Toyota Avensis 2.0 TD Linea Terra (1999)

autoreview

Toyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 TD Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na alle positieve berichten over de betrouwbaarheid van Toyota heb ik mezelf dan toch een (tweedehands) Toyota avensis 2.0td aangeschaft. De motor is een indirect ingespoten turbodiesel, is redelijk soepel en uitzonderlijk stil.

De werkingsstilte en geluidsdemping van deze wagen is voor mij meteen het grootste pluspunt. De wegligging valt best mee, maar kan naar mijn mening niet volledig tippen aan de meeste Duitse/Franse wagens uit die tijd. De kooibewegingen zijn te weinig gecontroleerd, bv tijdens scherpe bochten of bij verkeersdrempels.
De wagen nodigt uit tot een ontspannen rijstijl, en de zithouding is goed.
Verder is deze basisversie goed uitgerust, met oa centrale vergrendeling met afstandsbediening, electrische ruiten vooraan, in hoogte verstelbaar stuur, ruitenwissers met regelbare intervalstand, 1/3-2/3 neerklapbare achterbank en buitentemperatuur indicatie. Het dashboard (en interieur) is echter gemaakt met goedkoop ogende plastic, en is gevoelig aan krassen.

Bij de minpunten reken ik de ruitenwissers, ze zijn niet altijd in staat om de voorruit volledig ’doorzichtig’ te maken, maw geven wat aanleiding tot vegen. Het interieur is niet altijd vrij van parasietgeluiden (en die hoor je heel goed owv het lage geluidsniveau in de auto), maar uiteindelijk valt dit heel goed mee, zeker voor een wagen van 7 jaar oud. De standaard gemonteerde luidsprekers klinken ronduit slecht (dof, geen hoog), en het is niet makkelijk om er andere in te plaatsen (wegens ruimte nodig voor neergelaten raam, achterin wegens verstevigingsbalken onder de hoedenplank).
De banden (Michelin) moeten heel goed uitgebalanceerd worden of je krijgt trillingen in het stuur tussen 100-120 km/u. Ik heb er nieuwe laten opleggen bij aankoop, en deze werden tot nu toe 2 maal uitgebalanceerd. Op het stuur zit trouwens ook wat speling, als je over een kasseiweg rijdt rammelt het bv. Er komen ook wat rubberachtige piepgeluiden uit als je ermee draait.
Tot slot valt het verbruik heel goed mee, ik verbruik gemiddeld 6.3 l/100 km, en als je met een ei onder je voet rijdt kan je dit nog een halve liter lager krijgen. Olie verbruikt hij niet.

PROBLEMEN

Af en toe zag ik zichtbare rook uit de uitlaat komen in mijn rechterspiegel (ca 1 x per maand, frequentie en hoeveelheid rook nam gestaag toe), vooral wanneer ik even stilstond voor bv een rood licht. Ook moest ik af en toe wat koelwater toevoegen (iets wat ik niet gewoon was tot nu toe), en de verwarming kwam heel traag op gang en werd niet echt heel warm. Ik vermoedde dus (na lange tijd) kapotte cilinderkoppakking, en dus de wagen laten nakijken bij de garagist. Motor werd ’afgeperst’, en de radiator bleek lek te zijn. Oef!

150000 km: Nieuwe radiator (+- 350 €)

Maar toch zou een radiator nog niet lek mogen zijn bij deze lage km stand. Verklaring volgde een paar weken later.
Oeps, weeral rook en ditmaal veel erger! Terug naar garage, en nu minder goed nieuws:

153000 km: Nieuwe cilinderkop (+- 2000 €)

Ondertussen heb ik hier en daar vernomen dat dit blijkbaar een veel voorkomend probleem is bij deze motor, te wijten aan een te zwak ontworpen cilinderkop. De temperatuurspanningen die ontstaan bij de kleppen (owv de gekoelde inlaatlucht/hete uitlaatgassen) leiden na >= 130000 km blijkbaar tot haarscheurtjes in de cilinderkop. Ik hoop dat deze ontwerpfout niet meer in de nieuwe cilinderkop zit (iets wat we binnen een paar jaar zullen weten), want dat zou echt wel schandalig zijn (en in dat geval zal het zeker mijn laatste Toyota zijn!). Ik ben er niet gerust in in elk geval.

Conclusies:

Ik ben zeker niet ontevreden met deze wagen, hij rijdt heel goed en biedt veel comfort. Anderzijds begin ik me sterk vragen te stellen over hoe Toyota aan de bekroning van betrouwbaarste merk gekomen is. Het wordt nu afwachten, als hij nu nog een aantal jaren meegaat zonder grote kosten kan ik er nog mee leven (maar het zal een dure koop blijven).

Mijn vorige VW passat 1.9d had 325000 km op de teller toen ik hem wegdeed (en deze wagen was nog perfect in orde), en buiten een paar gloeibougies en een klepdekselpakking heb ik met die motor (en wagen in zijn geheel, buiten de normale slijtage) geen enkel probleem gehad.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.