Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 169.920 km |
KM-stand laatst | 247.790 km |
Nu een mooie Prius=Auris
- 169.985 km
Na bijna 8 jaar en 149.000km in een Prius uit 2006 met in totaal 302.000 km's werd het tijd voor een andere auto. Net zo relax, zuinig en betrouwbaar maar graag met een iets normalere styling. Dus is het na twijfel tussen een Prius 3 (vanaf 2012), een Prius Wagon Plus, toch de Auris Sports Tourer Hybride geworden. De grijs/blauwe kleur was even wennen zeker als je eigenlijk een witte wil. Maar achteraf gezien wel tijdlozer en stijlvoller. De uitrusting was precies zoals we zochten: trekhaak, meesturende xenon verlichting, parkeersensoren, stoelverwarming en leer op het dashboard. De extra's die er nog meer opzitten zijn meegenomen.
De auto rijdt t.o.v. de Prius 2 super: veel strakker weggedrag, veel stiller en best overzichtelijk. Zuinigheid en betrouwbaarheid moet de toekomst uitwijzen. Een jaar APK en beurt waren bij de koop inbegrepen dus pas over een jaar hopen we de garage weer te zien... Auto wordt in topstaat afgeleverd door Rida in Terneuzen ondanks de km stand van bijna 170.000 nog geen slijtage op de stoelen maar ook geen krassen op voor -en achterruit. Dat hebben we al totaal anders gezien bij andere Auris Sports Tourer occasions...
Alle verbruiksinfo staat in de verbruiksmonitor!
Ervaringen 1e jaar
- 183.000 km
Binnenkort de grote 180.000 km beurt met APK. Tot nu toe geen enkel puntje van aandacht.
Wat valt positief op tov. Prius 2:
- Geen piepende vastzittende achterremmen, bij Prius 2 kwam ieder jaar weer terug.
- Zelfs bij buitentemperatuur van 0 graden volledig elektrisch rijden, al 6 minuten na vertrek. Bij Prius 2 onder de 10 graden niet meer elektrisch te rijden.
- Stoelverwarming is echt super
- Meesturende xenonverlichting is 10x beter dan gewend.
- Veel kofferruimte
- Sturen gaat directer en met meer gevoel
- ESP werkt echt subliem bij sneeuw en gladheid
- Gebruikt geen druppel olie...
Wat valt negatief op:
- Beenruimte achter is echt veel minder. Voorstoelen kunnen met achter passagiers niet helemaal naar achteren.
- Door mooie 17 inch velgen met 225 brede banden vallen de prestaties tegen. Onder de 11,3 seconden 0-100 in mijn eentje met volle accu en 20 graden lukt echt niet. Met Prius 2 lukte dit in 10,2 seconden.
- Met standaard 16"velgen iets zuiniger dan Prius 2, met deze 17" velgen onzuiniger.
- Soms een zachte piep/kraak in dashboard hoorbaar.
- Een best lawaaierig interieur door keihard plastic: Gordels die kloppen, pennen & raamwisser die trillen in de deurvakkken. Alles wat iets kan bewegen maakt herrie.
De eerste beurt, bijna 1 jaar rijden
- 183.862 km
Bijna een jaar gereden met onze Auris. Bijna 14.000 km maar met de APK in mijn achterhoofd alvast de beurt ingepland in de voorjaarsvakantie. De APK bleek niet nodig omdat de Auris nog te jong was en pas maart 2022 APK gekeurd moet worden.
De beurt was de 180.000 en dat betekent een behoorlijk uitgebreide en prijzige beurt met o.a. bougies en uitgebreide checklist + accu controle en rapport. Het enige wat hier nog bij kwam waren de achterremblokken die vervangen moesten worden. Ik kreeg als leenauto een Prius Wagon mee en mocht bij ophalen € 621,21 aftikken. Airco onderhoud had ik al in oktober 2020 gedaan ad. € 120,24. Dit alles bij onze zeer gewaardeerde Toyota Dealer De Jonge in Goes!
Deze puntjes had ik meegenomen ter controle:
1. Is er sprake van roest op het subframe en zo ja wordt dit dan behandeld? Niet meer van gehoord.
2. De ruitenwissers gaan soms schokkerig, smeren nodig? Nee raam goed schoongemaakt, wissers waren nog bijna nieuw.
3. Parkeersensor zijkant rechtsvoor blijft soms signaleren bij erg veel regen. Is schoon en drooggemaakt. Sensoren blijken ook bij vorst erg gevoelig.
De ervaringen tot nu toe heb ik in een eerder review gezet.
Wat mij nog opviel tijden het rijden in de leen Prius Wagon is dat deze best zwaar maar ook erg kunstmatig stuurde met een groot stuur en qua comfort de Auris net zo stil is. Een Auris is duidelijk veel meer een rijdersauto t.o.v. de Prius Wagon. Dat het verschil, vooral in stuurgevoel, zo groot was had ik niet verwacht zeker omdat de aandrijflijn hetzelfde is behalve dan de accu onder de middenconsole.
De 2e beurt, bijna 2 jaar rijden
- 197.637 km
De standaard 195.000km verliep zonder enige verassing. Er was alleen een clip verdwenen ergens vooraan onder de auto ad. € 0,85.
Deze beurt kostte € 309,98 en was inclusief de APK en Certificaat Hybride zekerheidscontrole + de Toyota service Europa dekking voor 15.000 km.
Airco ellende (1)
- 205.216 km
Precies in de warmste week op vakantie in Oostenrijk stopte de airco ermee. Direct een dealer in de omgeving van ons vakantieverblijf gezocht en de airco kon de volgende dag worden bijgevuld. ad. € 143,04 De airco werkte deze week weer perfect ook konden we in een koele auto naar huis rijden. Jammer genoeg begon binnen een week opnieuw de ellende. Vreemde hoge schurende geluiden vanachter het dashboard bij aanzetten airco.
Airco ellende (2)
- 206.655 km
Bij Toyota de Jonge bleek de airco condensor lek. Deze is van aluminium en heeft niet het eeuwige leven door bijv. pekel, zo werd verteld. Ook is er een airco onderhoudsbeurt uitgevoerd incl. reinigen. Direct nieuwe kentekenplaten laten monteren, deze waren behoorlijk beschadigd. Deze werkzaamheden + onderdelen kostten € 436,91. Dat was een meevaller omdat alleen de airco reparatie was begroot op € 450,- door Toyota de Jonge. Helaas weer binnen een week vreemde metaalachtige en schurende geluiden vanachter het dashboard en een warme airco.
Airco ellende (3)
- 207.100 km
De monteur bij Toyota de Jonge constateerde dat een hogedrukleiding boven de airco condensor ook lek was, er zat een spoortje koelmiddel op.
Super dat ik direct langs kon komen en dit s morgen direct werd gerepareerd zonder dat ik een factuur kreeg. Alleen vervelend dat ik binnen een week opnieuw de Auris niet meer koud kon krijgen en de dag daarna weer vervelende geluiden vanachter het schutboard hoorde. Opnieuw een afspraak gemaakt door ziekte van monteurs duurde nu 1,5 week. 5 oktober wordt er opnieuw diagnose gesteld. Hopelijk de laatste keer!
Airco ellende opgelost?
- 207.600 km
Na diagnose blijkt de lagedrukslag lek. Het probleem bij hybride Toyota's is dat er i.v.m. de elektrische aircopomp geen fluor mag worden gebruikt wat elektriciteit geleidt. Met fluor is een lekkage makkelijk te vinden met een speciale lamp. Nu moet de lekkage worden opgespoord met hoge druk en stikstof. Opnieuw zijn er heel wat uurtjes in de Auris gestopt. De factuur bedroeg € 322,02.
Nieuwe banden + bodemplaat op straat
- 210.800 km
De rechter voorband bleek zwaar beschadigd. De metalen voering kwam op een plaats door de band heen, ook de velg had lakschade. Daarom naar Bandenservice Kapelle. Daar constateerde men dat de achterbanden aan de binnenkant erg waren aangevreten door cupping en verkeerde uitlijning. Dit waren de originele Falken banden die om de Toyota Coralla 17 inch velgen zaten, fabrieksnieuw. Deze erg snel cuppende en rumoerige banden blijken nu vervangen te moeten worden. Bandenservice Kapelle heeft gebruikte banden 1jaar oud met 5,5mm en demo Continentals die worden achter gelegd. De uitlijning voor en achter aangepast. Voor €329 was ik klaar. De Auris rijdt nu gelukkig wat stiller maar heeft wel iets minder tractie.
Twee weken later:
Er klonken bij achteruitrijden erg vervelende geluiden: knallen kraken e.d. Het bleek dat de onderplaat op de straat hing en alleen aan de voorkant nog vastzat. Toyota de Jonge heeft het met 2 clips verholpen ad € 24,47.
De 3e beurt, bijna 3 jaar rijden
- 214.832 km
Net onze Auris weer opgehaald van zijn jaarlijkse APK en beurt. Het betrof vandaag de 210.000 km beurt en die staat te boek voor € 458,-. Helaas bleef het hier niet bij: APK, Remblokken voor, 2 lampjes van de kentekenplaatverplichting en het weer goed gangbaar maken van de gordels bracht de rekening op € 674,48. Dat is wel inclusief een fijne Toyota C-HV als leenauto. Uiteraard weer 15.000 km pech service en de bekende accutest.
De Auris rijdt en stuurt nog prima. Wel valt op als je ook eens achterin zit dat de beenruimte erg beperkt is maar ook het rijlawaai op de snelweg echt heel pittig is. Zeker als je je 's avonds met 130 km/uur op de achterbank laat rijden en bijvoorbeeld het Journaal wil kijken op je mobiel (Samsung S20). Het volume moet dan echt bijna vol aan en na afloop piepen mijn oren. Dat doet echt afbreuk aan de positieve merkbeleving van Toyota.
4 jaar Auris
- 221.980 km
Vandaag kreeg onze Auris de 225.000 km beurt. Op een haakje van de achterbank na was er niets mis. € 368,- kostte deze beurt incl. APK en accu controle plus vervangend vervoer: een gave nieuwe Corolla.
Nieuwe Xenon en stille achterbanden
- 237.137 km
Eind april de Xenonverlichting voor laten vervangen door Toyota de Jonge in Goes. Deze verlichting was al maanden, zeker bij koud weer links aan het knipperen. Maar meteen beide kanten aangepast voor € 311,- Het zicht lijkt sterk verbeterd: super helder wit licht.
Vandaag de stilste banden opgezocht die ik kon vinden om de Auris stiller te krijgen. De Continentals achterbanden die nog genoeg profiel hadden maar al aan het cuppen waren naar voor gedaan zodat de lawaaierige voorbanden met 2,2 mm profiel vervangen werden.
Achter heb ik nu Michelin Premacy 4* banden, volgens Banden Service Kapelle op alle fronten de beste met BMW specificaties. 2x €139 was ik kwijt inclusief balanceren en montage.
Resultaat een enorm veel stillere auto. Ook werd de auto na enkele weken inrijden zuiniger dan voorheen. De ietwat gecupte voorbanden zijn inmiddels ook weer goed afgesleten. Echt een zinnige investering!
Kilometerkostprijs na 53 maanden
- 243.475 km
Vandaag de kostprijs per kilometer bepaald. Alle kosten zijn meegenomen behalve gederfde interest.
Omdat iedere tankbeurt is bijgehouden in autoweek.nl en al het onderhoudt in Excel is het niet moeilijk om de kostprijs te bepalen: 29,8 cent per kilometer.
Variabele kosten 15,7 cent per km.
Vaste kosten 9,2 cent per km.
Ik ga uit van een restwaarde van € 7.000,- per 15-8-2024 en heb dus € 106,27 afschrijving per maand.
Ingeruild
- 247.790 km
Na bijna 5 jaar hebben we de Auris ingeruild voor een Hyundai Tucson uit nov. 2022. Het grootste verschil: een 6 trapsautomaat in 0laats van een CVT.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Exclusive|Keyless|Leer|Xenon|Camera|Trekhaak
- 2015
- 159.447 km

Toyota Auris Touring Sports 1.2T AUTOMAAT DEALERONDERHOUDEN
- 2015
- 153.241 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive | Panoramadak | Trekhaak | Stoelverwarming | Keyless | Cruise | Clima | 17 inch
- 2014
- 212.780 km