Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 202.760 km |
Auris TS Lease+ na ruim 80 dkm
- 83.860 km
Al ruim anderhalf jaar rijd ik met deze auto; hij is eigendom van mijn werkgever. Het is een Lease Plus -uitvoering in medium silver metallic. Als extra cognac-bruin leder: dat staat echt heel mooi. Heerlijke stoelverwarming. Verder een hondenrek+rubber mat in bagageruimte, velours mattenset, Hybrid-dorpellijsten, blauwe led's bij voeten, beschermstrip op achterbumper, 17 inch Pitlane velgen, afneembare trekhaak.
Helaas was de Lease-Pro in maart '14 niet meer leverbaar met gescheiden klimaatregeling L+R. En dus mis ik ook de prachtige JBL premium sound met sub en is er geen DAB-optie. Beetje vreemd in deze digitale tijd. Zal wel met de 14% bijtelling te maken hebben? Huidige geluidsinstallatie is niet meer dan redelijk; het geluid krijg ik niet goed ingesteld. Balans tussen voor en achter is niet goed; de kids achterin "horen niets", bass klinkt wel hard , maar is van matige kwaliteit (brommen/bonken). Hoge tonen zijn wat schel, en het middengebied klinkt niet duidelijk. Hierdoor is de nieuwslezer soms nauwelijks te verstaan. Kortom: als je van een goed stukje muziek houdt en een beetje hifi-eisen stelt, dan schiet deze Touch&Go plus -installatie te kort.
Acceleratie vanaf stilstand is vlot genoeg, echter bij inhalen of met +130 km/u op de snelweg merk je dat het geen "dikke diesel" is. Ik moet dan zelfs de spaardieseltjes van VAG of PSA soms voor laten gaan. De km-teller wijkt wel erg af. 90 km/u is 80 echte km/u op de GPS. Een gehaalde top van 195 km/u zal dan wel uitkomen op 180 km/u (afgeregeld). Al met al voldoende, maar het gevoel van een paar peekaa extra zou welkom zijn.
Over het motorgeluid bij acceleratie is genoeg geschreven. Dat went. Automaatje is heerlijk. Verder hele fijne, comfortabele, praktische en stille auto, en als je een beetje je best doet is één op twintig best te halen (en nog meer ook wel). Isolatie van buitengeluiden is matig, met name rolgeluid van banden op slecht wegdek en als je door een laagje water rijdt linkt het binnen erg hard in de spatborden, lijkt wel.
De stoelen zitten goed, maar de zitpositie zou nog iets dieper mogen, en de axiale verstelling van het stuur zou nog wat meer naar de bestuurder mogen. Bovendien had ik het dashboard (met name de middenconsole) iets meer naar de bestuurder gebogen gezien, vanwege de hinderlijke spiegelingen van het (zon)licht buiten (komt door panoramadak?). Hierdoor is het navigatieschermpje soms slecht af te lezen. Waarom heeft Toyota niet een uitgebreider display tussen de tellers net als bij VAG? Kost (bijna) niets zou ik zeggen maar levert veel plezier op.
Na verloop van tijd ontstaan hier en daar wel wat kleine rammeltjes; ik denk dat het misschien te maken heeft met de inbouw van het optionele leder en led's achteraf. Hierbij zijn zowat alle binnen-panelen losgemaakt. Ook is er soms gekraak in de ophangrubbers voor. Dat schijnt een bekende ontwerpfout te zijn.
Betrouwbaarheid is als we van Toyota gewend zijn. Uitstraling ook. De auto is heel stil, comfortabel, veel waar voor je geld. Je gaat je rijgedrag aanpassen aan de auto die je eigenlijk "dwingt" om rustig en anticiperend te rijden. Dan wordt hij pas echt comfortabel en zuinig.
bye bye dear Auris
- 202.760 km
Vandaag afscheid genomen, na vele vele trouwe kilometers. Probleemloze auto die me nooit, maar dan ook nooit in de steek heeft gelaten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.