Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst245.547 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 13.610 km

Omdat begin 2014 het lease-contract van mijn Toyota Prius ten einde kwam, ben ik me na de zomer van 2013 gaan oriënteren op de volgende auto. Met een kleine op komst, wisten we meteen dat dit een stationwagon zou worden. Hoe ruim de Prius ook is voor de inzittenden, de kofferbak raakt snel vol als je er een complete kinderwagen met onderstel in zet. Als aanstaande ouders hebben we dit uiteraard getest.

Voor de nieuwe auto had ik wel wat eisen. Zo wilde ik zeker weer een automaat en moesten er zaken zoals cruise-control, climate-control en geïntegreerde navigatie inzitten. Net zoals in de Prius verplicht mijn werkgever een alarm en car-kit.

Omdat de auto pas na 1 januari 2014 geleverd zou worden, wist ik dat ik in de 20% categorie terecht zou komen en ben dan ook in die categorie gaan kijken. Op het lijstje stonden:

Toyota Auris Hybride Touring Sport.
Skoda Octavia Combi
Volkswagen Golf Variant

Met een schuin ook gekeken naar de Franse merken, maar daar kon ik niet enthousiast van worden.

De eerste proefrit werd gemaakt in de Auris in de complete Lease Pro uitvoering. Vanwege de ervaring met de Prius een bekende aandrijflijn. Ik vond de auto wel wat beter sturen en je zit ook wat lager in de auto. In de Prius zat je toch een beetje 'op de bok'.
Over het algemeen erg tevreden met de auto na deze proefrit.
De dealer kon mij nog wel even melden dat deze Lease Pro uitvoering in 2013 nog 14% was en in 2014 naar de 20% categorie zou gaan. Inmiddels is de Lease Pro vervangen door de Lease Plus en deze is ook in 2014 14%.

Toch maar even een balletje opgegooid bij mijn werkgever en lease maatschappij. 14% of 20% scheelt toch wel een paar tientjes per maand netto. Tot mijn grote verbazing wilde mijn werkgever en de lease maatschappij meewerken mijn nieuwe auto voor 1 januari 2014 te leveren. Toen was de keuze snel gemaakt. De Auris voldeed aan mijn eisen en wensen en ik kon hem nog voor 14% rijden. In de Octavia en Golf heb ik uiteindelijk geen proefrit meer gemaakt omdat deze nooit in die 14% zouden vallen als ik de automaat zou nemen.

Het is dus de Auris Touring Sport geworden in de Lease Pro uitvoering. Net op tijd, want enkele dagen na bestellen, kwam het nieuws dat de Lease Pro zou verdwijnen en vervangen zou worden door de Lease Plus. Snel de dealer gebeld, maar deze kon mij melden dat de 'mijn' Lease Pro gewoon geleverd zou worden.

Omdat deze auto erg compleet is, zijn er niet veel opties besteld. Enige extra's zijn het alarm, lederen bekleding en de 17" Pitlane velgen. Omdat ik lederen bekleding had gekozen, neemt de dealer een stelpost op om ook het leer op het dashboard in de gekozen kleur te krijgen. Omdat ik wederom zwart leer met witte stiksels heb genomen en het dashboard al was voorzien van deze combinatie, bleef er wat ruimte over voor extra opties. Ik heb gekozen voor een rubberen bescherming in de kofferbak en de hybride instaplijsten op de dorpels.

Net zoals mijn vorige reviews, zal ik ook deze regelmatig van een update voorzien. De eerste voorzichtige conclusie is dat ik met de Auris weer een fijne auto heb uitgezocht. Veel luxe en in de kofferbak veel ruimte. Het verbruik ga ik de komende tijd in de gaten houden.

De eerste onderhoudsbeurt

  • 15.654 km

Afgelopen week heeft de Auris de eerste onderhoudsbeurt gehad na ruim 15.000 kilometer. Tijd om wat meer over de Auris te vertellen.

Persoonlijk vind ik de Auris een mooie auto om te zien. Hij ziet er dynamisch uit en zeker met de parelmoer witte kleur, de donkere achterramen en de antraciet velgen best wel een 'stoere' auto. Over smaak valt niet te twisten, maar het is een hele verbetering ten opzichte van de vorige Auris.

Binnen ziet er het ook allemaal netjes uit, maar echt spannend is het interieur niet. Wel is gebruik gemaakt van degelijk materialen op het dashboard en voelen de knoppen solide aan. Toch heeft Toyota hier wat steken laten vallen. Het jaren 80 klokje is zeker niet van deze tijd en ook het kleine display tussen snelheids-meter en power-meter ziet er gedateerd uit.

