Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Comfortabele ruimte
- 185.000 km
We hebben de Verso gekocht vanwege de gezinsuitbreiding. Met een vierde op komst voldeed de Avensis Wagon niet meer. Die had ondertussen ook al 3 ton op de teller staan, dus het mocht wat ons betreft. Overigens liep de Wagon nog best, eigenlijk hebben we daar een hele betrouwbare en goedkope auto aan gehad.
Wat opvalt aan de Avensis Verso is de ruimte. We hebben gekozen voor de 7 persoons uitvoering en qua ruimte voldeed hij voor 100%. Sterker nog, achteraf was een Corolla Verso ook wel groot genoeg geweest. Maar dan heb je achter de derde rij geen bergruimte meer. De Avensis Verso is wat dat betreft een reus, zelfs iets langer dan een VW Sharan! Wil je echt supersize, dan heeft Toyota ook nog een Previa in de aanbieding, alhoewel die net als de Avensis Verso niet meer nieuw te krijgen zijn.
De Avensis Verso was leverbaar met slechts twee motoren, een 116 pk diesel en een 150 pk benzine. Wij hadden de benzine uitvoering en daar was ik op zich niet zo heel gelukkig mee. Vermogen zat, maar daarvoor moest de motor wel op toeren gereden worden. Onder de 3.000 tpm was ie wel soepel (bochtjes in drie geen probleem), maar trekken ho maar. Boven de 3.000 tpm begon pas het feest, dan trok de Verso er met gemak heel wat auto's uit. Maar je moet dan wel van hoge toeren houden. Ik dus niet.
Het hoge vermogen komt op de snelweg wel tot z'n recht, je hebt altijd voldoende reserve onder het pedaal, effe gas en je zit zo op 140 km/h of hoger. De Verso kan die snelheden prima aan, maar hij wordt dan wel lawaaiig. Het lijkt er op dat de Toyota-ingenieurs de auto afgestemd hebben op doorsnee-gebruik, als je rustig aan doet en niet harder gaat dan 120 km/h is de Verso voorbeeldig rustig, kom je boven de 3.000 tpm dan wordt het snel lawaaiiger. Stillere banden hadden wel wat verbetering kunnen brengen.
Op vakantie dit jaar naar de Ardennen bleek hoe het koppel van de motor zich pas bij hogere toeren manifesteert. In z'n vijf op lange hellingen ging best, mits je maar boven de 120 km/h blijft, zak je daaronder, dan loopt het koppel snel terug en moet je terug naar z'n vier. Maar dan hebben we het wel over een volbepakte Verso. Overigens is de Verso een perfecte vakantie-auto gebleken, comfortabel op de lange stukken en ruimte alover. Je zit lekker hoog, dat geeft toch een machtig gevoel, je word niet gauw over het hoofd gezien en je kunt over de meeste auto's heenkijken. Prettig op drukke wegen.
Het verbruik valt me mee, 1:13 als je netjes rijdt en veel snelweg km's maakt. De boordcomputer geeft dan 1:15 aan, maar dat klopt niet bij het aftanken.
De Verso rijdt en stuurt verder prima, maar je bent wel met een zware MPV op pad. Geen gedein, stevig geveerd zelfs, maar niet echt lichtvoetig.
De zitpositie is goed, achterin is ook prima toeven, zelfs op de derde rij, maar dan alleen voor kinderen. De hoge instap is prettig, het inladen van de kinderen een genot door de enorme deuropeningen en de hoogte van de auto. Drie kinderstoelen passen met gemak naast elkaar. De stoelen in de middelste rij kunnen los van elkaar verschoven worden, soms pakt dat goed uit bij het plaatsen van de stoeltjes. Ze kunnen er ook uit (ze zijn wel lomp zwaar) en dan heb je een gigantische laadvloer.
De Verso is netjes afgewerkt, beetje saai, maar wel een stuk chiquer dan de 'grijze' Picnic. Ook de Luna versie zit goed in de spullen, alle ramen electrisch, spiegels verwarmd en inklapbaar, centrale vergrendeling, climatronic, radio/CD-speler, boordcomputer en armsteunen aan de voorstoelen. De hol klinkende deuren doen armoedig aan, missertje van Toyota, want de Avensis sedan en wagon zitten juist wel dik in de isolatie. Heel dik zelfs. Er zijn wel bedrijven die daar wat aan kunnen doen, maar dat zou niet nodig hoeven zijn.
Samengevat doet de Avensis Verso wat ie moet doen, in alle comfort een groot gezin vervoeren. Je bent echt niet met een busje op pad, de auto rijdt als een sedan, hij is alleen een stuk groter. En ook al komt Toyota tegenwoordig niet zo positief in het nieuws, de bouwkwaliteit is nog steeds erg goed. Nauwelijks problemen, zeker niet de problemen die je ziet bij andere merken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.