Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2011)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst79.657 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het ophalen van mijn Toyota Auris Full Hybrid Exec

  • 14 km

Goed, laat ik even bij het begin beginnen. Dat was in april van dit jaar. Ik mocht een lease auto uit gaan zoeken van mijn werk. Ik ben nog maar 22 jaartjes jong, dus je kunt je voorstellen dat ik daar erg blij mee was! Uiteindelijk een proefrit gemaakt in de Toyota en in de Citroën DS3. Het feit dat ik veel file rij voor mijn werk en er in de Toyota een automaat zit heeft de doorslag gegeven, plus het feit dat de executive uitvoering van de Toyota erg riant is. Naar andere auto's in de 14% bijtellings klasse heb ik niet gekeken, mede doordat ik toch wel een beetje een ruime auto wilde en de dit een van de grootste auto's is in die klasse. De kleur is overigens Pacific Blue.

Als extra opties heb ik er een instaplijstset opgezet, alsmede een RVS beschermingsstrip op de achterkant (zie foto 2), die niet alleen beschermd maar ook erg mooi staat vind ik zelf. De meest interessante optie die ik er op heb laten zetten vind ik toch wel de JBL audio set.

Ook heb ik Xenon verlichting als optie genomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik 3 maanden moest wachten totdat de auto geleverd werd. De Aurissen met Xenon lampen waren namelijk niet meer op voorraad en moesten dus besteld worden. Doordat mijn bestelling een paar weken na de ramp in Japan kwam kon het even duren, maar met die gedachte in het achterhoofd vind ik 3 maanden toch wel netjes.

Vanmorgen mocht ik dan eindelijk de auto ophalen bij Toyota Oudshoorn in Alphen aan den Rijn. Ik werd vriendelijk geholpen en er werd ruim de tijd genomen om mij alle facetten van de auto duidelijk te maken. Na ongeveer een uur mocht ik de auto de weg opsturen!

De auto rijdt erg goed moet ik zeggen. Lekker rustig en mijn hemel wat komt er een mooi geluid uit die JBL speakers! De verkoper van de dealer had het ook nog nooit gehoord en stond er ook van te kijken!

Geweldige auto

  • 400 km

Inmiddels een paar kilometertjes meer met de Auris gereden en wat rijdt dat goed zeg! Ik stap in, zonder ook maar de sleutel aan te raken, zet de geluidsbron van de radio op bluetooth en ik rij heerlijk de snelweg op met de muziek die op mijn iPhone staat.

Over de CVT automaat hoor je veel doemverhalen, en dan met name over het geluid dat de motor maakt als je even doortrapt, maar daar snap ik weinig van. Het echte doortrappen doe je zo weinig dat je dat dus bijna nooit hoort en dan alsnog is het geluid niet vervelend, vergelijkbaar met een "gewone" motor die even z'n best moet doen. Ik vind het in ieder geval een erg prettige aandrijflijn en de automaat is erg prettig in de file. Wat ook leuk is: in de file wordt het bijna een spelletje om ervoor te zorgen dat de verbrandingsmotor niet aanslaat tijdens het accelereren en ik word er steeds beter in! Zo rij je dus in de file met 0,0 uitstoot/verbruik + het houdt je bezig zodat je je niet verveeld.

Wat me trouwens opvalt is dat de auto erg snel is vanaf 0 naar 60 km/h. Dankzij de electromotor schiet de auto er vandoor. Ik hou dat even bij een keer omdat er nog weinig kilometers op de teller staan natuurlijk, maar het viel wel op.

Heb ik dan ook al nadelen ontdekt? Weinig op dit moment. Het zijn vooral kleine dingetjes zoals de deuren die niet automatisch op slot gaan bij het weg rijden, dat vind ik toch altijd wel een prettig gevoel. Maar om dat soort kleine dingen kan ik niet gaan klagen, de auto rijdt vooralsnog erg goed.

Verbruik op dit moment: 5,3L/100km. Dit is nog tijdens de inrijperiode en met airco altijd aan.

Goede keuze

  • 5.000 km

Ondertussen al wat meer kilometers met de auto gemaakt en het blijft een uitstekende auto, ik ben erg blij met mijn keuze. Ik merk wel dat door de vele snelweg kilometers die ik maak het verbruik veel hoger ligt dan de fabrieksopgave: 5,5l/100 km. Tsja, alsnog vind ik het een nette score voor een auto waarvan de airco altijd aan staat en de snelheid het merendeel boven de 120km/u ligt. Voor de rest kan ik niet klagen, dankzij de automaat is aansluiten in de file ook niet meer vervelend. Enige puntje is dat de bestuurdersstoel een beetje "los" lijkt te zitten. Misschien binnenkort even langs de dealer.