De ruimte voor de passagiers is OK, maar ook niet meer dan dat. Als er lange mensen voorin zitten, kan ik me voorstellen dat een volwassene wat krap op de achterbank zit. Zo moet ik de bestuurders-stoel altijd een stukje naar voren schuiven om de Maxi Cosi wat gemakkelijker op de achterbank te kunnen plaatsen. Daarna kan de stoel wel weer terug, maar het geeft wal aan dat het wat krap kan worden op de achterbank. De grote waarde van deze auto zit in de kofferbak. Deze is erg groot en er kan veel meegenomen worden. Als de kinderwagen met (ingeklapt) onderstel achterin staat, is er nog genoeg ruimte over voor tassen en overige spullen voor een weekendje weg.

Het rijden gaat niet anders dan dat met de Prius ging. Zet de CVT in de D-stand en je hoeft niets meer te doen dan gas geven, remmen en sturen. Hoewel de aandrijflijn je nog steeds niet betrekt bij het rijden, vind ik de Auris wel beter rijden dan de Prius. Hij rijdt en stuurt net even wat strakker. Het stuur ligt lekker in de hand en je zit ook wat lager in de auto dan in de Prius. Gewoon een prima auto om te rijden dus.

Over het navigatiesysteem ben ik minder te spreken. Ik vind hem erg traag en de indeling van de menu's vind ik niet altijd even logisch. Ook mis ik het split-screen wat in de Prius wel mogelijk was. Uiteraard is dit scherm een stuk kleiner, dus is een split-screen is niet erg praktisch. Qua navigeren werkt het systeem wel goed en het brengt me overal waar ik moet zijn, dus op dat gebied geen klagen. De stem is een beetje eentonig en als ze een verkeersopstopping aankondigt (file, ongeluk), dan is ze helemaal niet meer te volgen. Er wordt dan in één zin (zonder pauze) uitgelegd op welke weg een file staat. Inclusief afritten (nummers en namen), file-lengte etc. Ik moet er maar om lachen, want ik heb echt geen idee wat ze bedoeld.
Wat dan weer wel heel mooi werkt is voice-control. Roep een stad, straat en huisnummer en het systeem brengt je er naartoe. Als je favorieten hebt opgeslagen is het voldoende deze te roepen.

Dit werkt ook voor de car-kit. Bij het koppelen van mijn iPhone 5, worden alle contacten netjes in het systeem geplaatst. Via voice-control kan je dan bellen. Heeft een contact meerdere nummers, dan kan je kiezen voor bijvoorbeeld 'thuis', 'mobiel' of 'werk'. Hebben de contacten ook adres-gegeven, dan kan dit weer gebruikt worden binnen het navigatie systeem. Op dat gebied werkt het systeem wel goed. Het geluid van de car-kit is ook dik in orden. Heb nog geen klachten gehoord.

Had de Prius een iPod koppeling op basis van een playlist op de iPod. De Auris heeft een echte iPod intergratie. Je kan dus echt alle muziek op de iPod laten afspelen zonder deze eerst in een playlist te plaatsen. Plaatjes van het album worden ook netjes getoond in het scherm. Heb je muziek op de telefoon staan, dan kan je deze ook via Bluetooth afspelen. Daarnaast kan je muziek ook afspelen via AUX of een USB-stick. Genoeg mogelijkheden dus. Het geluid is goed omdat deze auto voorzien is van de JBL soundset en een subwoofer in de kofferbak.

De luxe in de auto is dik in orde. Cruise-control gescheiden climate-control, electrisch bediende ramen. Het zit er allemaal in. De leuke extraatjes zijn de stoel verwarming, keyless entry-and-go en het enorme panoramische glazen dak. Ook leuk zijn de meesturende koplampen, maar of dat wat toevoegt, durf ik niet te zeggen. Het valt mij in ieder geval al niet meer op. De parkeer-sensoren voor en achter in combinatie met de achteruit-rij camera zorgen ervoor dat je geen paaltje meer hoeft te raken.

Toen ik net de Prius had, vond ik het vreemd dat je de temperatuur in de auto kon regelen met knoppen op het stuur. Inmiddels mis ik deze functie in de Auris. De knoppen van het systeem zitten erg laag en je moet je ogen dus van de weg halen om een aanpassing te maken. De kritiek die mensen op de climate-control hebben, heb ik ook. Ik heb het systeem vaak op 'auto' staan, maar merk dat ik regelmatig aan de knoppen moet draaien omdat het ineens frisser in de auto wordt terwijl ik nergens aanzit.

