Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Eerste 1000/1500/2500/10000/20000 km Auris Hybrid
- 21.000 km
De Toyota Auris Hybrid Touring Sport heb ik gekocht om nog te profiteren van de lage bijtelling (14%). De triotest in autoweek met Peugot 308, Volvo V40 en Toyota Auris Hybrid heeft flink geholpen in het keuzeproces. De Auris was met 1 punt verschil de winnaar. Ook in de dubbeltest van ANWB (Auris vs 308) was de Auris rationeel gezien de winnaar.
De Auris Hybrid heb ik gekozen omdat het om een zeer complete, comfortabele en zuinige auto gaat. Uiteindelijk toch niet gekozen voor een diesel vanwege de hoge motorrijtuigenbelasting (ben geen lease rijder en draag de kosten als ondernemer). Waarbij ik overigens de enorme trekkracht (alles is relatief) van mijn vorige Polo BlueMotion diesel wel zal missen.
De Toyota heb ik in november besteld en vlak voor kerst door Louwman Amersfoort geleverd gekregen. Ik heb gekozen voor de Executive uitvoering met Safety Sense pakket. Een hoog veiligheidsniveau en volledig automaat zorgen ervoor dat het comfort van deze auto op een heel hoog niveau staat.
De buitenkant is niet zo spectaculair als van het bekende duitse trio (B.A.M.) maar om € 10.000 extra te betalen voor hetzelfde uitrustingsniveau vond ik toch wel een behoorlijke stap. OK je krijgt dan ook een motor met meer power maar als comfortabel en voordelig rijden voorop staan dan is de Auris Hybrid een prima optie.
Ik moet toegeven dat ik op voorhand niet in staat zal zijn om een flinke kar of caravan te trekken. Dat zit er bij deze hybride helaas niet in; maar een caravan heb ik nooit gehad en ben ik ook niet voornemens aan te schaffen.
De eerste duizend kilometer heb ik een verbruik gerealiseerd van 1:19. Ik hoop dat het verbruik de komende periode nog iets verbetert want ik ben in mijn berekening toch uitgegaan van 1:22 (haalde ik met gemak met mijn vorige diesel).
Wat tot nu toe opvalt is het hoge comfort. Extreem lage geluidsniveau en de automatische schakeling. Het is inderdaad wel zo dat er iets meer geluid ontstaat wanneer je het gas flink intrapt, maar datzelfde geluidsniveau had ik ook als in mijn vorige diesel flink de sporen gaf. Het verschil is alleen dat bij de Hybride het hogere geluidsniveau direct ontstaat en langzaam minder wordt terwijl bij een diesel/benzine het geluidsniveau langzaam opbouwt naarmate het aantal toeren hoger wordt.
Pluspunten tot nu toe:
* hoog comfort
* laag geluidsniveau
* automaat
* safety sense pakket
Minpunten tot nu toe:
* het verbruik ligt nu nog iets hoger dan gedacht
* tweemaal gehad dat sensor op de voorruit buiten werking was vanwege vieze voorruit of condens; een aantal veiligheidssystemen zijn dan buiten werking;
* aantal keren dat de motor veel toeren maakte bij volledig loslaten van het gas (regeneratie/opladen accu)
* ontbreken van stuurverwarming
Ik ga voorlopig verder genieten en zal binnenkort een update geven.
1500km
Inmiddels weer een flink aantal kilometers met de Auris gereden en nog steeds naar volle tevredenheid. Mijn vrouw begint inmiddels ook positieve geluiden los te laten. Ze was voorheen haar VW Up gewend. De achter uitrij camera en de parkeersensoren rondom maken dat ook een veel grotere auto voor haar prima te hanteren is.
De auto rijdt nog steeds erg comfortabel en stil. Met name de audio installatie met DAB+ komt dan heel goed tot z'n recht. Een mooi en helder geluid waarbij het geluid voor en achterin prima is in te stellen.
Wel oppassen dat je het display in middenconsole niet tijdens het rijden gaat bedienen. Bij het uitrijden van de wijk al een keer op de stoeprand geknald. Liep gelukkig goed af en een goede waarschuwing. Tip: tijdens rijden alleen stuurbediening!!!
De stoelen zitten voor mij uitstekend. Met 1.82 m en 83 kg is het prima toeren. Kan me voorstellen dat als je boven 1.90 m reikt en meer dan 100 kg weegt dat de Japanse verhoudingen dan tegen gaan werken.
