Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 2.2 D-4D D-CAT Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Klokje rond
- 100.030 km
Men zegt dat je pas na het klokje rond iets kunt zeggen over een auto. Aldus geschiedde: vandaag deze magische grens gepasseerd. Al met al is de Auris in deze 2,5 jaar niet geheel omgeschonden is doorgekomen. De befaamde Toyota kwaliteit is helaas al lang niet meer wat het ooit geweest is. De Auris wordt gebouwd in Groot Brittannië, en niet in Japan. De kwaliteitsindruk en het comfort zijn prima voor elkaar, daar ligt het zeker niet aan. Na lange (vakantie)ritten kom je fris en ontspannen aan. Zeker in combinatie met de kracht en stilte van de D-CAT een heerlijke kilometervreter.
De D-CAT Diesel motor:
1 van de belangrijkste, zo niet DE reden van aanschaf. Op papier DE krachtigste Diesel op dat moment in het Golf –Astra segment. Gevoelsmatig heeft de motor eerlijk gezegd niet de beloofde 177pk. Okee, de D-CAT is bovengemiddeld krachtig, en je bent veel mensen te snel af op tussensprints – vooral op de Duitse Autobahn. Soortgelijke, minder krachtige motoren als de 150pk CDTi/JTDm in de (oude) Astra, en de Honda 2.2 CiTD van de Honda Civic doen zeker niet onder voor de D-CAT. De powerband van de D-CAT is namelijk smal, er is sprake van een flink turbogat. Tussen de 1800 en 3000 toeren is het een beul daarvoor en erna zit er geen (extra) fut meer in. Gedurende de tijd zijn er een aantal reguliere software-updates gedaan aan het ECU. De motor is iets soepeler geworden maar helaas niet krachtiger. Gevoelsmatig wordt de D-CAT softwarematig “mak” gehouden. Ik heb het idee dat er onder een bepaalde snelheid of motor/uitlaatgastemperatuur emissie beperkende maatregelen getroffen zijn. Ook zullen de vele kapotte motoren (zie later…) hier debet aan zijn.
Het verbruik:
Een beschamende 1 liter op 13,36 KM gemiddeld over alle tankbeurten, met gewone Shell Diesel. De D-CAT mag dan wel schoon zijn; het verbruik is gewoon absurd. Lang leve de tankpas… De (praktische-) actieradius is zo’n 650km.
Interieur:
De ergonomie en ruimte zijn zeker 1 van de sterke punten van de Auris. Alle knoppen zitten waar je ze verwacht, en je hebt geen last van rommelige “knoppeneilanden” zoals bijvoorbeeld in een aantal Citroen/Peugeot modellen. De Climate Control houdt de ingestelde temperatuur goed vast; ik bedien deze trouwens altijd handmatig, dan heb je zelf de regie over luchtsnelheid en -richting. Zodra de “auto” stand wordt ingeschakeld gaat namelijk altijd de airco aan. In dit jaargetijde volstrekt overbodig…
De stoelen zitten prima voor mensen met een normaal postuur en lengte; de zijdelingse steun en zittinglengte zouden beter kunnen. Na aflevering is er direct een armsteun met ingebouwde gasdrukveer op de bestuurdersstoel gemonteerd. Prijzig, maar zeker in combinatie met hooggeplaatste versnellingspook kan ik mij geen meer ergonomisch betere zitpositie meer wensen. Door de ver naar voren geplaatste voorruit is de ruimtebeleving voorin groot. Je waant je in een auto van een klasse groter. -Een Avensis bijvoorbeeld- voelt niet groter, mede vanwege het feit dat de bestuurder in een Auris in het midden van de (lengte van-) de auto zit. De ruimte achterin is riant voor deze klasse, de bagageruimte is helaas weer wat kleiner dan de concurrentie. Dat had ik liever andersom gezien; ieder zijn voorkeur.
Navigatie- en Audiosysteem:
De optionele Full-map navigatie van Aisin is zeer prettig in de bediening, en de gekozen routes zijn logisch. De integratie van de Bluetooth carkit is prachtig. Waar ik echter minder over te spreken ben is de kwaliteit van de Bluetooth verbinding. De tegenpartij is goed hoorbaar, maar als bestuurder ben je slecht hoorbaar. Ondanks aanpassingen in het Service menu blijft deze ondermaats. De geluidskwaliteit is dat ook, maar niet veel slechter dan dat van de concurrentie. Hier zijn zeker nog stappen te maken, alhoewel veel Auris kopers hier waarschijnlijk niet zo waarschijnlijk niet zo veel waarde aan hechten.