Het verbruik over de eerste 15.000 kilometer valt mij wat tegen. De techniek is gelijk aan die van de Prius en mijn rijstijl is niet veranderd. Toch heb ik de indruk dat hij minder zuinig is. Zit nu nog ver onder 1 op 20 en hoop dat dit de komende tijd gaat dalen. Ook heb ik het gevoel dat de auto zuiniger is in 'Normal' mode dan in 'Eco' mode. Ik merk wel dat Auris sneller overschakelt naar de electro-motor en heb het idee dat je best wel een eind kan komen op de electro-motor als de snelheid laag blijft.

De onderhoudsbeurt heeft geen vreemde zaken aan het licht gebracht. Er zat een irritante kraak in het stuur. Als er een stukje plastic in het stuurhuis zat. Dit hebben ze opgelost en is nu verdwenen. Op naar de volgende kilometers en hopelijk naar een beter verbruik.

Vakantie Kroatië

  • 35.999 km

Afgelopen maand is de Auris gebruikt voor onze zomer-vakantie richting Kroatië. Voor die tijd heeft de auto nog de 30.000 km beurt gehad waar geen bijzonderheden aangetroffen waren. Ik had ook niets anders verwacht.

We gingen met drie volwassenen en één baby op vakantie en dat past allemaal prima. Ik moet er wel bij zeggen dat we de baby-stoel en baby-bedje ter plekke hadden geregeld, dus was het niet nodig deze mee te nemen. Maar de kinderwagen, drie tassen en wat overig spul past er prima in. Onder de laadvloer zit een grote ruimte waarin de krik en reparatie-set voor de banden zitten. Deze spullen zitten in een grote bak van piepschuim waardoor deze ruimte helemaal vol zit. Tevens zorgt deze bak ervoor dat de laadvloer niet doorzakt. Ik heb de spullen uit deze bak in een tas gedaan zodat ik er snel bij kon in geval van nood. De ruimte onder de laadvloer heb ik helemaal volgestopt met spullen die we tijdens de reis niet nodig hadden. Tijdens de rit had ik voldoende zicht naar achteren omdat het niet nodig was tot aan het plafond te stapelen. De ruimte op de achterbank is wel wat beperkt. Naast de Maxi Cosi moest daar een volwassene zitten plus wat tasjes voor de spulletjes onderweg. We moesten best wel wat met de voorstoelen schuiven zodat iedereen een acceptabele zitpositie zou hebben.

Als reis-auto is het een prettige auto om te rijden. Zaken zoals cruise control, climate control en navigatie zorgen ervoor dat de rit ontspannen verloopt. Vroeger dacht ik dat dual zone climate control weinig toe zou voegen, maar inmiddels ben ik om. Wij reden in de nacht, en dan is het prettig dat je als bestuurder wat frisse lucht in het gezicht krijgt terwijl de passagier de temperatuur wat hoger kan zetten. Ook het automatische groot licht werkt prima. In Duitsland zijn de snelwegen niet allemaal verlicht, dus is deze functie een uitkomst. Als er geen tegenliggers zijn of er rijdt niemand voor je, schakelt de auto automatisch over naar groot licht voor een beter zicht op de weg.

Hoewel je in Duitsland op veel plaatsen niet echt meer kan doorrijden (werkzaamheden of snelheidsbeperking) hebben we op sommige stukken toch de 160 a 170 kunnen aantikken. De auto ligt erg goed op de weg en met die snelheden vliegen de kilometers voorbij. Maar over het algemeen zaten de snelheden tussen de 130 en 150 km/h. Het verbruik tijdens de vakantie was 1 op 15.73 wat ik geen verkeerde score vind gezien de snelheden en de belading van de auto. De auto heeft veel in Power Mode gestaan om vlot de wegen in de bergen te kunnen nemen. De waarde is trouwens gemeten aan de pomp.

Hoewel de auto is voorzien van privacy glas, heb ik toch nog zonneschermen aangeschaft. De kleine heeft anders toch last van de zon in het gezicht. Ik had weinig zin in Woezel en Pip of Dora schermpjes, dus heb ik Privacy Shades aangeschaft die perfect passen op de ramen. Je hebt dan schermen voor de achter-portieren, achter-ruitjes en het achter-raam. Kost wat, maar ziet er super uit. Ik laat ze daarom gewoon zitten. Voordeel is tevens dat de achter-ramen nog gewoon open kunnen en dat de inkijk nagenoeg verdwenen is.

