Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Now (2015)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Now (2015)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Now
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst57.775 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 2.100 km

Toyota Auris Hybrid Sports Feel 2015

3-11-2015

Na ruim 7 jaar hebben wij afscheid genomen van de Citroen c4 Picasso Hdi 2.0 cmp excl. 2008. Na 43 jaar Citroen had ik het wel gezien, de Picasso had ik af willen rijden maar had geen goed gevoel meer bij deze auto. Met name het kwaliteitsgevoel van deze toch dure auto was matig. Zie voor verder info mijn review op Autoweek over deze auto.

Ik had al diverse keren in een Lexus ct200 gereden en vond de hybride techniek erg fijn.
De keuze die wij wilde maken ging om de volgende Japanse auto’s:
Mazda CX 3 benzine automaat
Honda HRV benzine automaat
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Feel 2015
Mazda viel af door de kleine kofferinhoud, de Honda was niet leverbaar in hybride techniek. Het werd dus de Toyota. Het lagere brandstof verbruik was niet doorslaggevend maar wel de hybride techniek en kwaliteit van Toyota. Wij maken weinig kilometers en de benzine is niet duur in Spanje, wegenbelasting voor deze auto €47,00 per jaar.
Proefrit gemaakt in Elche (Spanje) en de auto gekocht. De verkoop en communicatie van de Toyota/Lexus garage was prima dit was bij de Citroen garage toch stukken minder. Ook hier een kwaliteitsverschil. Binnen 14 dagen konden we rijden. Auto staat dus op Spaans kenteken. Er rijden hier niet zoveel Hybride auto’s, het meeste is diesel auto’s.

Eerste ervaringen.
Km.2100

Auto ziet er van binnen netjes uit en alles doet het wat het doen moet. Mooie witte paarlemoer kleur met zwarte velgen. Uitgebreid veiligheidspakket, led verlichting, goed werkend audio en multimedia systeem. Flinke kofferbak. Makkelijk afklapbare achterbank.
Wat er niet opzit zijn parkeer sensoren voor en navigatie. Bij de versie Feel zit wel een achteruitrijcamera. Als ik parkeersensoren voor en navigatie had gewild moest ik 3 maanden wachten.

De auto is stiller dan de oudere Auris en de Lexus CT200 van een paar jaar terug waar ik ook mee gereden heb. Het rijden met een hybride is wat anders dan de diesel die we eerst hadden. Bij veel gas geven hoor je inderdaad de motor maar dit heb je zelf ook in de hand. Hybride rijden moet je leren. Na een paar maanden weet ik niet anders meer, wennen doet het snel. Ik ben een rustige rijder en als ik eens flink wil gassen heb ik daar de Honda Accord nog voor.
De stoelen zijn goed verstelbaar en zitten goed. Geen last van mijn rug na 5 uur rijden. Wel zit de cruise control erg laag en kan je er tegen aanstoten. Cruise control werkt goed en makkelijk.

Met auto gereden: stadsrit, auto weg en bergrit. Regelmatig gereden met airco. Gebruik gemiddeld rond de 1:19,5 zelf opgemeten, erg netjes, auto is nog nieuw.
Op de autoweg gereden met een maximum van 140/150 , stille auto, lekker lichte besturing. In de powerstand voldoende vermogen. Goodyear banden vallen mij erg mee, stil en soepel. Altijd met Michelin banden gereden.
Stadsverkeer, heerlijke automaat en altijd direct vermogen ook op de vele rotondes die hier zijn.
Bergrit, powerstand en bergstand uitgeprobeerd. Het remmen op de motor in deze standen vond ik niet veel verschil in zitten, matig remmen op de motor dus. Haarspelden nemen gaat heel licht en makkelijk en direct vermogen als je de bocht uitkomt.
Tot heden een tevreden Toyota rijder.





update 3100 km

  • 3.100 km

Gisteren heeft de auto zijn 3000 km controle beurt gehad, er waren geen bijzonderheden. We konden er op wachten, afspraak was niet nodig. Ook hier viel mij op dat het klantvriendelijk niveau anders is als bij Citroen. We werden naar de showroom gebracht waar we mochten plaatsnemen in de koffie corner. Nog even een kort praatje met de verkoper gemaakt die uiteraard vroeg hoe de auto beviel en of we nog vaak gebruik maken van het panorama dak. Dat is zeker het geval nu het winter is.

Wat het rijden in de bergen betreft in de bergstand en power stand stel ik mijn mening bij.
De laatste rit die we maakte waren er veel haarspeldbochten en hellingen van max 12% , steiler dan we eerste keer gereden hadden. Het remmen in de bergstand vinden we nu goed.