2500 km
De Auris rijdt nog steeds erg fijn. Na 2000 km mocht er met meer power gereden worden. In dat geval kan de power knop ingesteld worden. Dat heb ik inmiddels een paar keer uitgeprobeerd. Inderdaad merk je gelijk dat de motor dan meer power levert. Persoonlijk vind ik het geluidsniveau wel meevallen (goede isolatie van de auto). Het heeft wel iets stoers dat geluid.
Wat verder erg handig is de key-less entry. Bij aanraken van de portier hendel gaat alles automatisch van slot. Ook zit er aan de buitenkant een knop waarmee alles afsluit en de spiegels inklappen. Mits uiteraard wel de sleutels in jas of tas zitten.
Inmiddels zijn me wel nog wat kleine minpunten opgevallen.
* de midden armsteun vind ik iets te laag en te kort; zal wel bewust zijn gedaan maar had ik liever instelbaar gehad.
* opspattend steen is duidelijk vanuit de wielkast hoorbaar. Soms schrik je in het begin van een flinke knal. Dat had beter gekund. Heb ik in geen enkele andere auto gehad.
Het brandstof verbruik had ik iets positiever verwacht. Op dit moment zijn er wel winterbanden gemonteerd. In de stad 1 op 16; bij langdurig binnenwegen (max 100 km/uur) ongeveer 1 op 18. Bij langdurig 80 km wegen schat ik 1 op 20 of nog daar boven. Het verbruik van mijn vorige Polo Bluemotion zal er niet in zitten denk ik.
Inmiddels ook voor de tweede keer een storingsmelding gehad van het Safety Sense systeem. Treedt op bij lange afstanden waarbij binnen en buiten temperatuurverschil groot is. Toch maar weer gemeld bij de garage maar ik heb het idee dat ze bij de garage zich er niet echt verantwoordelijk voor voelt. Ze wachten rustig op een oplossing van de producent/importeur. Het schijnt wel dat Toyota aan een oplossing werkt.
10.000 Km
Inmiddels zitten de zomerbanden er weer onder. Het verbruik ligt nu zo rond 1:20. De wagen rijdt nog steeds naar volle tevredenheid. Laatst nog even een flinke rit gemaakt in mijn oude Polo Bluemotion. Wat een verschil zeg! Het valt dan op hoeveel lawaai de diesel maakt; bij normaal rijden al maar ook als je flink optrekt. Laat staan als de diesel stationair loopt. Nee dan een heel verschil met de Auris. In stilstand hoor je niets, bij normaal rijden fluisterstil met vaak licht gebrom van de motor of windgeruis. Alleen bij flink gassen moet je je gasten voorbereiden op de reden van het geluidsniveau. Zelf zijn we dat inmiddels gewend en we weten dat als je op de snelweg in moet halen of invoegen naar de snelweg dat er dan acuut een een flink geluid ontstaat totdat de cvt weer een nieuwe overbrenging heeft gevonden.
Er zitten zoveel extra's op de auto dat je sommige snufjes pas veel later ontdekt. Zo ook de key-less entry aan de achterzijde. Bij aanraking van de knop op de achterklep is de achterklep key-less te openen. Maar er zit nog een knopje naast waarmee ook key-less kan worden afgesloten.
Onze ervaringen met de navigatie zijn doorgaans goed. Maar in de praktijk minder nauwkeurig dan de TomTom op onze Iphones. Het komt soms voor dat de navigatie om wat voor reden dan ook in de war raakt. Scherm is wel veel groter dan op Iphone waardoor je de route beter kunt zien.
Inmiddels ook een paar keer een waarschuwing gehad van het safety sense pakket dat ik op een voorganger dreig te knallen. Schermpje op dashboard wordt dan helemaal rood. Een mooie veiligheidsvoorziening!
De storing in het Safety sense Systeem dat ik in de winter meldde is voorlopig even verholpen maar zal ongetwijfeld in de herfst weer terugkeren als het weer vochtiger is in de auto en op de voorruit.
Leuk is verder om te zien dat ik niet de enige ben met een keuze voor de Auris Hybrid; inmiddels zie ik veel meer Aurissen met kenteken HS die dus in december 2015 de koop hebben gedaan. Zelfs bij mij in de wijk rijdt er een blauwe Auris met kenteken beginnend met HS ;-)))
20.000km
Inmiddels bijna een jaar in bezit en meer dan 20.000 km op de teller. Nog steeds een geweldige auto. Comfortabel, veilig, ruime station en zeer zuinig voor 1350 kg.
Het is mij inmiddels ook opgevallen dat grote oneffenheden zoals drempels soepel genomen kunnen worden maar dat kleine bobbels in de weg tot trillingen in de auto leiden. Gelukkig zitten de stoelen goed maar de verfijning van het onderstel bij kleine oneffenheden kan beter.
