Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2015)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring Sports

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf195.700 km
KM-stand laatst201.500 km
Lezerswaardering: 34%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Karakterloos rondschuiven

  • 201.500 km

Na het sneuvelen van een Avensis en in afwachting van een nieuwe Ford Focus, kreeg ik van de firma een Toyota Auris mee om +- 1 maand te overbruggen. Rij-impressie van 5000km in een maand, skitrip naar de Alpen incluis. Deze rij ik meteen na een maand met een gloednieuwe Corolla TS van een huurfirma. Met de opvolger dus als het ware.


VORMGEVING
Tja, zelfde stijl als de Avensis. Gewoon pretentieloos. De koffer is even groot, maar handiger dan de nieuwe Corolla. Rechter, hoekiger, volledig vlakke bodem in laagste stand.
Interieur is duidelijk tandje minder dan wijlen Avensis, wat logisch is gezien de posities in de automarkt. Kleinere opbergvakken, minder ergonomische zetels, minder audiosysteem... Al bij al geen klagen.

Enkele dingen die opvallen:
- De weerstand van de deuren of eerder het gebrek eraan. Ze gaan even vlot open als een binnendeur in huis, wat gevaarlijk vlot is op parkings...
- De Auris had in tegenstelling tot D-segmentbroer Avensis wel lijnen op de achteruitrijcamera. Handig!
- De wagen piept bij achteruitrijden als een vrachtwagen in het interieur. Best irritant als je stukje achteruit moet op de werf ed
- Wagen schakelt zelf airco af.
- Er vormt zich een vreemd geluid linksvoor bij vertragen, alsof er iets extra gekoeld wordt met ventilatoren

RIJ-EIGENSCHAPPEN
Tja... Na de Corolla hybrid is dit niets nieuws natuurlijk. Stapje terug in raffinement, dus meer (CVT)-lawaai, minder elektrisch rijden, veel minder koersvast en stuurt als een spons. Uiteraard allemaal geen schande na 200000km en wetende dat ze op versleten Kleber winterbanden uit 2010 staan. Dat laatste zorgt ervoor dat hij heeeel snel grip verliest. Daardoor pas ik m'n eerder sportieve rijstijl wat beter aan aan het doelpubliek van de wagen :)

Verbruik van 6,6l/100km gemiddeld met daarbij lange afstanden autosnelweg op skireis. De wagen is er gewoonweg niet op z'n plek daar. In de Alpen al helemaal niet, wat een lawaai. Alsof hij eens uit elkaar zou spatten die CVT. Desalniettemin telkens opnieuw braaf starten en je verplaatsen. Wat moet je soms meer hebben.

Verbruik gemengd autosnelweg en gewestwegen 5,4l/100km. Niets wereldschokkend. Raar dat de nieuwe Corolla in de praktijk dus niet zuiniger is dan z'n voorganger.


Conclusie: dit specifiek exemplaar is een uitgeleefd hok die al jaren geen TLC meer heeft gekend. Jammer, want hij voelt relatief solide. Zou zo'n ding nooit zelf kopen tweedehands omwille van gebrek aan levensvreugde. Voor mensen die niets met auto's hebben of erg nuchter kijken naar een wagen: Auris hybride is interessant als je niet te veel snelweg doet. Op naar de nagelnieuwe Focus volgende week!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens