Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Eerste Kilometers
- 800 km
Omdat het lease contract van mijn Toyota IQ afliep werd het tijd om te gaan kijken naar een andere auto. Ja, daar heb je weer zo'n 14% bijtellingsrakker die weer op z'n eurootjes let. Daarnaast was meer ruimte dan de IQ een wens, voor mijn werk maak ik regelmatig mee dat de IQ kofferbak te klein begint te worden. Daarnaast is mijn gezin ook uitgebreid naar drie kinderen, dan is een grotere wagen ook fijn.
Mijn wensen van een nieuwe auto:
- Kofferbakruimte /voldoende ruimte
- Airco
- Navigatie
- Beetje luxe zou fijn zijn.
Om het exterieur geef ik niet zoveel om, ik zit vaker in mijn auto dan dat ik er naar kijk.
In eerste instantie heb ik gekeken naar een Clio Estate, maar met mijn lompe lichaam vond ik deze toch net even te klein. Daarnaast vond ik het interieur lelijk en goedkoop. Een Megane Estate is al beter. Maar nadat ik een rondje had gereden in de Auris, dat voelde toch stukken beter aan! Daarnaast hebben de diverse uitvoeringen al een hoop leuke, fijne opties.
Het is de Hybrid Executive versie (Touch & Go, 17" velgen, gescheiden Vlimate control en JBL speakersysteem) geworden, deze is momenteel uit het assortiment gehaald. Als extra optie heb ik privacy glass met panoramisch dak erbij genomen.
Ik heb de Auris besteld en deze is 2 weken geleden door Louman Hoofddorp prima afgeleverd. Wel hebben ze gelijk de pieptoon uitgeschakeld, wanneer je de CVT automaat in z'n achteruit zet. De pieptoon is erg hinderlijk en daardoor hoor je de parc distance control niet.
De eerste rijervaringen zijn erg goed te noemen. De auto trekt lekker mee met het verkeer en is erg stil. Bochtenwerk is best goed en de auto voelt volwassen aan. De EV mode waarmee je volledig electrisch kunt rijden is een verslaving, eveneens het zo zuinig mogelijk rijden. Ik werd door de verkoper al medegedeeld dat de eerste 1000km niet zo zuinig zouden zijn en dat klopt wel. Mijn gemiddeld verbruik is nu 1 op 16, ik ga er vanuit dat het nog verbeterd. Ook zitten we natuurlijk nu nog ind e wintermaanden.
Stoelpositie is goed in te stellen,geen last van hoofdruimte tekort door het panoramisch dak. Achterbank is wel wat krap aan met volwassenen, daarentegen is de kofferbak lekker ruim. Dubbelebodem heb ik niet, dat is komen te vervallen door het JBL speakersysteem.
Het Touch & Go systeem werkt prettig en vlot. Muziek afspelen vanaf verschillende bronnen is een eitje en geluid klinkt fantastisch. Verder vind ik het dashboard mooi en overzichtelijk, het toyota corollaklokje uit 1985 is wel vaag!
Later meer!
Schade
- 6.200 km
Inmiddels 4 maanden verder en ben zeer tevreden over de auto. Het verbruik is inmiddels een beetje beter geworden, ik haalde in mijn laatste tankbeurt 1 op 19. Het rijgedrag is echt heerlijk en alles loopt zo soepeltjes!
Schade
Op 1 april (geen grap) ben ik betrokken geraakt bij een kop-start botsing in Utrecht waardoor de Auris flinke schade heeft opgelopen. Ik stond voor rood licht te wachten en er knalde een auto met hoge snelheid achterop, waardoor ik tegen mijn voorligger klapte. Gelukkig heb ik zelf niets opgelopen, de auto weliswaar heeft grote schade aan de achterkant en voorkant opgelopen. Zonde, en dat al na 6000km.
De auto heeft 1,5 week bij de garage staan en de schade bleek +/- 6000 euro. Inmiddels is deze week netjes gerepareerd en kan ik de weg weer op.
Bijna het einde
- 89.000 km
Het einde van het leasecontract nadert nu na 5 jaar. In de gehele periode heb ik geen enkel technisch mankement gehad (op een flinke botsing na). De auto heeft altijd goed gewerkt en ik rijd er nu nog steeds dagelijks met plezier in. Wat een betrouwbare auto! Het gemiddeld verbruik na bijna 90.000 km staat nu op 1 op 18. Kan beter, hoewel ik ook niet zo'n zuinige rijder ben.
Mijn conclusie na 90.000km:
- Enorm betrouwbaar
- Voldoende vermogen
- CVT bak is wennen, maar rijdt erg fijn
- Navigatie is traag, lijkt wel veel trager als in het begin, snap ik niets van.
- Door alle luxe die er in zit ben ik wel verpest :-).
Ik heb besloten de auto prive te kopen, mijn vrouw gaat hierin rijden. Ik ben benieuwd hoelang we nog probleemloos zullen doorrijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.