Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2004)

autoreview

Toyota Avensis Verso
Toyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een jaar geleden begon onze zoektocht naar een nieuwe auto. Het zou nu een meer MPV-achtige auto moeten worden (we hadden een station). Gestart werd met een proefrit in de Peugeot 307 SW. Reed fijn en vooral het glazen dak sprak aan. Wat minder was: de bagageruimte. Toen kwamen de berichten over de nieuwe Senic II. Dus nog maar even wachten. Toen de auto eindelijk in de showroom stond werd dit een serieuze kandidaat. De auto had vele leuke details (midden console, hands-free card, electrische handrem etc.) ook het glazen dak was mogelijk. De hogere zit (iets hoger dan de Peugeot)was een doorslaggevend argument. Er was één maar, de grootte van de kofferbak. Nog steeds te klein, zeker voor ons als auto-vakantiegangers. Er zou binnenkort een Grand Scenic komen dus we besloten daarop te wachten (immers dan was het probleem van de kofferruimte opgelost). Tijdens het wachten op de Grand Scenic, toch nog maar even verder rondkijken. De Volkswagen Touran kwam in beeld. De auto sprak aan: oerdegelijk, goed afgewerkt, uitstekende stoelen waar ik met mijn lengte prima in kon zitten (ik ben 1,93). Het systeem van de derde zitrij was simpel, maar uiterst netjes en degelijk uitgevoerd. De eerste proefrit met een 1.6 FSI viel echter zwaar tegen. De auto was niet vooruit te branden (terwijl ik geen snelle auto gewend ben) en was lawaaïg. Later nog eens een 2e proefrit gemaakt. Deze viel 100% mee, zodat ik nu het vermoeden heb dat de 1e auto of niet voorzien was van de optimale brandstof (Euro 95 in plaats van Superplus) of een echt maandagmorgen exemplaar was. Toen kwam de lang verwachte Grand Scenic in de showroom. Snel kijken. Binnen 10 mnuten was ik genezen van de wens om een Grand Scenic aan te schaffen. De derde zitrij kwam via een soort veersysteem uit de vloer. Vervolgens zijn (aan de achterzijde) allerlei stangetjes en plaatwerk zichtbaar die het stoelsysteem laten uitklappen. Het zag er erg rommelig en weinig degelijk uit. De stoel wegwerken in de vloer lijkt op het terugstoppen van een clowntje met veer in een doosje. Een afknapper! Kijk eens naar de Volkswagen Touran, zo kan het ook (lees: beter). Daarnaast constateerde ik dat (waarschijnlijk om meer voetruimte voor de derde zitrij te creeëren) de stoelen op de 2e zitrij hoger waren geplaatst (of is er sprake van een meer aflopende daklijn?). Als ik daar plaats nam zat ik klemvast tussen stoel en dak (bij de korte Scenic II niet). Dat viel allemaal erg tegen. De keuze leek nu duidelijk: de Volkswagen Touran bleef over. De zoektocht naar meer ruimte bleef echter niet onbesproken in de kennissenkring en zo werden we attent gemaakt op de (in 2004 geface-lifte) versie van de Totota Avensis Verso. De vergeljking met de Touran betekende het verleggen van onze grens (we zochten in het segment van de midi-mpv). Toch maar even gaan kijken. De Toyota dealer had net een 7-persoons uitvoering (Linea Sol) binnen gekregen en beschikbaar voor een proefrit. Het werd tijd voor en beslissing, wordt het de Touran (voor de zekerheid toch maar met 2.0 FSI motor) of de Avensis Verso? Kwa prijs ontliepen de versies (met de accessoires die wij wensten) elkaar nauwelijks. De zitpositie in de Touran leek mij beter, maar kwa ruimte was de Avensis Verso absoluut overtuigender. Ook de motor was sterk en stil. Bovendien was de auto ruim 100 kg lichter! En een garantieperiode van 3 jaar was ook een prettige zekerheid. We hadden intussen bij de rubriek myreview toch wel wat problemen over de Touran kunnen lezen. Toen uiteindelijk de inruilprijs voor onze oude auto ruim 20% hoger lag bij de Toyota dealer dan bij de VW-dealer en de levertijd 1 week bedroeg (we konden de auto van de proefrit kopen) werd het besluit genomen: de Avensis. Wij hebben er direct nog cruise-control en parkeersensors (voor en achter) laten inbouwen. De eerste ervaringen zijn nu te melden.
Positief:
- veel ruimte met een alleszins bruikbare derde zitrij (favoriet bij de kinderen)
- stille en krachtige motor, met fijn schakelende bak
- ook bij gebruik van derde zitrij nog behoorljke bagageruimte (ideale bergruimte onder de vloer!)
- na het verwijderen van de derde zitrij en zeer grote bagageruimte. Ideaal voor op vakantie.
Negatief:
- het stuur is niet in lengte richting verstelbaar
- dit in combinatie met de stoelen (te korte zittingen?) maakt dat ik nog niet de ideale zitpositie heb gevonden (ik hoop dat het een kwestie van wennen is!)
- de cruise-control werkt wat onnauwkeurig (’zoekt’ wat zweverig de juiste snelheid na het instellen) en geeft een hard hoorbare klik in het vooronder bij het uitschakelen (remmen).

