Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2005)

autoreview

Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2005)

Signalement

UitvoeringAvensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf110.620 km
KM-stand laatst167.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vrijdag de 13e...

  • 110.620 km

Na het verkrijgen van een dienstauto (al dan niet tijdelijk) hebben we beide auto's ingeruild en een Avensis Verso op benzine gekocht.

Ivm met die dienstauto moest de diesel (Renault Laguna) hoe dan ook de deur uit.
Die auto stond al twee weken stil, €124,- p.m. aan MRB is dan teveel.

Nu dus een gezinsbak op benzine, wel weer even wennen.

Na diverse andere auto's gereden te hebben, waaronder een avensis verso met handbak, is deze tweeliter met 150pk en automaat onze 'nieuwe' auto geworden.

Na een uitgebreide beurt, nieuwe voorbanden, alle vloeistoffen vervangen en trekhaak 13-polig gemaakt, werd de auto op vrijdag de 13e heel netjes afgeleverd met een jaar garantie.

Gekocht bij Toyota specialist Mouris in Ammerstol.

We rijden de 5 persoons versie, in Luna uitvoering. Dus wel climate control maar bijv geen mistlampen voor...

Het rijden zelf gaat heel makkelijk, instappen (hoog), automaat hendel die aan het stuur zit in stand D zetten en gaan.

Ondanks dat dit een forse auto is, heb je niet het idee in een busje te zitten. Dankzij de hoge zit heb je goed overzicht op het verkeer, je voelt je dan gelijk veilig.

We hebben nog net geen 200km met de auto gereden dus kan nog niet een super goed oordeel geven.

Wel vind ik de auto comfortabel, niet deinerig en helt ook niet super over in bochten. Wel is de vering soms wat stoterig op korte oneffenheden.

Wat ik wel mis is cruisecontrol, dat wil ik toch wel een keer laten inbouwen.
Iemand tips?

Ook mis ik een bluetooth carkit.
Ik wil er één waaraan ik mn ipod kan koppelen, zit te denken aan een Parrot mki 9200...andere opties zijn welkom!
mail me op:
Gerard_van_den_langenberg@hotmail.com


Ook bij deze auto ga ik het verbruik bijhouden, zie de verbruiksmonitor.

bijna 4000km gereden

  • 114.200 km

We hebben nu bijna 4000km gereden met de verso.

Tot nu toe niks anders dan lof.
Wat een fijne auto is dit!

Motor:
In augustus met de caravan op vakantie geweest, dan merk je dat je geen diesel meer hebt.
De motor mist koppel onderin, waardoor je relatief hoog in de toeren moet klimmen wil je een beetje rap vooruit komen.

Gelukkig hebben wij een automaat, dan merk je hier veel minder van. Gewoon iets verder het pedaal intrappen en hij schakeld een tandje terug, ideaal!

Dus als iemand een Avensis Verso zoekt en ook een caravan heeft: neem of de diesel of benzine met automaat!

Eigenlijk had Toyota deze auto ook moeten leveren met de 2,4 liter + 5-bak automaat uit de gewone Avensis, dan heb je denk ik een perfecte combinatie kwa kracht en koppel.

Ter vergelijking;
Deze 2 liter levert (fabrieksopgave)
150pk en 192nm

De 2,4 in de Avensis (niet vergelijken met de Previa want dat is het oude type; 156pk en 225nm) levert het blok 164pk en 230nm

Vooral het koppel is welkom! Dan zou de Verso nog soepeler rijden, ook met lage toeren. De auto weegt leeg toch 1435kg...

Toch vind ik de auto niet ondergemotoriseerd.


De automaat:

Helaas heeft de bak slechts 4 trappen en een overdrive. Op de snelweg bij 130km/h maakt de motor best veel toeren. Gelukkig hoor je dat niet zo erg in het interieur. De auto is voor een mpv best wel stil. Wat ook handig is, op de automaat hendel zit een knopje waarmee je de overdive kunt uitschakelen. Zo rem je af op de motor of als je met de caravan rijdt, pingelt de automaat niet meer.
Verder vind ik de automaat prima, soepel en schakelt snel genoeg terug als het moet.


Verbruik:

Dat is fors te noemen, zeker in vergelijk met de laguna diesel. Alleen ja, het rijdt toch wel erg lekker hoor. Toch ga je met een automaat rustiger rijden, niet als een bejaarde maar toch wat relaxter!
Helaas is 1 op 9 realiteit met deze auto, ach, dan hadden we maar een aygo moeten kopen...

In de verbruiksmonitor kun je goed zien wanneer we met de caravan hebben gereden, het verbruik vliegt letterlijk omhoog.

Voor nu heb ik het idee nog jaren met deze auto vooruit te kunnen. Binnenkort de winterbanden monteren, op zoek naar een carkit waarop ook muziek afgespeeld kan worden en wellicht cruise control laten inbouwen. Maar helaas is dat laatste een duur luxe artikel om in te bouwen...

wordt vervolgt!

1 jaar in bezit

  • 120.000 km

We hebben de auto nu een jaar in bezit.