Brandstof verbruik.
Dit ligt bij het zelf opgemeten verbruik rond de 1:20, de boord computer gaf een paar keer zelfs 1: 28 aan.

updat

  • 7.016 km

Update 7016 km 18-11-2016

De Auris heeft zijn eerste jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Afspraak gemaakt op donderdag, de volgende dag kon ik terecht voor de beurt. Na 2 uurtjes was de auto klaar en tevens gewassen. Geen bijzonderheden. Erg veel kilometers zijn er nog niet mee gereden. Ook maken familie leden gebruik van de auto als ze op vakantie hier zijn.
De afgelopen periode nog wat zaken uitgeprobeerd zoals het automatisch dimmen van het groot licht, handig als er een tegen ligger aankomt. Dit werkt prima en je hoeft niet na te denken van ik moet dimmen. Ook het pre crash en lane assistent uitgeprobeerd/aangezet, het laatste systeem zou ik alleen aanzetten op lange afstanden. Het piepen vind ik irritant als je eens even over de lijn gaat. Ook het systeem wat de snelheid op de verkeersborden leest is handig al klopt het niet altijd.

Wat het rijden betreft, begin ik ook aardig te wennen aan het hybride systeem. Een enkele keer gebruik ik de power mode. Het blijft een fijne stille auto. Dit valt vooral op als je eens in een andere auto stapt hoe stil de Auris is. De techniek van het hybride systeem blijf ik een mooi systeem vinden. Het brand stof verbruik heb ik een paar keer bij gehouden dit ligt rond de 1: 20.

update

  • 11.900 km

Vandaag is de Auris voor zijn jaarlijkse beurt naar de Toyota dealer geweest. Normaal kan ik de auto na een paar uur weer ophalen, maar ik had besloten om aan de voor kant van de auto parkeer sensoren te laten inbouwen. Ik kreeg als leenauto een Yaris hybride mee, een vlotte en prima rijdende stille auto met een wat kleinere motor maar verder met de zelfde hybride techniek. De Auris heeft het afgelopen jaar niet veel meer kilometers er bijgeschreven , dit komt omdat wij ook nog met een camper en Honda Accord kilometers maken.
Toch besloten om deze review aan te vullen.
Er is weinig nieuws te melden, de auto doet wat hij moet doen en er zijn geen problemen geweest. Wij blijven het een heerlijk auto vinden om mee te rijden. Aangezien onze auto zijn leven slijt in Spanje zie je hier ook steeds meer hybride auto’s rijden, vooral ook taxi’s. Er is hier al een gemeente die korting geeft op de wegenbelasting voor een hybride auto en bij zware luchtverontreiniging in een stad zoals Madrid mag je wel met een hybride rijden.
Soms meet ik het brandstofgebruik en de laatste keer kwam ik op uit op een verbruik van 1: 19,7 met gebruik van airco, soms geeft de boordcomputer zelfs 1:30 aan.

Update

  • 16.250 km

Update 16200

Weer een jaartje verder, weinig nieuws te melden. De auto heeft zijn verplichte onderhoudsbeurt gehad.
Meer gebruik gemaakt van de cruise control, werkt verder prima. Wel moet ik opletten dat ik niet met mijn knie tegen het stengeltje van de cruise control aan stoot met in en uit stappen. Dit is alleen van toepassing als het stuur in een niet rechtuit stand staat.
Brandstof verbruik is nog steeds rond de 1:19 soms 1:20..

Update

  • 18.250 km

Km17461 10 september 2019

Doordat ik ongeveer 5 maanden niet in Spanje aanwezig was, had ik de garage gevraagd wat ik moest doen met de start accu. Ik begreep dat ik de accu van de Auris niet mocht loskoppelen. Het advies was de auto elke maand te starten, dit heb ik door een vriend laten doen. Deze belde na 2 maanden op met de mededeling dat de accu leeg was. Misschien had ik gewoon elke maand de auto even moeten laten rijden door onze vriend. Ik koppelde in het verleden altijd de accu los als ik langer dan een maand afwezig was en heb dit probleem ook niet eerder gehad. De Gruha(hulpdienst via autoverzekering) gebeld en deze heeft de auto gestart met de mededeling: niet uitzetten en alleen een originele Toyota accu laten monteren, De meter van de starthulp gaf 1,2 volt aan tijdens het aansluiten. Helaas was er geen garantie meer van de startaccu, de auto is bijna 4 jaar oud. Er is een nieuwe accu ingezet door de garage met de mededeling, u heeft weer 3 jaar garantie.

