Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease NL (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease NL |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 141.000 km |
KM-stand laatst | 147.500 km |
Eerste weken
- 142.000 km
De auto gekocht op 26 november en afgeleverd op 12 december jl. Daar wil ik nu nog even niet op ingaan aangezien er nog wat zaken lopen die opgelost moeten worden (oa barst in het panoramadak die er niet in zat bij aankoop).
Ik ben verder erg blij met de auto. Met de dealer niet echt. Geen Toyotadealer overigens.
Auto rijdt stuk volwassener (lees beter) dan onze vorige (Toyota corolla e12 station ‘06). Mooier afgeveerd, stiller en zuiniger. Maar dat laatste is niet zo gek met een hybride. We hebben een mooie volle gekocht. Oa stoelverwarming, parkeersensoren en camera, pano dak, xenon (ondertussen achterhaald), privacyglas en al een trekhaak. Volwaardig reservewiel via MP voor €50 (als nieuw).
Ik rij nu gemiddeld 1 op 20 met de eerste 2 tankbeurten.
Auto is zeer netjes onderhouden (Toyota dealer) en bijgehouden (interieur en exterieur).
Eerst maar eens wat kilometers maken en wachten op de verkoper om orde op zaken te stellen.
Eerste 1,5 maand
- 143.500 km
De Auris bevalt prima. Verbruik is toch iets hoger (1:18). Stoelverwarming is heerlijk en snel. En wel nodig want de kachel heeft wel even nodig om warm te worden. Achterbank valt wat tegen qua ruimte. In vergelijking met de Corolla zeker niet ruimer. Maar we hebben ook nog twee (grote) kinderstoelen. Achterbak is wel fors groter maar door de aflopende daklijn is het iets meer puzzelen met de kinderfietsjes.
Hybride werkt goed. Laatste stuk naar huis (1 km) red ik elektrisch (30-40 km/h).
Pano dak geeft veel licht. Kids vinden het tof. Ben benieuwd hoe het is in de zomer.
Volwaardig reservewiel achterin gelegd en achteruitrijlamp vervangen voor een ledlampje. Xenon valt me wel wat tegen. Wel weer handig van het meedraaien met sturen. Audio is ook gewoon prima. Zelfs een cd speler (die we ook gebruiken). Navigatie is nog van 2015 dus onbruikbaar.
Auto is gewoon vlot. Niet snel nee. Voelt als een elastiek als je even snel wilt versnellen. Tip is niet volgas te blijven geven maar rustig je voet terughalen en dan blijft ie prima versnellen maar met minder geloei (typisch cvt). Soms voel je wel even een trilling door de auto als je bijna stilstaat (elektrisch) en dan weer optrekt (bijv bij stoplicht). En het was even wennen aan al het getik en gezoem bij het ‘starten’. Maar dat schijnt te horen.
18 feb gaat de auto nog terug naar de verkopende partij (grote Hyundai dealer) voor vervangen pano dak, deukje en uitlijnen. Daarna ook nog naar de Toyota dealer om het gepiep bij het achteruitrijden uit te zetten. Bloedirritant. Je hoort zelfs de parkeersensoren nauwelijks.
Fijne wagen verder.
2 panoramadaken verder…
- 146.500 km
Zoals de titel al verklapt, is de auto 2 maal terug geweest. Domweg omdat het eerste panorama dak vervangen is voor een beschadigd dak (#hoedan?). Lang verhaal kort, alles is nu wel goed vervangen en afgehandeld (deuk er uit gehaald, uitgelijnd en dus dat dak). Maar dit heeft bloed, zweet en tranen gekost vanaf mijn kant naar de verkopende partij. Ik kreeg wel netjes een volle tank.
Efin, auto bevalt prima. Doet niks verkeerd, verbruik nu 1:20 en voldoende ruimte. Emotie?! Nul. Maar goed. Dat wist ik. Morgen op vakantie naar Drenthe met ons kleine bagagekarretje. Die weegt beladen rond de 350 kg. Moet lukken (max trekgewicht 345kg). Laatst wel een weekendje weg met beladen auto en fietsendrager, dan zakt ook deze behoorlijk door zijn veren waardoor we het asfalt getoucheerd hebben bij een drempel. Daarom op vakantie lekker het karretje mee, heb ik dat gedoe ook niet. En nee, ik plaats geen hulpveren.
Ook heb ik bij de Toyotadealer het piepen uit laten zetten als de auto in de ' R stand' staat. Daarnaast werkte de 12v voorin niet, dat was een kwestie van nieuwe zekering.
Aanhangertje
- 147.500 km
Weekje vakantie gehad in Drenthe. Vanuit Noord-Holland een twee uur rijden. Voor het eerst het aanhangertje achter de auris. Twee fietsen mee. Ging prima. Verbruik stijgt iets (1 op 17). Ik rij rond de 94-95 km/h op de gps.
Stoelen, tsja. Dit vind ik het grootste pijnpunt. Voor mij (1.78) zit het net niet lekker. Lendesteun zit te hoog en ik kan mijn ellebogen niet lekker laten steunen. Dan moet ik de stoel lager instellen dan wat ik prettig vind. Gelukkig heb ik geen woon-werkverkeer met de auris.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.