Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Honda Accord naar Toyota Auris

  • 6.000 km

Mijn vorige auto was een Honda Accord (2010). Veel plezier van gehad, maar om economische redenen heb ik voor de Toyota Auris gekozen. Een aantal redenen:

- Lagere bijtelling
- Zuiniger (minder brandstof)
- Minder wegenbelasting
- Minder verzekeringspremie
- Diverse belastingvoordelen i.v.m. eigen bedrijf
- Nieuwe auto (dus weer nieuwe garantie)

Je vraagt je natuurlijk af hoe de ervaring is als je vanuit een Honda Accord in een Toyota Auris stapt.

Allereerst zal ik zeggen dat ik de Honda Accord de mooiste auto vind die ik tot nu toe gereden heb. Mooi motorgeluid, fijne versnellingsbak (automaat). Maar, ik heb toch de keuze gemaakt een Toyota Auris te kopen aangezien deze een aantal voordelen heeft. Het eerste voordeel is het hiervoor benoemde financiële voordeel. Maar daarnaast rijdt de Toyota Auris heel prettig en relaxed. Mijn Honda Accord stuurde heel direct maar daardoor ook wat zenuwachtig. De Toyota Auris stuurt veel rustiger, ik ben veel minder aan het 'corrigeren'. Verder is de Toyota Auris een bijzonder stille auto (nog iets stiller dan de Honda Accord). Je hebt de neiging om er rustig mee te rijden. Veel gas geven leidt tot een wat onprettig gevoel. Het is niet alleen het geluid, maar het is het idee dat je onzuinig aan het rijden bent! Want de Toyota Auris zet je continue aan om zuinig te rijden. Dat is de sport in deze auto.

Zuinig en beheerst rijden, dat doe ik graag met deze auto. Snelle bochten maken gaat trouwens prima, het is niet dat je niet hard met de auto kan rijden. Maar de auto nodigt er niet toe uit.

Tijdens een trip naar de Alpen (januari 2014) bleek de topsnelheid van de auto 184 kilometer per uur te zijn (GPS meting). De snelheidsmeter staat daarbij op 195 kilometer per uur. Het geluid in de auto is dan heel aanvaardbaar. Alleen bij het optrekken (versnellen) komt de naald van de power meter in het rode 'power' gebied (= meer lawaai). Je hebt op de meter drie kleuren: blauw=charging battery, groen=economic en rood=power. In het rode gebied rijden geeft dus meer motor geluid. Maar rijd je daarna een continue snelheid, dan zakt het geluidsvolume en rijd je op hogere snelheid met een hele stabiele auto (tot +/- 170 km/u op de teller, dit is 160 volgens de GPS).

Het verbruik tijdens de trip naar de Alpen is gemiddeld op 1:15,5 uitgekomen. Hierbij heb ik gedurende 300 kilometer op hogere snelheden gereden (160-180 km/uur), 700 kilometer tussen de 130-160 km/uur en 700 kilometer tussen de 100 en 130 km/u. Al met al best een nette score, maar het echt zuinige is er wel vanaf als je zo hard gaat rijden.

In Nederland rijd ik gemiddeld 1:19. Deze score haal ik als ik me, volgens de snelheidsmeter, houd aan de maximum snelheden. Op de snelweg dus maximaal 130, op de provinciale weg 80. Mijn stadskilometer zijn zeer beperkt. Je kunt trouwens best op 1:20 a 1:21 uitkomen, maar dan moet je op de snelweg niet harder rijden van 110 km/u op de teller (= 100 km/u GPS).

Het interieur van de Toyota Auris vind ik creatief ontworpen. Het dashboard staat iets rechtop, best mooi en origineel gedaan. Verder heb ik een panoramisch glazen dak en een mooie geluidsinstallatie. Ik ben daar zeer tevreden over.

De stoelen zitten prima, je zit wat hoger dan ik gewend was in de Honda Accord, maar ik vind dat wel prettig. Ook de lange rit naar de Alpen verliep prettig. Ik denk dat de stoelen van de Honda Accord nog wel net iets beter zaten (daar staan de stoelen uit de Honda Accord ook bekend om). De zitting zou iets langer mogen zijn (ik ben 1.86 meter lang) voor meer ondersteuning.

De Toyota Auris (in uitvoering Lease Pro) heeft zeer veel features die ik handig vind en die wat mij betreft goed werken. Ik noem het voice commanndo systeem (werkt 9 van de 10 keer perfect) en het automatische grootlicht.

Ik heb bewust gekozen voor een Japanse auto en verwacht geen technische problemen. Dat heb ik met mijn vorige Japanse auto's ook niet gehad.

