Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 195.700 km |
KM-stand laatst | 201.500 km |
Karakterloos rondschuiven
- 201.500 km
Na het sneuvelen van een Avensis en in afwachting van een nieuwe Ford Focus, kreeg ik van de firma een Toyota Auris mee om +- 1 maand te overbruggen. Rij-impressie van 5000km in een maand, skitrip naar de Alpen incluis. Deze rij ik meteen na een maand met een gloednieuwe Corolla TS van een huurfirma. Met de opvolger dus als het ware.
VORMGEVING
Tja, zelfde stijl als de Avensis. Gewoon pretentieloos. De koffer is even groot, maar handiger dan de nieuwe Corolla. Rechter, hoekiger, volledig vlakke bodem in laagste stand.
Interieur is duidelijk tandje minder dan wijlen Avensis, wat logisch is gezien de posities in de automarkt. Kleinere opbergvakken, minder ergonomische zetels, minder audiosysteem... Al bij al geen klagen.
Enkele dingen die opvallen:
- De weerstand van de deuren of eerder het gebrek eraan. Ze gaan even vlot open als een binnendeur in huis, wat gevaarlijk vlot is op parkings...
- De Auris had in tegenstelling tot D-segmentbroer Avensis wel lijnen op de achteruitrijcamera. Handig!
- De wagen piept bij achteruitrijden als een vrachtwagen in het interieur. Best irritant als je stukje achteruit moet op de werf ed
- Wagen schakelt zelf airco af.
- Er vormt zich een vreemd geluid linksvoor bij vertragen, alsof er iets extra gekoeld wordt met ventilatoren
RIJ-EIGENSCHAPPEN
Tja... Na de Corolla hybrid is dit niets nieuws natuurlijk. Stapje terug in raffinement, dus meer (CVT)-lawaai, minder elektrisch rijden, veel minder koersvast en stuurt als een spons. Uiteraard allemaal geen schande na 200000km en wetende dat ze op versleten Kleber winterbanden uit 2010 staan. Dat laatste zorgt ervoor dat hij heeeel snel grip verliest. Daardoor pas ik m'n eerder sportieve rijstijl wat beter aan aan het doelpubliek van de wagen :)
Verbruik van 6,6l/100km gemiddeld met daarbij lange afstanden autosnelweg op skireis. De wagen is er gewoonweg niet op z'n plek daar. In de Alpen al helemaal niet, wat een lawaai. Alsof hij eens uit elkaar zou spatten die CVT. Desalniettemin telkens opnieuw braaf starten en je verplaatsen. Wat moet je soms meer hebben.
Verbruik gemengd autosnelweg en gewestwegen 5,4l/100km. Niets wereldschokkend. Raar dat de nieuwe Corolla in de praktijk dus niet zuiniger is dan z'n voorganger.
Conclusie: dit specifiek exemplaar is een uitgeleefd hok die al jaren geen TLC meer heeft gekend. Jammer, want hij voelt relatief solide. Zou zo'n ding nooit zelf kopen tweedehands omwille van gebrek aan levensvreugde. Voor mensen die niets met auto's hebben of erg nuchter kijken naar een wagen: Auris hybride is interessant als je niet te veel snelweg doet. Op naar de nagelnieuwe Focus volgende week!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Toyota Auris TS 1.8 Hybrid Aspiration Navigatie Trekhaak Automa
- 2014
- 107.842 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro | Panoramadak | Navigatie | Stoelverwarming | Camera | Full-LED | Keyless | DAB+ | Climate control
- 2015
- 251.156 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration CRUISECONTROL, NAVIGATIE,CAMERA,TELEFOON.....
- 2013
- 125.022 km
Lees ook

Toyota Auris 1.8 Hybrid - 2013 - 384.618 km - Klokje Rond

Toyota Auris - Occasion aankoopadvies

Toyota Auris Touring Sports 1.6 VVT-i (2014) - Test

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2013)

Hyundai i30 Wagon - Toyota Auris TS Hybrid