Winterbanden en kleine reparatie

  • 8.025 km

Weer wat kilometertjes verder :). Gisteren heb ik winterbanden onder de Auris laten zetten. Ging allemaal erg vlot en de Auris rijdt ook met winterbanden goed, al merkte ik wel gelijk dat het verbruik iets omhoog ging (normaal met winterbanden).

Gisteren ging ik echter ook even snel mijn auto schoonmaken vanbinnen en merkte ik dat een van mijn speakers, rechtsonder, het niet deed! Omdat het een vrij dure JBL set betreft heb ik gelijk gebeld naar de Toyota dealer (ik wil gewoon dat de set het goed doet) en die gaf aan dat ik gelijk even langs kon komen zodat ze even konden kijken wat er aan de hand was.

Zo gezegd, zo gedaan. Na een kwartiertje kwam een medewerker terug om te vertellen dat ze er nog even wat langer naar moeten kijken en dat ze dus de auto een dagje willen hebben. Afijn, a.s. maandag staat mijn Aurisje dus een dagje bij de Toyota dealer en ik heb gelijk gevraagd of ze willen kijken naar de bestuurdersstoel, die lijkt wat "los" te zitten, voor zover dat kan. Ik ben benieuwd wat het euvel is m.b.t. de speaker, ik hoop niet dat hij nu al kapot is, straks zal je zien dat ik om het half jaar bij de dealer sta om een nieuwe speaker te installeren....

Ik hou jullie op de hoogte ;-).

Kleine reparaties opgelost :).

  • 8.225 km

UPDATE: De speaker is gerepareerd, het bleek dat een kabeltje niet goed aangesloten was :). Ik kreeg even een leen Auris mee, dezelfde als die van mij, echter zonder JBL set en dat kun je goed merken zeg! Is moeilijk uit te leggen, beter om het verschil gewoon een keer te horen. Al kun je je natuurlijk wel voorstellen dat de subwoofer van de JBL set wat makkelijker omgaat met bass tonen dan de standaard speaker set ;-).

De "loszittende" bestuurderstoel bleek inderdaad niet mijn verbeelding te zijn: er blijkt wat speling te zitten in het frame. Afgesproken dat bij de eerste beurt (15.000km) er een nieuw frame onder komt. Ik heb wel gemerkt dat hij nu al iets vaster zit, dus volgens mij hebben ze er stiekem al een tijdelijke oplossing voor verzonnen.

Ook in de leen auto had ik overigens problemen met het muziek streamen met mijn iPhone (in mijn eigen auto had ik problemen sinds ik iOS 5 er op heb gezet). Zodra je switcht van bluetooth audio naar de radio (FM) en daarna weer terug naar bluetooth audio gaat dan probeert de auto weer verbinding te maken maar komt hij na een paar seconden met de melding dat de mediaspeler niet meer is verbonden. Ik heb inmiddels wel een work-a-round gevonden: zodra de verbinding verloren is op de fysieke knop audio klikken en dan krijg je de optie "verbind" in beeld. Daar op klikken en de iPhone is weer verbonden.

Nog een ding: Goede service van Toyota Oudshoorn in Alphen aan den Rijn, alle problemen zijn erg snel verholpen.

Hij gaat stug door :)

  • 20.000 km

Zo, ondertussen al flink wat kilometers erbij en over een maandje is de auto alweer een jaar in mijn bezit :). Ik maak niet super veel kilometers omdat ik af en toe ook thuis kan werken ipv op kantoor. Vandaar dat er nog maar 20.000 in (bijna) een jaar op de teller staan. De winterbanden zijn al sinds afgelopen maart weer vervangen door zomerbanden. Rijdt toch een stukje lekkerder en zuiniger (scheelt ong. 0,2L/100km).

Bij de 15000 km heeft de auto zijn eerste beurt gehad. Zoals afgesproken is toen ook gelijk het frame van de bestuurdersstoel vervangen en dat was goed te merken. De stoel gaat geen kant meer op, zoals het hoort.

Verder nog steeds blij met de auto, vooral de JBL set is echt top.

Dit is de eerste auto die ik rij met xenon verlichting en ik moet eerlijk zeggen dat ik er meer van had verwacht. Als je de verhalen altijd hoort dan verwacht je heel veel meer lichtopbrengst dan bij reguliere verlichting, maar zo denderend is het nu ook niet. Er is wel 1 voordeel: het ziet er erg mooi uit vanaf de buitenkant, als zie ik daar als bestuurder weinig van natuurlijk.

