eigen straat herkent navigatie niet. Hij geeft de naastgelegen straat aan....
- telefoonnummers van NOKIA zijn NIET te synchroniseren met de auto. Heel handig dus: alles met de hand invoeren....
- dashboard is inderdaad een beetje saai met zeer weinig knopjes. Moet je bij Honda voor zijn. Ik denk dat het komt doordat de functies voor radio/CD, navigatie, telefoon bij het scherm zit. Er zijn alleen nog wat "saaie" knopjes voor de airco. Schermpje voor temperatuur is trouwens niet echt spannend, terwijl de klokkenwinkel achter het stuur dat nou net weer wel is. Ach er is altijd wat.....
Rijden gaat geweldig, voor zover ik heb kunnen vaststellen. Motor is soepel.
Drempels, ribbels, slecht wegdek wordt goed verwerkt.
Geen trillingen, kraakjes of andere verstoorders in de auto.
Stoel is goed in te stellen, met elektrisch verstelbare lendesteun. Super.
Banden (bridgestone 17 inch) maken weinig geluid. Maar ja.... Ik had hiervoor een Mazda5 en die heeft het wereldrecord bandenlawaai. Anderen kunnen over het bandengeluid van de Toyota wellicht anders denken.
Wat opvallend is: de achterruiten zitten vrij hoog: kleine kinderen kunnen niet of nauwelijks naar buiten kijken. Rekening mee houden als je kleine kinderen hebt: neem stoeltje mee om uit te testen!
Ik lees ook vaker het gebrek aan hoofdruimte en achter de beenruimte. Ik heb geen idee waar mensen dit vandaan halen: in de laagste stand houd ik >15 cm hoofdruimte over. Achter mij een grote beenruimte. Nu ben ik geen 2 meter. Zou het daar aan liggen?
Na de vakantie
- 7.500 km
We zijn met de Avensis op vakantie geweest. Eerste keer gepakt en gezakt in deze auto. We zijn geen kampeerders, dus de bagage is beperkt tot koffers en tassen voor 4 personen, tennisrackets, voetbal en bergloopschoenen. Past er allemaal in.
Navigatie werkt uitstekend. Nou ja, uitstekend. Opvallend is dat een aantal plaatsen in de Dolomiten (Süd-Tirol) niet bekend is bij het apparaat. Postcode is ook voor Italië niet in te voeren. Ook is een aantal huisnummers niet bekend. Dan maar het huisnummer van de buren.... En dat bestaat dan weer wel.
Via het MTC komen nogal wat loze meldingen binnen over files die er dan niet zijn. Kan dit apparaat ook niets aan doen natuurlijk. Een melding heb ik wel serieus genomen: "Pas op: over 800 meter obstakel op de weg". En wat bleek: na 1800 meter lag er een bumper op de weg.
Motor doet het goed als deze eenmaal op snelheid is en bij hoge toeren. In Duitsland werkt het accelereren met volle bepakking en 4 personen in de 5de en 6de versnelling onder de 120 km/u echt slecht: terug naar de 4 dus. Eenmaal aan de voet van de helling op de Duitse Autobahn houdt de Avensis de 150-160 de hele helling wel vol. Moet je afremmen, dan is het dus schakelen naar de 4. Helaas.
Motor is wel erg stil, ook bij 180 km/u. Ben niet verder gegaan.
Verbruik na 3040 km vakantieverkeer is 8.0 ltr per 100km. Een verademing vergeleken met de Mazda5 die ik had: was 9.8 ltr per 100km.
Vanaf de achterbank ook geen klachten gehad over de zitpositie, dus daar zit het ook snor.
Kortom. Auto bevalt nog steeds prima.
Met Winterbanden
- 14.000 km
Vorige week zijn de winterbanden voor het eerst er onder geplaatst (Hogendoorn Mijdrecht in 17 (!) minuten). Vredestijn Wintrac Xtreme in de maat 215/55 17 inch. Een erg zachte band waarmee de besturing en de rechtuitstabiliteit "opmerkelijk" anders is. Minder dus. Ook voel je meer ribbels met die band. Ach, ik kijk alweer uit naar het voorjaar.
Auto bevalt nog steeds prima. Het verbruik is afgenomen naar 7,9 ltr per 100km. Dat is een record voor mij. Haalde ik ik nog nooit in een auto. Zelfs niet in een "leenauto", een Astra Station 1.4 uit 2006 met ongeveer 43 pk geloof ik.
Navigatie begin ik ook nou ook beter te kennen: alle instellingen e.d. Die "cursus" doe ik in de file. Bij een verkeerscontrole wees oom agent mij op de navigatie en het diefstalgevoelige ervan. Maar wat kun je er tegen doen? Niets. Gelukkig is het geen apparaat van VW/Skoda/Audi met vier schroeven of zacht dashboard dat opengesneden(!) wordt. Ik heb het handboek van de TNS uit de auto gehaald en de SD kaart haal ik er standaard uit voor de deur. Hebben ze die lol in ieder geval niet, mocht het toch eens gebeuren...