Gezien de korte tijd waarin we nu ervaring hebben opgedaan zal ik zeker na enige tijd meer kunnen zeggen over bovenstaande punten. Wordt vervolgd!

Januari 2005. Intussen bijna 15.000 km gereden met de Verso. Al vrij snel na aanschaf (maand) heb ik de voorstoel laten aanpassen door een gespecialiseerd bedrijf. Met mijn lengte van 1.93 kon ik de goede zit maar niet vinden. De stoelzitting is verlengd met 5 centimeter en de voorzijde iets verhoogd (meer steun aan de bovenbenen). Daarnaast tevens een lendesteun met pompje laten inbouwen. Kost een paar honderd euro maar het zitcomfort is 100% beter (bestaande bekleding kon worden behouden).

De bagageafdekking heb ik nooit gebruikt (ligt nu opgeslagen in de garage). De eerste 15.000 km beurt zit er aan te komen. De volgende punten zal ik melden aan de garage:
1. Ik heb steeds het gevoel dat de auto nog wat naar rechts trekt tijdens het rijden. Uitlijnen heeft niet geholpen.
2. De harde tik die hoorbaar is bij het uitschakelen van de cruise control irriteert. Dit kan niet voor deze prijs, daar moet iets op gevonden worden.
3.Drie controle lampjes (VSC, motor defect en nog één) blijven wel eens branden. Niet verontrustend volgens de garage, maar ook niet goed. Moet worden gereset.......
4. De afsluiting van het dashbord kastje is niet helemaal top (grote kier, bovendien scheef).

Daarnaast vind ik de afwerking van de bagageruimte (kunststof) erg krasgevoelig. Dat is jammer. Bovendien vind ik het een gemis dat het stuur niet in lengte richting verstelbaar is. De zitpositie wordt zo nooit optimaal.

Zijn er nog positieve punten te melden. Zeker wel! De ruimte is steeds weer een genot. Alles en iedereen kan mee. De auto is lekker stil en ideaal voor op vakantie.
Verbruik is iets hoger, maar ach dan moet je niet zo’n auto kopen.

PROBLEMEN

Geen bijzonderheden, al geloof ik wel dat de werking van de cruise control nog eens nader moet worden bekeken.

Januari 2005.
- Voorstoel inmiddels laten aanpassen aan mijn lengte (1.93).
- Uitschakelen cruise control geeft een te harde tik.
- Een drietal controle lampjes blijven soms branden (heeft iets te maken met het VSC). Resetten is de oplossing.
- Kunststof in bagageruimte te krasgevoelig.
- Lengte verstelling van het stuur blijft een gemis.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.