Er blijft misschien 1 verbeterpunt over. Het is iets heel kleins eigenlijk, maar wel goed om te noemen. Mijn telefoon maakt automatisch (via Bluetooth) contact met de auto. Als je de auto start en naar de radio luistert, dan schakelt deze automatisch over op je telefoon om vanaf daar muziek te beluisteren. Je moet dan weer terugschakelen naar de radio (als je daar tenminste verder naar wilt luisteren). Wat mij betreft zou het gekozen medium (FM radio) niet onderbroken moeten worden omdat er een bluetooth connectie wordt gemaakt. Maar goed, dit is dan ook het enige minpunt van de auto ;-)

Problemen en onderhoud

  • 15.000 km

Vandaag naar de garage voor 15.000 kilometer beurt. Klachten waren krakend stuur, krakende deurscharnieren, versleten matje bestuurder, piepende remmen (zonder te remmen). Na de beurt: Remmen zijn schoongemaakt en ook niet meer te horen. Krakende deurscharnieren zijn gesmeerd maar kraken nog even erg ( alleen bij warm weer, zeg boven de 22 graden). Kraak in stuur is bekend probleem en wordt binnenkort opgelost. Er moet een onderdeel voor besteld worden. Waarschijnlijk worden alle deurscharnieren vernieuwd onder garantie.

Ben verder best tevreden met de auto. Hij rijdt zuinig, in de praktijk haal ik 1 op 20 (gemeten bij de benzinepomp). De boardcomputer zit er ongeveer 10% naast. Hij is iets te gunstig ten opzichte van de praktijk.

Voor wat betreft het rijden in de Auris: Ik merk bij mezelf dat ik minder snel accelereer dan ik eigenlijk zou moeten in het verkeer. Dit doe ik als een soort automatisme om 'hard motor geluid' te vermijden. In het begin had ik dat niet zo door maar nu merk ik dat ik onbewust altijd minder gas geef dan voor het verkeer logisch zou zijn. Dat is dan toch een nadeel van de cvt bak. Autoweek heeft op dat punt wel gelijk in hun commentaar op de Auris, zo vind ik.

Ik heb van de dealer begrepen dat er een software update komt voor het automatisch verspringen van de radio naar Bluetooth. Dat lijkt mij prettig want het is een vervelende eigenschap van het audio systeem. Telkens als je in de auto stapt en je zet je radio aan, dan luister je eerst een paar minuten naar de radio totdat er verbinding gemaakt wordt met je mobiele telefoon. Op dat moment sprint het media systeem spontaan van radio naar Bluetooth stand. Vervolgens moet je de radio weer activeren om daar verder naar te luisteren.

Weinig nieuws

  • 30.000 km

Nu 30.000 kilometer gereden. Het gemiddeld verbruik over deze 30.000 kilometer is 1 liter op 18,5 kilometer. En ik rij rustig en anticipeer in het verkeer. Op de snelweg is hij niet zo heel zuinig en daar zit ik veel.

Af en toe start het navigatie/radio systeem spontaan opnieuw op. Dit gebeurt meestal als er een bluetooth apparaat is gekoppeld. Daarnaast heb ik geprobeerd om een nieuwe versie van de navigatie software te installeren. Dat proces werd afgebroken vanwege een interne fout bij de update. Volgende week naar de garage voor de 30.000 kilometer beurt. Hopelijk worden dan ook deze twee zaken opgelost. Overigens verder niets aan de hand met deze auto. Na het onderhoud kom ik met een nieuwe review.

Tevreden maar er zijn ook kleine gebreken

  • 46.000 km

Tevreden op zoek naar alternatief:

De afgelopen tijd veel plezier gehad van het rijden in de Auris. Gemiddeld verbruik uitgekomen op 1:18,5 na 46.000 kilometer. In verband met de aankoop van een caravan op zoek gegaan naar een alternatief. Daarbij viel het me op dat het heel lastig was om het comfort van de Auris te evenaren. Je bent zo gewend aan het soepel rijden waardoor het comfort zelfs in luxere auto's tegenvalt. Uiteindelijk uitgekomen op de Mitsubishi Outlander PHEV. Die wordt in november geleverd en daar volgt uiteraard ook een review van.

Kleine gebreken:

Er zaten wel een aantal kleine gebreken aan de Auris. Viel me wel tegen aangezien ik van Toyota meer kwaliteit verwacht had. Maar misschien ben ik erg kritisch?

Het lijstje gedurende de twee jaar dat ik de auto heb:

Totaaloverzicht issues:

- Bestuurdersstoel onderstel vervangen i.v.m. speling
- Rammel dashboard (was niet oplosbaar)
- Stuurkolom onderdeel vervangen i.v.m. krakend geluid
- Laspunten van chassis/carrosserie hersteld omdat deze ‘kraakten’, waren niet goed ‘gelijmd’
- Navigatiesysteem module vervangen i.v.m. error
- Bijrijdersraam sloot niet meer, bij het sluiten ging het raam vanzelf tot halverwege weer open. Dit heeft zich de volgende dag vanzelf hersteld.
- Gekraak van dak aan zowel voorzijde als zijkant
- Drie loszittende plastic onderdelen: bij je voeten bijrijdersstoel, klepje bij achterbank en bij wielkast achterzijde anti-spat lap

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.