Km 18250
Auto heeft zijn jaarlijkse onderhoud beurt gehad, geen bijzonderheden te melden hetgeen ook niet te verwachten was, bij deze kilometerstand.
Auto is nu 4 jaar oud en moest ITV(soort APK) gekeurd worden . Het is mogelijk in Spanje om zelf naar het ITV centrum te rijden, ik laat dit altijd door de garage doen. Kost wat extra maar altijd een goedgekeurde auto.
Omdat het onderhoud de afgelopen 4 jaar altijd bij de Toyota garage is gedaan kregen wij 1 jaar extra garantie, de garantie was al een jaar afgelopen. Verder zijn wij tevreden over Auris en vinden het een comfortabele auto.

Update

  • 21.300 km

In de maand februari 2020 terug geweest naar de Toyota garage omdat de sproeier van de achterruitwisser het niet meer deed, deze gebruikte ik heel weinig gezien het droge klimaat in Spanje. Ik had een jaar extra garantie gekregen, dit stond ook op het factuur van vorig jaar. Het was een klein probleem volgens de garage en werd dus gratis verholpen.
Aangezien wij door de Corona in maart teruggekeerd zijn naar Nederland heeft een van onze vrienden elke maand met de auto gereden omdat anders de startaccu leeg loopt. Begin augustus besloten de auto naar Nederland te laten brengen met een autotransport en de auto in te voeren, BPM voldaan en nu een NL kenteken. Fijn om weer in de Auris rijden na een half jaar met een Suzuki Alto te hebben gereden wat verder een prima wagen is.
Het probleem met de achterruitwisser was weer teruggekomen. Ik heb het Spaanse factuur meegenomen inclusief een Google vertaling en ik ben hiermee naar een Toyota dealer gegaan en heb het probleem daar besproken. Men kon in de computer zien dat er geen verlengde garantie was gekocht, dat het op mijn factuur stond was niet relevant. Deze garantie was afgegeven door de eigen Toyota/Lexus garage en niet geldig in Nederland.
Jammer, je zou denken een klein probleem kunnen we oplossen als garage en meteen een nieuwe klant scoren. Wel een opmerking plaatsen dat er steeds gekkere dingen komen met import auto’s . Ik vertelde dat ik de auto nieuw had gekocht. De auto gaat dus voor onderhoud naar mijn eigen universele garage waar ik altijd kom, ondanks de voordelen van de merkgarantie op het accupakket als ik het onderhoud bij de Toyota garage laat doen.

Update 10-9-2021

  • 26.869 km

Auto heeft een grote onderhoudsbeurt gehad, olie en filters vervangen en achter ruitenwisserblad. De achter ruitensproeier werkte ineens weer.
De uitlaatsteunen bij de katalysator zijn gelast, volgens de garage ben ik ergens over heen gereden.
Bij controle voor de APK bleek dat een van de voorbanden aan de binnenkant de koordlagen beschadigd waren. Profiel van de banden was nog goed, zij kanten waren wel wat aan het uitdrogen, banden 7 jaar oud. Michelin cross climate laten monteren.
Verder geen bijzonderheden.

Update

  • 34.102 km

Auris heeft een kleine beurt gehad zonder bijzonderheden. Wel is er een achter reflector vervangen doordat ik met achteruit rijden tegen een paal ben gereden. De achterruit sproeier(zie vorig review) is nu zonder problemen.
Niet veel kilometers gemaakt zal de lezer zeggen, ik maak ook nog behoorlijk wat kilometers met een camper.
Tot heden geen spijt dat we deze auto gekocht hebben .

update

  • 44.616 km

Voor het eerst met de Auris op vakantie geweest naar de Morvan in Frankrijk, de camper is sinds 2 maanden verkocht. De kilometers worden nu met de auto gemaakt . Het is ook op de lange afstanden een plezierig auto om mee te reizen en de bagage ruimte is lekker groot. Wel merk je in het buitenland met de cruise control op 130 km dat de motor van zich laat horen als er lange hellingen genomen worden, maar dat is bekend bij deze auto. Bij deze snelheid ligt het verbruik dan rond de 1:17, met rustig rijden en niet harder dan 100km haal ik makkelijk 1:21.
Op 3 november heeft de auto een grote beurt gehad met APK. De voor ruitenwissers zijn vervangen. Verder geen bijzonderheden.

update

  • 57.775 km

Auris heeft een kleine beurt gehad met Apk, geen bijzonderheden. Saai maar de auto doet wat hij doen moet. 3 Maanden op vakantie geweest naar Frankrijk en Spanje. Verbruik tijdens de vakantie gemiddeld ongeveer 1: 18 ik rijd wel flink door op de autowegen

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.