Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2011)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste paar maanden

  • 97.000 km

Nadat we steeds meer problemen begonnen te krijgen met onze Opel Astra moest er wat anders komen, en gezien de ervaringen met Opel dit merk vooral niet meer.

Om te beginnen een wensenlijstje gemaakt:
- geen stationwagen meer aangezien ik vijf dagen per week alleen in de auto zit;
- voldoende ruimte voor twee volwassen en twee tieners;
- geen diesel meer, maar wel zuinig in verbruik
- betrouwbaar merk en liefst zo weinig mogelijk kilometers op de teller
- aanschaf bij officiële merkdealer, bij voorkeur in de buurt

Na het lezen van de nodige reviews op internet uiteindelijk bij Toyota uitgekomen, mede door de positieve ervaringen die we zelf hebben met het merk aangezien mijn vrouw al jaren naar tevredenheid een Toyota Yaris rijdt.
Gezien ons budget kwamen we uit bij een Auris Hybrid, zo van 2010 tot en met 2012 met minder dan een ton op de teller. Via internet een blauwe Auris van 2011 gevonden met 65.000 op de teller en middelste uitvoering bij Toyota Driessen in Valkenswaard.
Hier nog dezelfde dag naar toe gereden, vriendelijk ontvangen en uitgebreid te woord gestaan. De genoemde Auris bekeken en beklopt, zag er prima uit maar wel wat "burgerlijk".
Nou stond er ook nog een andere Auris in de showroom, een zwarte met 17" wielen en in de meeste luxe executive uitvoering. Weliswaar wat meer kilometers en wat duurder, maar deze beviel ons meteen zo veel beter dat de blauwe Auris al gauw op de achtergrond raakte.

De volgende dag een proefrit gemaakt in de zwarte Auris: dat is even wennen als je uit een Astra diesel komt. Wat een stilte in het interieur en soepele "drive" door de CVT automaat. In de sportstand ronduit vlot te noemen. Zeker het stukken puur elektrisch rijden was een openbaring: nul verbruik op de teller.
Wij waren wel overtuigd dus terug naar de dealer. Na een net bod op de in te ruilen Astra, een jaar garantie en volledige afleverbeurt was de deal snel rond.

Een week later de auto opgehaald en natuurlijk een flink eind gereden. De eerste ervaringen zijn prima te noemen: een heerlijk rijdende en zuinige auto met alle denkbare luxe aan boord, van dagrijverlichting tot en met lederen bekleding, en van regensensor tot en met full map kleurenscherm met achteruitrijcamera.

Een paar opvallende zaken:
1. de Auris kan (mits je als bestuurder een beetje je best doet en het traject dit toelaat) echt heel zuinig rijden. Op dit moment heb ik een langjarig gemiddeld verbruik van 4.3 l/100km op de boordcomputer staan! Handmatig bijhouden levert hetzelfde resultaat op;
2. de 17" wielen met bredere, plattere banden doen wel wat afbreuk aan het comfort, de auto is hierdoor wel wat gevoeliger voor slecht wegdek (was overigens al keurig aangegeven door de dealer). Maar ja, het oog wil ook wat;
3. de auto is geen snelwegtijger, de tussenacceleratie van bv 100 naar 120 of 130 is minder overtuigend dan we gewend waren van onze vorige auto's en de motor laat zich dan duidelijk horen (het beroemde loeien). Zelfde geldt voor het rijden in heuvels en bergen.
4. Op de een of andere manier is het heel ontspannen rijden in een hybride Toyota zonder de slak op de weg te zijn, je rijdt heerlijk rustig op de rechterbaan met het verkeer mee en wordt daarbij ook nog eens getrakteerd op uitstekende verbruikscijfers.
5. Het is opvallend hoeveel mensen met je in discussie willen gaan over hybride rijden, ik merk met name veel negativiteit en onwetendheid op (vervuilend, duur, onbetrouwbaar, langzaam, tegenvallende verbruikscijfers). Ik kan alle argumenten naar mijn idee pareren, al vind ik persoonlijk dat iedereen zijn eigen idee moet kunnen hebben over hybride rijden. Leven en laten leven!

Issues tot nu toe:
1. Auto kraakte/schaafde wat bij inparkeren; is door de dealer onder garantie opgelost door de stuurinrichting te smeren;
2. De airco blies na enige tijd alleen maar warmte lucht, ook dit is door de dealer onder garantie opgelost door de airco opnieuw af te vullen;
3. De blanke lak op de linkerdorpel laat spontaan los; dealer komt hier binnenkort op terug.

Onderhoud tot nu toe:
1. bij 97.000 km een grote beurt uit laten voeren bij de merkdealer, inclusief reinigen van de injectoren en het inwendige van de motor. Kosten ruim 500 euro.

Conclusie tot nu toe:
Zeer tevreden, de auto rijdt als een zonnetje. Ik zal over een half jaar een update verzorgen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.