Het overall verbruik van de auto zit op 1 op 17.72 wat ik toch een beetje vind tegenvallen. Ik heb de gegevens van de Prius er nog eens bijgehaald en daar kwam ik in het eerste jaar op een verbruik van 1 op 18.91. Ik moet wel zeggen dat de afgelopen maanden de auto in Normal Mode heeft gestaan om te kijken of het een verschil gaf met de Eco Mode. Ik zal vanaf nu de auto weer een tijdje in Eco Mode zetten. Om bovenstaande reden heb ik de gebruikskosten terug gezet naar drie sterren.

De 75.000 km beurt

  • 77.529 km

De Auris maakt zonder problemen zijn kilometers en vorige week is de 75.000 km beurt uitgevoerd.
Hier zijn geen gekke dingen naar boven gekomen, maar wel wat kleine zaken aangepakt.
Zo kraakte de veer-poten, maar die zijn netjes ingesmeerd zodat dit verholpen is.

Waar ik al een tijdje mee te maken heb, is een fout-melding van de parkeer-sensoren. Tijdens de onderhouds-beurt is deze melding bekeken en gereset.
Daarna was het een paar dagen OK, maar de melding is inmiddels terug. Deze week staat hij wat langer bij de dealer voor onderzoek.
Buiten het problemen met de parkeer-sensoren zijn er verder geen problemen met de Auris.

De kilometers vliegen moeiteloos onder de Auris door en het is een comfortabele reis-auto.
Zaken zoals de automaat, cruise-control, climate-control en het navigatie dragen hier zeker aan bij.
Op dat gebied is het gewoon een auto die veel waarde biedt voor zijn geld. Alles zit er op en aan.
Het is geen straf lange ritten in deze auto te maken. De stoelen zitten goed. Niet te hard en niet te zacht.
Heb nog niet meegemaakt dat ik 'gebroken' uit de auto kroop.

Met een gezin is de grote koffer-bak een groot plus-punt van deze auto. Het is de Lease Pro uitvoering en die heeft geen dubbele bodem.
Dat zorgt ervoor dat je een erg diepe ruimte hebt waar je best wel veel in kwijt kan. Met vakanties en weekendjes weg past alles erin.
Wil ik optimaal gebruik maken van de koffer-bak, moet ik het afdek-zeil wel verwijderen. En dan bedoel ik niet alleen oprollen.
De hele unit van het afdek-zeil moet ik uit de auto halen. Die zit dan best wel in de weg en dat had iets beter gekund.
Nadeel van de Auris vind ik nog steeds de krappe achterbank. De kleine meid zit inmiddels in een groep 1 kinderstoel wat prima past.
Maar ze trapt dan wel met de beentjes tegen de voorstoel aan. Het is niet zo dat ze opgevouwen zit, maar geeft aan dat er ruimere auto's zijn.
Zeker wat langere volwassenen kunnen krap zitten op de achterbank. Ik vraag me af hoe je zit met drie volwassenen op de achterbank.

Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden over het verbruik. Hoe ik mijn best ook doe, beter dan met de Prius lukt mij niet.
Laatst enorm mijn best gedaan en toen gaf de board-computer 4.3 op 100 kilometer aan. Dat zou een verbruik van 1 op 23.26 zijn geweest.
In werkelijkheid was het een verbruik van 1 op 21.62 wat met 45 liter een actieradius zou zijn geweest van 973 kilometer.
Overall verbruik sinds ik de auto heb is 1 op 17.80. Nog steeds niet verkeerd voor een benzinen auto, maar ver van het beloofde verbruik.

Enkele maanden terug heb ik het de software en kaarten van het navigatie-systeem ge-update. De procedure is een beetje omslachtig, maar uiteindelijk wel gelukt.
Middels een USB stick kan het systeem voorzien worden van nieuwe software en kaarten. In een nieuwere Auris kan het volgens mij ook via WiFi.
Helaas had ik maar één keer rechten om een update te downloaden. Volgens mij heb je tegenwoordig 3 jaar lang recht op updates.

Deze zomer staat een ritje naar Italie op het programma met een route via de Alpen. Heb er vertrouwen in dat deze reis zonder problemen gaat verlopen.

