Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 385 km |
Eerste ervaringen
- 385 km
Ter vervanging van onze Volvo V70 D5 (bj 2008) zijn wij op zoek gegaan naar een jong gebruikte benzineauto. Naast de prijs (max was gezet op 20-22.000 euro) luidde de eisen als volgt (gerangschikt):
1. Automaat
2. Maatje kleiner dan de Volvo
3. Stationcar
4. Aardig uiterlijk
5. Liefst met nog resterende garantie
Franse auto’s vielen sowieso af, want die wantrouw ik. Terecht of onterecht, als het mis zou gaan zou ik mezelf dat verwijten. Kandidaten waren aanvankelijk de Kia C'eed SW, Hyundai i30 wagon, Skoda Octavia en de Ford Focus wagon.
De Kia voldeed aan alle 5 de criteria. Liever reed ik weer een Fordje (ik heb destijds tevreden een Focus bj 2009 als leaseauto gereden), maar automaatjes waren lastiger te vinden of de prijs was gewoonweg te hoog en de resterende garantie (als die er al was) te laag. Voor de Octavia gold eigenlijk hetzelfde
Ik was al bijna tot aankoop van een Kia overgegaan, toen we (letterlijk) een Toyota Auris TS voorbij zagen komen. Dat vonden we echt een goed gelukte auto. Na wat prijzen en uitvoeringen te hebben bekeken, kwam ik een verkoper tegen in Born, die de hybride variant vanaf zo'n 22.000 euro nieuw vanuit Duitsland importeerde. Gesterkt in het vertrouwen in een Europese garantie bracht dat de aankoop van een nieuwe auto in beeld.
Gelet op het feit dat hybride wellicht lagere running costs teweeg zou brengen, hebben we besloten die winst vooraf te nemen en een uitgebreider model samen te stellen. Daarom werd het een Auris TS met 17inch lm velgen, navigatie (+achteruitrijcamera), panoramadak, parkeersensoren voor & achter en nog flink wat andere opties.
Vrijdag 27 juni heb ik de auto opgehaald. Ik vind het gewoonweg een mooie auto. Er is het een en ander over geschreven en gezegd, maar onderstaand mijn bevindingen (veelal subjectief).
Kwaliteit
Valt nog niet veel over te zeggen. Oogt goed en voelt goed aan. Wat wel opvalt is dat de autoportieren (vergeleken met mijn Volvo) licht en horkerig aanvoelen. De Volvodeuren sloten en klonken als kluisdeuren, de Toyota is een beetje blikkerig. Zal wel goed zijn, deuren vallen er niet zo snel uit, maar wel een verschil. Voor de rest heb je echt het idee dat het tot de eeuwigheid blijft werken.
Interieur vind ik prima. Stoelen zitten fijn (beter dan de Focus, maar beslist niet zo royaal als de superieure zetels in de Volvo)
CVT
Er is veel geschreven over de loeiende CVT bak. Bij het invoegen en het acceleren op de snelweg loeit hij inderdaad, maar dat deed mij Volvo met geartronic bak eigenlijk ook.
Binnen de bebouwde kom en op de provinciale wegen is de hybride in zijn natuurlijk habitat. Daarin is hij zelfs best kwiek. Kwieker in elk geval dan mijn Volvo, want godsamme wat had die een trage bak. Eigenlijk vind ik de CVT bak wel een ingenieus apparaat. Geruisloos schakelt hij tussen benzine en elektro.
Rijden
Het hybride rijden vind ik eigenlijk wel leuk. De auto nodigt uit om zuinig te rijden. Volgens de boordcomputer rijd ik gemiddeld 4.7l/100km , maar het daadwerkelijk verbruik zal nog moeten blijken.
De wegligging is prima te noemen. Erg comfortabel. Hij stuurt licht.
Ruimte
Hij heeft een lekker ruime kofferbak. op de achterbank is het krapper. Wij hebben daar onze spruiten van 3 en 5 jaar zitten en die zitten uitstekend. Volwassenen kunnen er ook prima zitten, maar als de bestuurder ver naar achteren zit, dan houdt het achter hem/haar niet echt over.
Conclusie
Erg tevreden. Een prettige, goed ogende auto waarin ik me comfortabel voortbeweeg.
Ik zal nadere ervaringen aanvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.