Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst202.760 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auris TS Lease+ na ruim 80 dkm

  • 83.860 km

Al ruim anderhalf jaar rijd ik met deze auto; hij is eigendom van mijn werkgever. Het is een Lease Plus -uitvoering in medium silver metallic. Als extra cognac-bruin leder: dat staat echt heel mooi. Heerlijke stoelverwarming. Verder een hondenrek+rubber mat in bagageruimte, velours mattenset, Hybrid-dorpellijsten, blauwe led's bij voeten, beschermstrip op achterbumper, 17 inch Pitlane velgen, afneembare trekhaak.

Helaas was de Lease-Pro in maart '14 niet meer leverbaar met gescheiden klimaatregeling L+R. En dus mis ik ook de prachtige JBL premium sound met sub en is er geen DAB-optie. Beetje vreemd in deze digitale tijd. Zal wel met de 14% bijtelling te maken hebben? Huidige geluidsinstallatie is niet meer dan redelijk; het geluid krijg ik niet goed ingesteld. Balans tussen voor en achter is niet goed; de kids achterin "horen niets", bass klinkt wel hard , maar is van matige kwaliteit (brommen/bonken). Hoge tonen zijn wat schel, en het middengebied klinkt niet duidelijk. Hierdoor is de nieuwslezer soms nauwelijks te verstaan. Kortom: als je van een goed stukje muziek houdt en een beetje hifi-eisen stelt, dan schiet deze Touch&Go plus -installatie te kort.

Acceleratie vanaf stilstand is vlot genoeg, echter bij inhalen of met +130 km/u op de snelweg merk je dat het geen "dikke diesel" is. Ik moet dan zelfs de spaardieseltjes van VAG of PSA soms voor laten gaan. De km-teller wijkt wel erg af. 90 km/u is 80 echte km/u op de GPS. Een gehaalde top van 195 km/u zal dan wel uitkomen op 180 km/u (afgeregeld). Al met al voldoende, maar het gevoel van een paar peekaa extra zou welkom zijn.

Over het motorgeluid bij acceleratie is genoeg geschreven. Dat went. Automaatje is heerlijk. Verder hele fijne, comfortabele, praktische en stille auto, en als je een beetje je best doet is één op twintig best te halen (en nog meer ook wel). Isolatie van buitengeluiden is matig, met name rolgeluid van banden op slecht wegdek en als je door een laagje water rijdt linkt het binnen erg hard in de spatborden, lijkt wel.

De stoelen zitten goed, maar de zitpositie zou nog iets dieper mogen, en de axiale verstelling van het stuur zou nog wat meer naar de bestuurder mogen. Bovendien had ik het dashboard (met name de middenconsole) iets meer naar de bestuurder gebogen gezien, vanwege de hinderlijke spiegelingen van het (zon)licht buiten (komt door panoramadak?). Hierdoor is het navigatieschermpje soms slecht af te lezen. Waarom heeft Toyota niet een uitgebreider display tussen de tellers net als bij VAG? Kost (bijna) niets zou ik zeggen maar levert veel plezier op.

Na verloop van tijd ontstaan hier en daar wel wat kleine rammeltjes; ik denk dat het misschien te maken heeft met de inbouw van het optionele leder en led's achteraf. Hierbij zijn zowat alle binnen-panelen losgemaakt. Ook is er soms gekraak in de ophangrubbers voor. Dat schijnt een bekende ontwerpfout te zijn.

Betrouwbaarheid is als we van Toyota gewend zijn. Uitstraling ook. De auto is heel stil, comfortabel, veel waar voor je geld. Je gaat je rijgedrag aanpassen aan de auto die je eigenlijk "dwingt" om rustig en anticiperend te rijden. Dan wordt hij pas echt comfortabel en zuinig.

bye bye dear Auris

  • 202.760 km

Vandaag afscheid genomen, na vele vele trouwe kilometers. Probleemloze auto die me nooit, maar dan ook nooit in de steek heeft gelaten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.