Toyota Avensis 1.8 16v VVT-i Linea Terra (2004)

autoreview

Toyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 1.8 16v VVT-i Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een ruime auto die heel goed rijdt en erg stil is. Bij 120 lijkt het of je 90 rijdt, heel rustgevend. Zitpositie leek me in het begin wat twijfelachtig door
de wat korte zitting, maar sinds ik hem heb, heb ik geen last meer van mijn linkerheup, had ik in de vorige auto wel.
De kwaliteit is echt goed. De auto is solide in elkaar gezet. Wegligging is goed. Je kunt er heel hard mee door de bocht, de achterkant breekt uiteindelijk zeer geleidelijk uit maar dwars gaat hij nooit. Motor heeft zat genoeg pit met 129 pk en trekt vanaf 2000 toeren goed. Het echte plezier begint echter vanaf 4000 toeren. De hoogste snelheid op de meter op een rechte weg was tot dusver 218!
Zuinig rijden kan eveneens, bij normaal snelweggebruik kun je rekenen op 1 op 14. In deze auto kun je uren rijden, je wordt er niet moe van. Geluidsinstallatie is heel goed. De kinderen vinden ’m prachtig, maar wilden
toch liever een station-diesel (zie ’problemen’). De besturing is als enige punt een beetje wennen, dat komt door de wat merkwaardige bekrachtiging.
Uitrusting is bij de Linea Terra al in orde met ondermeer airco en aardige boordcomputer. Kofferruimte bij de liftback is echt royaal zat. Met de achterbank voor een derde plat kunnen er twee kinderfietsen mee en nog een heleboel andere bagage. Wat aardig is: bijna iedereen vindt het een mooie auto. Recht van voren kijkt hij werkelijk vriendelijk uit zijn ogen.

Update 08082005.

Nu bijna 28.000 km afgelegd. Het totaal bevalt heel goed. Het is een prima snelwegauto waarmee je continu 160-170 kan rijden en het verbruik is ook dan nooit slechter dan 10.5 km/liter, en normaliter 13.5 km/liter. Hoogste snelheid tot dusver op een iets dalend stuk snelweg: 228 km. De bandenspanning moet dan wel 2.3 rondom zijn. Er ontstaan langzamerhand wel wat kraakjes in het dashboard en dat is jammer want verder is er zo
goed als geen geluid. De bekleding is inderdaad nogal besmettelijk en het zwarte plastic van de bovenkant van het dashboard krast snel.

Volgende auto mag weer een Toyota worden maar dan met wat meer uitstraling (want daar ontbreekt het toch wel wat aan) en/of meer paarden (RAV4, Hilux, een stationcar, een D4D met 177pk, een V6 of een IS 200,
zoiets).

20-12-2005

Inmiddels heb ik de Avensis ingeruild tegen een Corolla verso DCAT, zie aldaar. De dealer gaf een hele goede inruilprijs en was de Avensis zo weer kwijt.

PROBLEMEN

Bij aflevering maakte een onderdeel uit de ABS iedere keer na de start en een paar meter rijden een harde tik. Dit is opgelost, maar inmiddels zo nu en dan weer aanwezig. Kwaad kan het helemaal niet. Het stuur stond 20 graden scheef, eveneens opgelost. Deze twee zaken namen wel wat tijd. Intussen echter reed ik in een Yaris, een hele leuke vlotte kar met automaat.
Sindsdien nul problemen.

Inmiddels (2005-2) heb ik een ongeluk gehad waarbij de hele linker zijkant van voor naar achter beschadigd was. Dit is gerepareerd waarbij ook een deel van de zelfdragende structuur is vervangen. En er is helemaal niets van te zien dus perfect gerepareerd. (Zelfs mooier dan nieuw. Bij de botsing gingen de airbags links af. Dit geeft een erg harde knal (130 Db) en je weet even niet wat naast je hangt (die airbag dus), het heeft iets weg van een wolk eiwit.

Update 08082005.

Wat kraakjes ontstaan langzamerhand in dashboard. Wat besmettelijke bekleding. Verder is er tot dusver helemaal niets stukgegaan. Enige puntje buiten het reguliere onderhoud: opnieuw balanceren voorbanden wegens wat trillen (in het tempo van de omwentelingen). Kosten zijn dus zeer laag.
De tik van de ABS is er nog steeds, maar ik ben er aan gewend geraakt. In de Yaris hoor je ’m ook.

Update 20-12-2005.

Afgezien van de plaatschade is er helemaal niets kapotgegaan. Nog niet eens een lichtje. Het is werkelijk super. Het sterkste rammeltje in het dashboard bleek de uitschuifbare bekerhouder te zijn, die kennelijk wat speling had. Ingeschoven wel rammels, uitgeschoven niet, dus... uitgeschoven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.