Ik heb een relatief pittige rijstijl en rij voornamelijk snelweg kilometers. Mijn verbruik staat dan ook steevast op 6,2 l/100km, ipv de beloofde 4.0 (op winterbanden was dit 6,4 l/100km).

Even de balans opmaken, een aantal plus en minpunten die ik tot nu toe heb ontdekt:

Plus:
- JBL set!
- Relatief laag verbruik
- Stil
- Je komt makkelijk mee in het verkeer d.m.v. elektrische motor met direct koppel
- achteruitrijcamera

Min:
- Stoelen kunnen beter, volgende keer neem ik een auto met "knuffelende" sportstoelen
- Deuren kunnen niet automatisch op slot
- 1380kg.....
- Er mag niks achter de auto behalve een fietsendrager
- Navigatiescherm komt nogal gedateerd over, maar ik heb begrepen dat er sinds 2012 een nieuw touch&go navigatie inzit?

Zo, voor nu weer even genoeg, we gaan stug door en bij 30.000km komt de volgende beurt eraan. Mocht er in de tussentijd nog wat geks gebeuren dan horen jullie dat uiteraard.

De 30.000 km al lang gepasseerd

  • 34.455 km

Zo, daar ben ik weer. De 30.000km is inmiddels al weer bijna twee maanden geleden gepasseerd. Dit was op vakantie richting Oostenrijk :). Na mijn vakantie daar had ik nog een weekendje Keulen met mijn vriendin gepland. Jammer genoeg bij aankomst in Keulen de ingang van (een zeer nauwe) parkeergarage geraakt, kleine schade rechtsachter tegen de wielkas :(. Wordt binnenkort gerepareerd.

Onderweg naar Oostenrijk natuurlijk in Duitsland even de topsnelheid geprobeerd en ik moet zeggen dat het me alleszins meeviel! De auto klimt er makkelijk naar toe en wordt dan begrensd, dit merk je meteen. Zonder begrenzer zou de topsnelheid makkelijk hoger kunnen liggen, maar ik heb begrepen dat er dan kans is dat de accu leeg raakt als je voor een langere tijd op die snelheid blijft rijden en de auto daarvoor dus begrensd wordt. Ik merkte vooral op dat de auto ook op topsnelheid (190km/h op de teller overigens, 180 echte km's) nog zeer stabiel op de weg lag en niet nerveus over kwam. Toch nog ergens goed voor, zo'n grote accu achterin, haha. Voor een auto van dit formaat deed hij het erg goed vond ik.

Ook de verdere rit naar Oostenrijk en het rijden in Oostenrijk zelf was geen probleem. Vooraf was ik toch wel benieuwd hoe het allemaal zou gaan heuveltje op (je moet soms nogal stijgen onderweg naar Oostenrijk) met de capaciteit van de accu, maar dit gaat super goed, geen een keer is de accu volledig leeg geraakt.

Verder gaat de Auris stug door, geen problemen of wat dan ook en ook bij de 30.000km beurt was alles goed. Bovendien is de auto zuiniger geworden, jawel! Ok, het scheelt bijna niets, maar de auto staat weer op winterbanden en weet dit keer een gemiddeld verbruik te scoren van 6.3l/100km.

Nog een dikke 10.000km en dan mag de auto weer een bezoekje brengen aan de dealer voor de 45.000km beurt. Vanzelfsprekend horen jullie dan weer van me.

45.000 Km beurt gehad

  • 47.900 km

Daar zijn we weer!

De 45.000 Km is vorige maand gepasseerd. Twee weken geleden is de Auris naar de dealer geweest voor de 45.000 km beurt. Dit is een kleine beurt, vanzelfsprekend is er dan ook niks geks aan de hand. Het blijft een Toyota he....

Ik heb nog wel steeds soms wat ruzie met de bestuurdersstoel. De leuning beweegt als je remt en tot stilstand komt, hij "veert" mee met je lichaam, heel vervelend! Bij een eerdere onderhoudsbeurt is het frame al vervangen van de stoel, maar de leuning beweegt dus nog steeds. Toen ik mijn auto kwam brengen voor de onderhoudsbeurt heb ik het blijkbaar niet goed uitgelegd, want toen ik 's avonds de auto weer kwam ophalen kreeg ik het bericht dat ze niets afwijkends konden vinden in het frame (ze hadden het zelfs vergeleken met een andere Auris). Maar daar ligt het volgens mij dan ook niet aan, de stoel zit goed vast aan de auto. Volgende keer zal ik het duidelijk uitleggen, ik heb geen zin om eerder langs te gaan, ik rij er nu al 45.000km mee rond, dan kan die laatste 15.000 er ook nog wel bij....

