Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2014) #3
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2014 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 144.000 km |
| KM-stand laatst | 186.000 km |
Pragmatische keuze, die eigenlijk best goed uitpakt op veel vlakken…
- 186.000 km
Het was 2024, toen ik na heel veel jaren zakelijk voorzien werd van een bolide, dat ik privé weer een auto moest aanschaffen. Waarbij het zakelijk zeer eenvoudig was, naast de bijtelling waren veel zaken niet nodig om over na te denken. Je kunt dan denken aan bijtelling, onderhoudskosten, maar ook afschrijving is zo’n leuk punt. Niets van dat alles wat een keuze zou beïnvloeden. Tot 2024. Ja, wat ga je dan doen. Heb ik een autohart? Ik denk het wel, al staat het daarmee niet heel goed in 2024. Ik zal je besparen hoe, wat en waarom. Dit maakt dat 2024 een jaar werd waarin pragmatische keuzes gemaakt moesten worden. Zakelijk heb ik zo ongeveer alle modellen gereden uit een Franse stal, die meerdere merken onder zijn hoede heeft. Comfort, ruimte, soms bepaalde nukken zijn mij dan ook niet vreemd. Maar ben ik daartoe ook bereid als ik zelf de portemonnee moet trekken? Zoals ik al eerder zei, 2024 vroeg bepaalde keuzes, dus nee. Via een bevriende garagist kwam ik op het spoor van deze zilvergrijze Auris TS. Automaat was een must, en laat deze hybride dat nou net hebben. Hoe gaat dat dan, nu na zo’n 40k km, en om en nabij anderhalf jaar? Best prima moet ik zeggen. Ik heb wel moeten wennen hoor, dat zal je mij niet horen ontkennen. Maar als nu iemand vraagt, en? Hoe bevalt die bolide? Dan ben ik best positief.
Bij de korte proefrit merk je natuurlijk nooit op wat je allemaal tegen kan staan gedurende langere tijd. Inmiddels ken ik alle eigenschappen denk ik goed. Deze auto koop je als je weinig gezeur wilt, een auto die probleemloos van a naar b gaat, met daarbij weinig onderhoudskosten, en naar mijn idee best comfortabel is. De uitvoering is meer dan prima. Alles zit er op en aan. Grootlichtassistent die echt werkt! Automatisch wissen, die je zelf kunt fine tunen, top! Xenon verlichting, ja het is 2014 als deze bolide de fabriek uitrolt, LED was geen gemeengoed destijdsch.. als het schemerig word en de auto wordt ontwaakt, dan maken de dimlichten een mooie beweging en stellen zich af op hoogte, en ze draaien mee in de bocht, hoe gek wil je het hebben? Prima verlichting.
Genoeg over uitrusting, hoe rijdt zo’n ding? Nou op zich goed. Beetje emotieloos, de Franse voorgangers hadden naar mijn idee meer emotie. Mais bon, het rijden, de CVT, traploos, is eigenlijk fijn. Geen schokken, met normaal rijden is het meer dan prima. Ga je inhalen dan is de atmosferische motor anders in gedrag dan een geblazen exemplaar. Het zogenaamde janken kan je dan ervaren. Hinderlijk? Mwoah, het went. Het gebeurd nou ook weer niet continu, want deze auto nodig mij niet uit tot racen op welke weg dan ook. Meegaan met de meute is meer het devies. In deze drukke maatschappij is dat prima. Het vermogen is toereikend in NL. In het buitenland op de meeste plekken ook. Alleen als je de bergen ingaat zul je het toeren maken van de motor/ janken CVT ervaren, langere tijd. Vrouwlief moest eraan wennen toen de zomervakantie aanbrak en ze na Luik de bolide omhoog joeg. Hoort dit hoor ik haar nog zeggen… Nou ja, hoe vaak rij je die kant op. Het went. Het comfort is prima. Snelwegen en rechtuit gaat prima. Bij aflevering stond de bolide op cross climate banden van Michelin, rechtuit gaat meer dan prima. Bij belading merk je wel dat de achterzijde het zwaar heeft. Als een plumpudding zakt het in op de achterzijde. Dat heeft gevolgen voor de veerweg. Het is te doen hoor, maar esthetisch vind ik het discutabel. Na de eerste zomervakantie heb ik voor de tweede zomervakantie voor hulpveren gekozen. Het hele zwikkie kwam zo’n twee en halve cm omhoog, en dat is precies dat verschil dat ik nu met belading tevreden ben, zonder al teveel in te leveren op comfort op de achteras. Aanrader.
Qua verbruik, ik hou het niet bij, de auto zegt het mij als ik het contact ‘uit’ duw, schommelt het rond de 1 op 20. Soms meer, soms minder. We rijden veel langere stukken. Op de snelweg eet de bolide 100kmh snelwegsnelheid als iemand op dieet, bij 130 wordt het een Bourgondiër en loopt het rap op. Dit was ik andersom gewend. Daarentegen in de stad en ‘buiten’ is het zuinig. Prima dus, hoe dat uitpakt op gebied van pragmatiek en kosten.
Onderhoudskosten vallen mee. De motor is voorzien van een onderhoudsvrije ketting. En dan een echt onderhoudsvrije. Dit in tegenstelling tot andere motoren die kunnen rammelen, knikkeren, als ze nog niet eens tegen een respectabele kilometerstand aan zitten. Geen koppeling, dus die valt ook weg als potentiële kostenpost. Daarnaast slijten die remmen maar niet. Het regenereren tijdens snelheid minderen helpt daarin enorm. Af en toe die remmen goed gebruiken kan geen kwaad. Anders zit de boel op gegeven moment vast. Rechtsachter moest er eerst aan geloven, later linksachter. Boel gangbaar maken was voldoende, kosten bleven beperkt.
Tsja, al met al een prima auto, zoals eerder gezegd weinig emotievol, maar gezien het type keuze wat in 2024 gemaakt moest worden prima. Ruime kofferbak, voorin prima, achterin met kleinere kinderen ook goed. Nu ze groter worden, gaat harder dan ik had verwacht, wordt het steeds krapper. Iets in rekening mee te houden mocht je in de markt zijn. Als laatste, voor de vakantie in de zomer werd het type vakantie gewijzigd in een kampeervakantie. Gezien de kampeeruitrusting niet in de bolide ging passen, moest er maar een bagagewagen achter. Dat slikt ie prima. Enige punt is wel dat beperkte trekgewicht. Met de wetenschap van nu zou een auto met een hoger trekgewicht beter passen. Dit is nog iets waar we over na denken. Wijzigen van bolide of van vakantievorm…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Auris Hybrid (2013-2019): eigenaren over zuinige familievriend

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota Auris Hybrid

Toyota Auris 1.8 Hybrid - 2013 - 384.618 km - Klokje Rond

Toyota Auris - Occasion aankoopadvies




Lezersreacties (0)
Reageren