Over de overzichtelijkheid van de auto nog een opmerking: achteruitrijden en parkeren is niet heel feest: met spiegels, camera en "goed" achterom draaien lukt het wel, maar sensoren zouden echt een aanvulling zijn. Aanrader dus.
Na de wintervakantie
- 19.500 km
Gepakt en gezakt over de Duitse Autobahnen gereden naar Oostenrijk achter Sölden. Dat houdt dus in dat na Reutte nog 120 kilomter binnendoor over passen en porvinciale wegen moet worden gereden. De ervaringen met de auto in de zomervakantie waren gelijksoortig. Auto rijdt fantastisch. Ook de achterbankzitters (12 en 14) klagen geen moment over de reis (1000km in 9,5 uur). Bergop sleurt de motor er erg goed aan. De groene indicator (het bekende groene driehoekje) geeft bij 150 km/u bergop aan dat je moet terugschakelen naar de 5de versnelling. In een enkel geval zelfs naar de 4de. Ik zou de motor willen beschrijven als een echte 16 klepper: graag wat meer hoge toeren a.u.b.
De rust in het interieur is helemaal OK, al maken de winterbanden wat geluid. Jammer, maar helaas.
Van de navigatie word ik soms niet goed, met al die wijzigingen die worden voorgesteld omdat er ergens een file zou zijn. Komt wellicht door het TMC? Ik weet het niet. Ik volg de wijzgingen in ieder geval niet op.
Ook nu weer werd een obstakel op de weg gemeld: een stilstaande auto. Echter, niet op 500 meter, maar op 2000 meter. Pieuw.... Scheelde weinig.
Ik zie iedereen z'n plus en minpunten apart noemen. Ik twijfel of dat zinvol is, maar ik ga een poging wagen:
+ stoelen
+ schakelen
+ motor
+ business edition
+ rust in het interieur
- zicht naar achteren, vooral bij parkeren
- dashboard kastje wat kleiner dan gewenst
- oude navigatiekaarten (09-10)
- niet van alle gsm's zijn de contacten te synchroniseren met TNS510
- ontbreken reserverwiel (zelf bijgekocht)
Voorjaar (of zomer?)
- 27.000 km
Nadat de winterbanden op 15 maart weer zijn ingewisseld weer de normale banden erop. Wat een rust weer in het interieur. Eigenlijk geen gekke dingen met de auto meegemaakt. Deze rijdt prima.
Wel een opmerking over het stuur. Dat is van leer, maar aan de linkerkant is het leer beschadigd. Kleine stukjes laten los. Zou kunnen komen door mijn stijl van sturen met parkeren e.d. Maar het moet niet kunnen natuurlijk. Ik zal het bij de dealer aankaarten bij de 30.000 beurt.
Voor de rest: prima auto.
20000 verder..
- 46.000 km
Geen bijzonderheden te melden. De lichtsensor is qua gevoeligheid bijgesteld. Het licht gaat nu veel eerder aan. Is door dealer bij onderhoud uitgevoerd.
Verbruik is gedaald naar 1 op 13,6. Ik heb een training Het Nieuwe Rijden gevolgd. IS aan te raden. Verbruik is zoveel te verbeteren door vooral lage toerentallen te rijden. En dat zonder op je oma te hoeven lijken qua rijstijl.
Het einde nadert....
- 65.000 km
Baan opgezegd..... auto inleveren. Heel jammer, maar een auto die echt de moeite waard is.
Auto heeft zich sinds laatste review uitstekend "gedragen". Op vakanties, zakelijk verkeer. Prima gezinsauto. Alleen jammer dat er geen 14 of 20 % bijtellingsexemplaar van bestaat.... Vandaar dat ik deze ook niet meeneem naar mijn nieuwe werkgever. Een nieuwe uitzoeken dan maar.
Oh ja: stuur is nog een keer onder garantie vervangen. Leer liet linksonder wat los. Zit nu een modificatiestuur in. Dus heb je dat probleem ook: ga naar de dealer.
Dat was de Avensis
- 68.382 km
Gisteren de auto laten ophalen: Andere baan, andere auto.... Ik heb besloten de auto achter te laten: 25% bijtelling, terwijl er nu veel meer auto's zijn waarvoor 14% of 20% geldt.
Kreeg van mijn nieuwe werkgever een voorloopauto: Skoda Octavia Combi 1.2 ,met lederen interieur, navigatie, xenon etc. Motor is prima. Maar.... lawaai van wind en banden is erg aanwezig. Zou niet mijn voorkeursauto zijn.
Enfin: einde verhaal voor de Avenis voor mij: het wordt nu een pool auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.