Ondertussen is de schade van de vakantie in Duitsland ook gerepareerd. Bij deze reparatie kwamen nog wat andere kleine plekjes naar boven die ook gelijk gerepareerd zijn.

Overigens vorige week in de nieuwe Volkswagen Golf (7) gereden. Wat je dan opvalt is toch het kwaliteitsverschil, jeetje wat zit zo'n Golf goed in elkaar zeg. Materiaalgebruik van het interieur is zoveel beter dan bij de Auris, ieder knopje zit op de goede plek en geeft precies genoeg weerstand, alles voelt zeer solide aan en er is geen kraakje te horen. Toch wel een groot verschil... stiekem zit ik af en toe wel eens na te denken over mijn volgende auto, de Golf staat dan zeker op de shortlist! Net zoals de Volvo V40, Peugeot 508 en de BMW 320 (wel erg duur!) overigens.

Heel wat kilometertjes verder

  • 79.657 km

Zo, toen was het alweer februari 2014....

Op dit moment is er niet veel te melden, de Auris gaat stug door. In oktober jl. zijn we weer richting Oostenrijk geweest en heeft de Auris zich wederom goed gedragen. Ook weer op de Duitse snelwegen de topsnelheid uitgeprobeerd, soms wel minuten aan een stuk door (een minuut is verdomd lang op hoge snelheden....). De auto ligt dan nog zeer goed op de weg, had ik nooit verwacht van zo'n (relatief gezien) kleine auto.

Twee weken geleden heeft de auto zijn 75.000km beurt gehad en is het lampje van het linker achterlicht vervangen, je zou bijna zeggen: eindelijk eens iets dat het begeeft haha!

Ik heb tijdens de 75000KM beurt een vervangende auto meegekregen voor een dag in de vorm van een vol afgeladen Auris Touring Sports (het nieuwe model dus en daar dan de station variant van). Ten opzichte van mijn auto heb ik een aantal voor en nadelen gevonden (voor zover dat lukt in 1 dag):

Voordelen:
- Stiller, vooral bij het accelereren.
- Stoelen zitten beter.
- Comfortabeler geveerd, al kan dat ook zijn omdat de auto nieuwer is en minder km heeft gereden (zo'n 5000 maar)
- Leuke opties beschikbaar zoals automatisch inparkeren (werkt goed trouwens!)
- Panoramadak zorgt voor veel licht in de auto.

Nadelen:
- Het interieur (dashboard) vind ik er qua styling niet beter op geworden, vind het allemaal erg vlak, zit weinig frivoliteit in. Bij de oudere versie heb je die leuke middentunnel, dat is een stuk speelser.
- Navigatie vind ik lastiger te bereiken, omdat dit bijna verticaal staat, bij mijn Auris staat dit wat schuin zodat je er makkelijker bij kunt.
- Hoewel het navigatiesysteem jonger is en een mooier scherm heeft (scherper en grafisch minder gedateerd) is het niet sneller. Vind deze in mijn versie sowieso erg fijn werken, routes worden zeer snel (her)berekent en het systeem is zeer responsief. Hoewel het dus wel wat gedateerd overkomt (niet super scherp) kan het zeker nog mee in deze tijden.
- Hoewel er een JBL logo pronk op het navigatiescherm vond ik het geluid erg tegenvallen, geluid was dof en kreeg ik ook niet veel beter met de instellingen.

Ik zou de keuze voor een nieuwe Auris wel kunnen begrijpen, je krijgt veel auto voor weinig geld. Ik ga echter hierna niet voor de nieuwe Auris, wil graag eens wat anders proberen :).

Nog 1 dingetje: ik merk de laatste tijd dat de Auris best hard geveerd is. In het begin vond ik dit ook al, maar het is nu merkbaar harder, zeker over bijv. een drempel, komt denk ik door de kilometers. Ik denk ook dat er onder deze auto hardere veren zijn gemonteerd t.o.v. zijn concurrenten omwille van de zware accu. Ik merk dat als er meerdere personen meerijden de auto comfortabeler over hobbels en drempels gaat door het hogere gewicht.

Voor de rest nog zeer tevreden over deze auto, ik juich nog iedere dag de automaat toe, wat is dat heerlijk in de file (daar sta ik dagelijks in...).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.