Het laatste jaar

  • 146.278 km

Het laatste jaar met mijn Toyota Auris gaat bijna in dus is het wel weer eens tijd voor een update van deze review.
En eigenlijk is er niet zoveel te melden over de Auris. Ik maak zonder grote problemen de ritjes.
De kilometers vliegen onder de banden door. Vandaar dat de kilometer-stand inmiddels boven de 146.000 staat.
Twee vakanties naar Italie dragen daar natuurlijk ook aan bij, maar voornamelijk zijn het de vele zakelijke ritten.

Beide vakanties naar Italie zijn de afgelopen twee jaar zonder problemen verlopen.
Zoals gezegd, kan er voldoende mee in achterin de auto. Vorig jaar nog de complete kinderwagen.
Dit jaar is alleen de buggy meegegaan en dan heb je echt wel voldoende ruimte over om veel spullen mee te nemen.
Het wordt nu echt wel merkbaar dat de ruimte op de achterbank best wel klein is.
De beentjes van de kleine meid worden ook steeds langer en af en toe gaat haar kinderstoel in de slaap-stand.
En dan moet de voorstoel echt wel een stuk naar voren wil ze een beetje comfortabel liggen.
Voor een gezin met grote kinderen kan deze auto wel eens afvallen vanwege die ruimte op de achterbank.
Jammer, want verder is het een prima gezins-auto. We kijken met een schuin oog al naar een ruimere opvolger.

OK, dan nu het verbruik. Op dit moment is het overall verbuik 1 op 17,96 gemeten aan de pomp. Best wel een tegenvaller.
Met mijn Prius had ik over vier jaar een overall verbruik van 1 op 18,93 gemeten aan de pomp.
De techniek is hetzelfde en mijn rijstijl is niet anders. Ook staat de auto vaak in ECO mode. Net als de Prius.
Misschien heeft het te maken met de verandering in het gezin. Toen ik de Prius had, waren we nog met z'n tweetjes.
Nu zitten er vaak drie personen in de auto en is de kofferbak ook wat meer gevuld.
En waar je vroeger even snel de fiets pakte, pak je nu waarschijnlijk sneller de auto als de kleine ook mee moet.

Motorisch is er niets aan te merken op de auto. De hele aandrijf-lijn loopt lekker soepel en zonder problemen.
Toch laat de Auris hier en daar wat steken vallen. Zo is de demper van het dashboard-kastje afgebroken.
En vanmorgen kwam ik er achter dat ik mijn motorkap niet meer open kan doen. Kabeltje van de vergrendeling kapot?
Laatst had ik defecte dashboard verlichting. En in het verleden had ik al eens een defecte parkeer-sensor.
In andere reviews lees ik dat het geluid van steenslag in de wielkasten erg aanwezig is. Dat heb ik ook.
Nog nooit meegemaakt bij andere auto's die ik had, maar bij de Autis lijkt het wel of de steen met volle vaart tegen de auto knalt.

Wat me delaatste tijd ook opvalt is een bonkend (noem je het zo?) geluid uit de aandrijving bij volledige stuur-uitslag over hobbeltjes.
Het lijkt wel of er iets rammelt bij de wielen en aandrijf-assen. De auto stuurt verder goed en op asfalt heb ik het probleem niet.
Zal nog even verder kijken of het iets te maken heeft meer het koude weer. En of het beide kanten opdraaien is.
Ik merk het voornamelijk bij het wegrijden in de (koude) ochtend bij het uitdraaien van het parkeer-vak.

Dus nog een jaar in de Auris wat op zich geen straf is. Ik ben nog steeds tevreden met de (14%) keuze die ik gemaakt heb.
Ik denk dat de teller over de 200.000 kilometer staat als hij weg gaat. Iets wat ik nog nooit met een auto gehaald heb.
Volgend jaar maart wel gezins-uitbreiding, dus dan moet de auto zich echt gaan bewijzen als gezins-auto.
Twee kids op de achterbank en een koffer-bak vol met kinderwagens en buggy's. Ik ben benieuwd. Ook naar het verbuik ;-)

Toch nog een jaartje langer

  • 221.219 km

Omdat de Auris eind 2017 aan het einde van zijn contract zat, in de zomer van 2017 begonnen met de zoektocht naar de opvolger.
Jammer natuurlijk want de volgende auto zou dan in de 22% bijtelling komen. Na 8 jaar 14% gereden te hebben, is dat even slikken.
Totdat de lease maatschappij aangaf dat je maximaal 5 jaar gebruik mag maken van de 14% regeling. Waarom niet nog een jaar door rijden?
Een nieuwe auto uitzoeken is altijd leuk, maar al snel besloten de Auris nog een jaartje te houden. We blijven Hollanders.