Onderhouds en onderhoudskosten:
Toyota hanteert een onderhoudsinterval van 15.000km. Dat is best kort in vergelijking met de concurrentie. In de praktijk sta je dus 3 keer per jaar bij de garage voor onderhoud bij een normaal zakelijk kilometrage van 40.000 per jaar. De kosten voor onderhoud worden netjes door Arval aan de bereider doorgegeven:
Louwman Arnhem B.V. 99645 de vloermatten vervangen € 26,07
Louwman Arnhem B.V. 89824 de 90.000 kilometer beurt uitvoeren € 568,20
de remblokken voorzijde vervangen
de remblokken achterzijde vervangen
Euromaster 89699 4 nieuwe een banden (Michelin Pilot Exalto) € 668,64
Louwman Arnhem B.V. 75218 de 75.000 kilometer beurt uitvoeren € 123,53
Louwman Arnhem B.V. 60043 de 60.000 kilometer beurt uitvoeren € 365,37
Louwman Arnhem B.V. 48210 2 nieuwe banden (Pirelli Zero-Nero) € 366,=
Louwman Arnhem B.V. 46920 de 45.000 kilometer beurt uitvoeren € 226,84
Louwman Arnhem B.V 29854 de 30.000 kilometer beurt uitvoeren € 231,36
Louwman Arnhem B.V. 14659 de 15.000 kilometer beurt uitvoeren € 113,45
Garage/Lease maatschappij
De Auris is in onderhoud bij Louwman Tiemens in Arnhem. Prima dealer met aardige, kundige en behulpzame mensen. Een aanrader wat mij betreft. De leverende dealer is door de leasemaatschappij Arval bepaald, dit was Toyota Nieuwegein. De aflevering was prima. Je merkt echter wel dat er steeds meer op zaken beknibbeld wordt: Geen flesje motorolie, geen lampenset geen gevarendriehoek, geen lifehammer en ga zo maar door. Vreemd voor een auto van 32.000 euro die ruim 700 euro in de maand moet kosten.
Storingen:
Die waren er zeker. De Auris heeft mij tot nu toe nu 2 keer laten staan:
82.500km Het roetfilter zat vol, foutcode P2002. De motor ging direct in de noodloop, en is afgesleept. Na een geforceerde regeneratie in de garage reed de D-CAT weer als vanouds. Deze storing is mogelijk het gevolg van mindere brandstof uit het buitenland. Dit is echter niet bevestigd of te achterhalen.
98.000km Een ernstig rokende Auris; (waarschijnlijk) het gevolg van een lekke koppakking. Er was daarvoor al enige dagen sprake van een afname van het vermogen en rookontwikkeling. De Auris heeft rondom Kerst 4 weken bij Louwman in Amsterdam Zuidoost gestaan. Over wat er precies is vervangen is doet Toyota geheimzinnig. Naar verluid zou de kop eraf zijn gehaald, gevlakt en voorzien van een nieuwe pakking. De hele operatie is echter niet goed uitgevoerd. Het hitteschild van de uitlaat zat los, en de turboslag lekte. Zulke simpele fouten wekken geen vertrouwen op de gehele operatie. We zullen zien hoe alles zich de komende tijd zal houden. Volgens de leasemaatschappij zijn deze motoren berucht. Een blik in de werkplaats bevestigt dit, er stonden toevallig 2 auto’s zonder motor; een Auris D4D en een Avensis D4D.
Andere storingen waren een lege accu en een lekke band, beide aan de bestuurder te wijten. Een lekke band bij een Auris D-CAT is trouwens geen pretje, vanwege het ontbreken van een reservewiel. De band was in mijn geval zodanig beschadigd dat de reparatieset bestaande uit een pomp en spuitbus niets meer kon uitrichten. De auto is toen afgesleept. Duur geintje voor iets simpels als een lekke band. Laat staan als iets dergelijks in het buitenland gebeurd.
Resumerend de pluspunten van de Auris:
+ Stil en comfortabel
+ Ruimte, maar vooral ruimtebeleving
+ Kraakvrij interieur
+ Verslavend dat vermogen en koppel
Minpunten:
- Je staat vaak bij/in de garage
- Goed voor je aandelen in Shell
- Uiterlijk niet spannend, laat staan onderscheidend
- Turbogat onder de 1800rpm
- Standaard audio ondermaats
- Bluetooth spraakkwaliteit ondermaats
- Bagageruimte niet groot
Still Going Strong
- 128.000 km
128.000KM
Na een klein jaar en 30.000km tijd voor een update. Er hebben zich geen problemen voorgedaan. Gewoon normaal onderhoud om de 15K. Wel rookt de auto zo af en toe, en dan weer een hele tijd niet. Dat zie ik bij andere D-CAT motoren trouwens ook. Olie en koelwater verbruik is nul.
De volgende zaken bevallen mij nog steeds goed:
- Grote buiten spiegels, zonder dode hoek
- Kachel wordt snel warm, met dank aan de standaard elektische bijverwarming...
- Geen rammels, alles zit gewoon goed in elkaar
- Goede remmen. Doseerbaar, en bijterig als het moet. Niet zoals bij de meeste Franse auto’s dat je meeteen tegen de voorruit ligt als je het pedaal aanraakt…
- Souplesse van de motor op de snelweg. Een heerlijke kilometervreter!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.