Een paar maanden geleden zomer velgen gekocht, waarvan de achterbanden niet veel meer waren. Hiervoor twee nieuwe zomer achterbanden, michelin's. Voorbanden hebben nog meer dan 5mm profiel dus laat ik voorlopig zo.

Eind juni was de apk, de airco is gevuld en de achterklepveren gesmeerd. Verder niks!

Ze zeggen altijd dat Toyota's emotieloze auto's zijn, daar ben ik het niet mee eens.
Als je na 1 jaar rijden een rekening moet betalen die €237,- bedraagt mag je niet klagen en dat tovert toch een glimlach op je gezicht. Dat is ook emotie...

19 juli naar Uden geweest, GS Powerflush, om de automaat te laten spoelen.

Soms bleef de automaat een beetje hangen, bij het nemen van een rotonde bijvoorbeeld.
Op de snelweg volgas, even wachten en ja hoor daar gingen we dan.
Dat is nu verleden tijd!
De motor maakt minder toeren en de bak schakelt snel op, op de snelweg iemand inhalen, de overdrive gaat eraf en je versnelt, zonder schok. Ik merkte direct verschil.

Dus als je twijfelt of je automaat nog wel soepel genoeg schakelt, laat hem spoelen!

Verder rijdt ze nog steeds heerlijk.
Dit is gewoon een goede auto, zowel kwa rij eigenschappen als kwa ruimte, je kunt er alles in kwijt. Ook als caravantrekker zeer geschikt.

Bij bijzonderheden zal ik weer een update doen.

Nog steeds prima

  • 154.000 km

De afgelopen drie jaar weinig bijzonderheden buiten het reguliere onderhoud. Het enige wat ik heb laten vervangen zijn de achterklep veren.

Deze veren moeten een vrij zware klep naar boven duwen en dat deden ze niet echt meer. Ze kosten €101,- per stuk!! bij de Toyota dealer. incl montage dat wel.
Ik zelf had eerst neppers gekocht voor de helft via internet maar die waren na een half jaar al net zo slecht als de oude originele...niet doen dus!

Vorig jaar zijn de remschijven voor vervangen bij +- 140000 km's.

Wat ik wel weer wil doen is de automaat laten spoelen. Dat is straks 45000 km geleden en dan is het weer tijd voor schone olie. Gelijk spoelen dan maar!

De rechter koplamp wordt mat, terwijl de linker nog kraakhelder is. Komt dit door de zon of?!?!

Verder geen bijzonderheden en voorlopig rijden we lekker door met deze fijne auto.

Geweldig goede auto

  • 165.555 km

Nog steeds rijd de auto zeer goed!

Komende juli hebben wij de auto 6 jaar in bezit , absoluut geen spijt van deze aanschaf.

Vorig jaar hebben wij preventief toch wel het eea laten vervangen. En uiteraard het reguliere onderhoud, olie/filters/remvloeistof/automaat ververst etc.

We spreken dan over de uitlaat welke toch wel erg begon te roesten. Dus die is vanaf het midden nieuw.

De accu (dat was een hele kleine) die kreeg moeite om de motor rond te laten draaien dus tijd voor een nieuwe na 5,5 jaar.
Nu zit er een grotere accu in met meer capaciteit dan de oude.

Vorig jaar strandde mijn vrouw thv haar werk met een vastgelopen remklauw. De ANWB erbij, rem los gemaakt en gangbaar gemaakt maar het moest wel gerepareerd worden. Garage gebeld en ik kon dezelfde dag nog terecht.

Er is een nieuwe remklauw opgezet (dat is wel prijzig). De auto reed weer prima maar ik voelde toch een kleine trilling in het stuur en bij het remmen. Toch die schijf krom! Weer nieuwe schijven laten plaatsen en toen reed de auto weer zoals het hoort te rijden.

In mijn vorige ''ervaring'' gaf ik aan dat er een koplamp dof werd. Ik heb beide lampen laten polijsten en nu zijn ze beiden weer netjes.

Verder wat te melden?

Ja, in juli 2017 hebben wij een cruise controle laten inbouwen. Een Gold cruise. Ideaal! De man die hem heeft ingebouwd (In Tiel) heeft jaren voor en bij het bedrijf gewerkt en wist precies wat hij deed. Dus bij wat oudere auto's zonder cruise controle: Ik kan dit systeem van harte aanbevelen!

En verder?
Nee, het is echt een saaie review aan het worden, sorry!

Verkoop

  • 167.900 km

Opeens kom je de auto tegen waar je al twee jaar naar op zoek bent/over aan het dromen bent...

De Avensis is verkocht!

Dubbel gevoel bij het wegrijden...

Hopelijk (ik ga er vanuit) heeft de nieuwe eigenaar net zoveel plezier en gemak van deze auto als wij de afgelopen jaren hebben gedaan.
Dat zal ongetwijfeld lukken!
Veel veilige Km's gewenst.

Voor de nieuwe auto ben ik ook weer een review begonnen, hopelijk wordt die net zo saai als deze ;-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.