Dat extra jaartje is natuurlijk geen enkel probleem omdat de auto doet wat hij moet doen.
Vorige week de 210.000 beurt gehad (ik loop een beetje uit de pas met de onderhouds beurten) en daar is niets aangetroffen.
Alles werkt nog aan de auto en ook met het rijden merk ik geen verschil met de begin dagen van deze auto.
Enige wat kapot is gegaan, is de CD speler. Ik gebruik deze niet omdat ik alles met iPod en USB doe.
Toch heeft de lease maatschappij besloten deze te vervangen, dus binnenkort krijg ik een compleet nieuwe unit. Zal wel een refurbished zijn.

Het probleem met de banden is niet meer aanwezig, dus de uitleg van Haelewyn in de reacties klinkt dus heel logisch.

Ik ben diep in mijn geheugen aan het graven om te kijken of ik de afgelopen twee jaar problemen met de auto gehad heb. Ik kan ze niet bedenken.
Als de auto er echt uit gaat zal de teller rond de 250.000 km staan. Zoveel heb ik nog nooit gereden met een auto.
Bewijst maar weer dat Toyota heel betrouwbare auto's maakt. Misschien niet de spannendste, maar het blijft allemaal wel werken.

Het verbruik zit iets onder de 1 op 18 (1 op 17.89 om precies te zijn). Met de Prius zat ik op 1 op 18,93.
Nu is deze auto vaker gebruikt voor zomer-vakanties (ten tijde van de Prius ging ik vaak op vlieg-vakanties) en vaker vol beladen.
Ik denk dat daar het verschil in zit. Nu is 1 op 18 niet verkeerd voor een benzine auto, maar verre van de beloofde waardes.
Met een rustige rechter-voet en een rustige rij-stijl kan je wel boven de 1 op 20 komen, maar dan moet je niet met het verkeer mee rijden.
Dus rond de 100 op de snelweg, rustig optrekken en goed uit laten rollen. Ga je 130 rijden, ga je 1 op 20 niet redden.

Nog een paar maanden en dan is het voorbij. Hoewel...
Ik ben aan het kijken om volledige elektrisch te rijden. Auto's die aan mijn eisen voldoen (voldoende bereik) komen pas volgend jaar.
Kia Niro EV of Nissan Leaf 60kWh? Dat betekent dat ik de Auris in 2019 ook nog wel even zal rijden. Helaas dan tegen 25% bijtelling.

Het afscheid en de conclusies

  • 245.547 km

Na ruim 5 jaar is de Auris begin februari ingeleverd. Twee maanden lang heb ik deze auto nog gereden tegen 25% bijtelling en dat is wel even wennen na 9 jaar 14%. Het was echter voor een goed doel, want inmiddels rij ik in een volledig elektrische eNiro.

Ik val in herhalingen, maar ook de laatste paar maanden heeft deze auto mij niet in de steek gelaten. Alles bleef gewoon werken en motorisch was alles alsof hij net uit de fabriek rolde. Ook na ruim 240.000 km.

Ik ben altijd zuinig op 'mijn' auto's en ik heb de Auris schade-vrij ingeleverd. De dealer waar hij te koop is gezet plaatste dan ook 'als nieuw' bij de informatie. En dat klopt, want hij zag er nog erg goed uit. Zag dat hij alweer een nieuwe eigenaar heeft en die heeft er een goede koop aan gedaan. In ieder geval op technisch vlak.

Voor wie betrouwbare techniek en een zuinige auto zoekt, kan gewoon niet om Toyota hybride heen. Inmiddels is het design wat gedateerd (interieur was dat al), maar het is een auto waar je probleemloos kilometers maakt.

Als gezin-auto met grotere kinderen vind ik hem wat minder geschikt vanwege de beperkte ruimte op de achterbank. De kofferbak ruimte is wel erg goed. Daar kan genoeg in.

Als laatste een opmerking over het verbruik. Het verbruik over deze 245.547 kilometers is 1 op 17.78. Dat is minder dan de Prius, want daar was het overall verbruik 1 op 18.93. De Auris is echter altijd mee geweest op vakantie en heeft de Duitse snelwegen met hoge snelheden bereden. En omdat er inmiddels kinderen waren, is er altijd met meer personen en bagage gereden. Die ene kilometer op dat litertje is hem vergeven.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.