Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Executive Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 36 km |
KM-stand laatst | 15.200 km |
De eerste ervaring
- 36 km
Vanmiddag de Auris opgehaald bij van der Geest in Ter Aar. Na de diverse administratieve verplichtingen een halfuurtje instructie van Simon: van de motorklep tot de achteruitrijcamera passeren de revue.
Twee jaar geleden reed ik een Audi 2.5 TDI Tiptronic, en de laatste 23 maanden een Touran. Aangezien ik behoorlijk wil snijden in de autokosten dit keer gekozen voor de Hybride Auris. De proefrit van december was erg positief.
De enige optie die ik heb gekocht is de JBL-installatie. Het basis geluid in de Auris is niet echt spectaculair zeker niet in vergelijking van de systemen in de Audi en de Touran. De eerste ervaringen zijn positief: mooie dynamiek! Voorlopig alles maar even als 'goed' ingevuld.
Morgen de eerste paar honderd kilometer, en daarna meer...........
Peter
Het begint te wennen
- 408 km
Inmiddels de eerste 400 kilometer er op zitten in een week met uitersten van 18 graden vorst! Verbruik schommelt rond de 5.8L per 100 km.
De navigatie is alleen hoorbaar op de hogetonenluidspreker links en dat klinkt wel erg schraal. Volgens de dealer moet ook de mid/laag luidspreker meedoen dus daar wordt deze week naar gekeken.
Het rijden gaat steeds beter, in zoverre dat echt doorrijden ogenblikkelijk terug te zien is in een hoger verbruik. Ten opzichte van de Touran vallen een paar dingen op: de Auris is veel sneller op temperatuur (kon bij de Touran 30 kilometer duren), en de armsteun in de Auris geeft voor grote personen niet- of nauwelijks steun. Een minpunt is ook dat deze niet verstelbaar is verticaal/horizontaal.
Streaming blue tooth (muziek via de IPhone/Android) werkt perfect. Zodra de IPhone in de buurt is wordt er muziek afgespeeld. De telefoonkoppeling gaat nog niet helemaal goed maar dit heeft waarschijnlijk met de instellingen te maken.
Wordt vervolgd.....
Na de eerste 1000 kilometer......
- 1.116 km
Na zo'n twee weken en de eerste duizend kilometer hebben we weer wat meer ervaring opgedaan en over het algemeen positief. Vorige week heb ik er 4 velgen met winterbanden opgezet die ik voordelig (E350) via MP kon kopen.
Het is inmiddels wel duidelijk dat je alleen echt zuinig kan rijden door je complete rijgedrag aan te passen: maximum snelheid, optrekken, anticiperen etc. Met 'normaal' optrekken op de Brienenoordbrug vanaf de oprit lukt het je nooit om 'eco' te blijven rijden. Alhoewel het zou wel lukken maar dan rij je bovenop de brug 70 kilometer per uur met een rits seinende en toeterende auto's achter je.
Voor mij is het een beetje en uitdaging maar ook ik weet dat ik de door Toyota opgegeven 1 op 25 never nooit niet ga halen. Ik ben tevreden met 1 op 20 maar zelfs dit wordt een hele toer.
Wat mij opvalt is dat het nut / gebruik van de achteruitrijcamera minimaal is: of de zon 'knijpt' de lens volledig dicht, of de lens is vuil, of je hebt tegenlicht, of.......... Dagelijks parkeer ik in de parkeergarage en dan is het wel makkelijk maar daar heb je ook de sensoren nog voor.
Prima auto
- 6.439 km
Bijna 1 op 20 en ruim 6000 op te teller nu. Probleempjes:
- Audiostreaming stopt na verkeersinfo: weer handmatig pairen daarna
- GSM en Nav alleen op linker hogetonenspeaker
- trillende/rammelende passagiersstoel
- kwetsbaar aluminiumkleurig aluminium: zit erg snel vol met krassen. Deze kwaliteit is Toyota onwaardig!
Verder dik tevreden met deze auto!
15000 beurt
- 15.200 km
Deze week is de 15000km beurt uitgevoerd. Geen problemen en 138 euzies. Laagste verbruikscijfers tot nu toe voor mij ca. 4.66L op de 100km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.