Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive Business (2012)

autoreview

Toyota Auris
Toyota AurisToyota Auris HSDToyota Auris HSDToyota Auris HSDToyota Auris HSDToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris HSDToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Executive Business
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst15.200 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaring

  • 36 km

Vanmiddag de Auris opgehaald bij van der Geest in Ter Aar. Na de diverse administratieve verplichtingen een halfuurtje instructie van Simon: van de motorklep tot de achteruitrijcamera passeren de revue.

Twee jaar geleden reed ik een Audi 2.5 TDI Tiptronic, en de laatste 23 maanden een Touran. Aangezien ik behoorlijk wil snijden in de autokosten dit keer gekozen voor de Hybride Auris. De proefrit van december was erg positief.

De enige optie die ik heb gekocht is de JBL-installatie. Het basis geluid in de Auris is niet echt spectaculair zeker niet in vergelijking van de systemen in de Audi en de Touran. De eerste ervaringen zijn positief: mooie dynamiek! Voorlopig alles maar even als 'goed' ingevuld.

Morgen de eerste paar honderd kilometer, en daarna meer...........

Peter

Het begint te wennen

  • 408 km

Inmiddels de eerste 400 kilometer er op zitten in een week met uitersten van 18 graden vorst! Verbruik schommelt rond de 5.8L per 100 km.

De navigatie is alleen hoorbaar op de hogetonenluidspreker links en dat klinkt wel erg schraal. Volgens de dealer moet ook de mid/laag luidspreker meedoen dus daar wordt deze week naar gekeken.

Het rijden gaat steeds beter, in zoverre dat echt doorrijden ogenblikkelijk terug te zien is in een hoger verbruik. Ten opzichte van de Touran vallen een paar dingen op: de Auris is veel sneller op temperatuur (kon bij de Touran 30 kilometer duren), en de armsteun in de Auris geeft voor grote personen niet- of nauwelijks steun. Een minpunt is ook dat deze niet verstelbaar is verticaal/horizontaal.

Streaming blue tooth (muziek via de IPhone/Android) werkt perfect. Zodra de IPhone in de buurt is wordt er muziek afgespeeld. De telefoonkoppeling gaat nog niet helemaal goed maar dit heeft waarschijnlijk met de instellingen te maken.

Wordt vervolgd.....

Na de eerste 1000 kilometer......

  • 1.116 km

Na zo'n twee weken en de eerste duizend kilometer hebben we weer wat meer ervaring opgedaan en over het algemeen positief. Vorige week heb ik er 4 velgen met winterbanden opgezet die ik voordelig (E350) via MP kon kopen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat je alleen echt zuinig kan rijden door je complete rijgedrag aan te passen: maximum snelheid, optrekken, anticiperen etc. Met 'normaal' optrekken op de Brienenoordbrug vanaf de oprit lukt het je nooit om 'eco' te blijven rijden. Alhoewel het zou wel lukken maar dan rij je bovenop de brug 70 kilometer per uur met een rits seinende en toeterende auto's achter je.

Voor mij is het een beetje en uitdaging maar ook ik weet dat ik de door Toyota opgegeven 1 op 25 never nooit niet ga halen. Ik ben tevreden met 1 op 20 maar zelfs dit wordt een hele toer.

Wat mij opvalt is dat het nut / gebruik van de achteruitrijcamera minimaal is: of de zon 'knijpt' de lens volledig dicht, of de lens is vuil, of je hebt tegenlicht, of.......... Dagelijks parkeer ik in de parkeergarage en dan is het wel makkelijk maar daar heb je ook de sensoren nog voor.

Prima auto

  • 6.439 km

Bijna 1 op 20 en ruim 6000 op te teller nu. Probleempjes:
- Audiostreaming stopt na verkeersinfo: weer handmatig pairen daarna
- GSM en Nav alleen op linker hogetonenspeaker
- trillende/rammelende passagiersstoel
- kwetsbaar aluminiumkleurig aluminium: zit erg snel vol met krassen. Deze kwaliteit is Toyota onwaardig!

Verder dik tevreden met deze auto!

15000 beurt

  • 15.200 km

Deze week is de 15000km beurt uitgevoerd. Geen problemen en 138 euzies. Laagste verbruikscijfers tot nu toe voor mij ca. 4.66L op de 100km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.