Tijdens onze vakantie in Noord Spanje viel me op dat de auto op bochtige snelwegtrajecten (120km en +) de auto een beetje grip verliest. Je hebt dan het gevoel dat je de auto niet meer onder controle hebt. Gas loslaten in dat geval. Gelukkig rijden we in NL niet van dergelijke stukken.
Laatste tijd weer wat meer in mijn Polo Bluemotion gereden. Wat een verschil! Het enige is dat de Polo nog zuiniger is. Voor de rest is de Auris verreweg de betere auto.
Stoelen zitten prima en voldoende instelbaar. Geluidsniveau in de Auris is subliem. Zo stil dat je je verbaast als je ineens plankgas geeft. De stilte wordt dan doorbroken door motorgeluid. Naar mijn idee is het geluid in mijn Polo vergelijkbaar.
Het rijden van een drempel gaat met de Auris redelijk soepel geveerd. Bij de Polo moet je meer afremmen want anders stuiter je door de auto.
De voorzieningen in de Auris Executive zijn enorm. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit er op. Veel met stuurbediening en dat voor 30 mille.
Het enige dat ik achteraf er nog wel bij had gewild is de LED koplamp verlichting.
Kortom: nog steeds superieure auto voor mij en mijn vrouw.
70.000km
Mijn vrouw en ik zijn nog steeds erg tevreden over de auto. Tot nog toe geen storingen en alleen regulier onderhoud. De sensoren met condensproblemen zijn na 2 jaren geduld netjes opgelost. Nooit meer problemen mee gehad.
De auto wordt op allerlei manieren gebruikt:
Reisauto: regelmatig rijden we voor familiebezoek vanuit Amersfoort naar het Hoge Noorden. Een heerlijk comfortabele auto. Bij 130-140 km per uur glijdt de auto over de weg. Alleen windgeruis en banden geluid. Motor met licht gebrom op de achtergrond. Snel inhalen met flink vermogen is er niet bij maar je kan ook weer niet zeggen dat hij traag is. Oneffenheden zoals drempels vangt de auto soepel op. Zware en plotselinge oneffenheden iets minder goed.
Stadsverkeer: voor stadsverkeer is de auto ook goed te gebruiken. Hij is als touring wel lang en dat is qua binnenruimte erg fijn. Met neergeklapte achterbank leg je zo een 2 meter lange bed lattenbodem in de auto. Daarentegen is de zitruimte voor volwassenen wel beperkt. Inparkeren is wel een dingetje. Kleine plekjes kan je wel vergeten (Automatisch inparkeren gebruik ik nooit) daarentegen is de achteruit rijcamera wel een super accessoire. Je kan tot een paar cm naar achteren rollen en dat is bij zo’n lange auto en stad echt nodig.
Kleine drempels in de steden neemt de auto met zeer veel veercomfort. Uiteraard wel rustig aan komen rijden maar na de drempel voel je een heerlijk veereffect zoals je in iedere auto zou willen.
Onderhoudskosten dus zeer beperkt en acceptabel.
Verbruik in zomer ongeveer 1:19 tot 1:20; winter met winterbanden: 1:18 tot 1:17. Maar is voor een auto van deze grootte en zwaaarte alleszins netjes.
Enige minpuntjes:
de mat voor bestuurder was na 50.000 km doorgesleten door hak. Vervanging viel qua kosten erg mee.
De navigatie is wel traag en niet altijd accuraat. Soms hebben we TOM nodig.
De ruitenwisser geven aan het einde van hun slag omhoog wel een gehorige klap. Niet onoverkomelijk maar wel irritant.
Verder is het ons opvallend veel overkomen dat we zonder licht reden. Dat komt omdat bij het starten de dagrijverlichting aangaat en ook het dashboard licht. Daardoor ben je de veronderstelling dat alles brandt. Maar niet dus en geen waarschuwing; alleen van medeweggebruikers. Maar dit zie je bij andere automerken ook gebeuren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive Navi / Xenon
- 2016
- 75.520 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (100PK), Automaat, Toyota-Dealer-Onderh., Navigatie, Achteruitrijcamera, Airco/Climate-Control, LM.-Velgen-16Inch, DAB, Cruise-Control, Privacy-Glas, NL-Auto
- 2015
- 139.505 km

Toyota Auris 1.2T Energy I Navigatie I Climate Control I Cruis Control I Camera I Volledig LOUWMAN Onderhouden I
- 2018
- 99.376 km