Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 145.254 km |
Eerste ervaring
- 820 km
In December was het heugelijke moment aangebroken dat ik een nieuwe leaseauto mocht bestellen. Hieronder de beweegredenen van de keuze voor de Auris HSD en de eerste ervaringen:
Specificaties
De auto die ik besteld heb:
Auris Hybrid Executive in de kleur 8S6 oftewel Pacific Blue Metallic. Deze auto is al zo compleet dat je eigenlijk weinig opties nog te wensen hebt, als kieskeurige consument heb ik echter wel voor twee opties gekozen:
- HID Xenon verlichting
- JBL Audio systeem
Andere opties:
Over één optie heb ik nog zitten twijfelen en dat is het dakraam. Een ritje naar de importeur in Raamsdonksveer leerde mij echter al snel dat ik met een dakraam opeens niet meer fijn in de auto zit. Het plafond van de auto komt namelijk bij de montage van het dakraam iets naar beneden waardoor de hoofdruimte mij wat te krap werd. Nu moet gezegd worden dat ik een persoon ben die vrij rechtop in de auto zit waardoor andere mensen van mijn lengte (1.85) hier wellicht geen/minder last van hebben, gewoon even uittesten bij je dealer dus.
Nu we toch in de uitleg modus zitten:
Waarom bestel je een Auris en geen Prius?
Die vraag heeft een tweeledig antwoord,
1. Ik ben van mening dat de hoofdruimte in een Auris achterin beter geregeld is dan in de Prius, dit komt doordat de Auris een auto is die aan de achterkant rechtdoor loopt in de daklijn en de Prius meer een bolvormig dak heeft, dit gaat ten koste van de hoofdruimte in de Prius.
De Prius is wel ruimer qua bagageruimte en rijdt verder voortreffelijk (Ik heb hem nu als voorloopauto dus mag ook daar een wat langere tijd kennis mee maken) alleen heb ik die ruimte niet nodig, zodra je een gezin met 2 kinderen hebt wordt het wellicht een ander verhaal. Wederom: naar de dealer; maxicose, kinderwagen en speeltjes mee en passen.
2. De Prius is een stukje duurder dan de Auris waardoor je voor de prijs van een vrij standaard Prius een volledig aangeklede Auris rijdt. (zie prijslijsten hieronder voor de vergelijking)
ok.. maar waarom dan niet bijvoorbeeld een Honda Civic Hybrid?
Ook dat antwoord is heel simpel. Een Civic is wel goedkoop in aanschaf maar zuipt als een ketter, de benzinetoeslag op dat ding was zo hoog dat je daar geen mooi aangeklede versie van kunt rijden. Verder vind ik persoonlijk de rij-eigenschappen van de Toyota vele malen beter (motor loopt veel rustiger, betere stoelen, betere afwerking) en ziet het interieur er veel beter uit.
Waarom een Auris Executive en geen Dynamic of Aspiration?
De Aspiration is het instapmodel van de Auris Hybrid, eigenlijk een heel complete auto maar deze mist oa de regensensor, lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel, smart entry systeem en de bluetooth carkit. Als je eenmaal het gemak van al die opties gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder. Een laatste reden voor mij om zeker niet voor de Aspiration te kiezen is het feit dat je het navigatiesysteem niet in deze versie kunt bestellen.
Dan gaat de strijd nog tussen de Dynamic en de Executive. De Dynamic heeft alle bovenstaande opties en je kan er ook het navigatiesysteem in bestellen dus eigenlijk al een hele mooie auto. De Executive is (op het moment dat je een navigatiesysteem in de Dynamic laat bouwen) 750 euro duurder dan de Dynamic (prijsverschil is 2000 en het navigatiesysteem kost 1250).
Voor die 750 krijg je alcantara bekleding, het is alleen even de vraag of je dat 750 euro waard vindt. Wat voor mij de doorslag gaf: Alleen op de Executive kan je HID Xenon verlichting bestellen (weer een kostenpost van 700 euro maar goed), dit geeft een veel helderder licht dan de gewone halogeen lampen en je hoeft deze verlichting veel minder vaak te vervangen. Dan is verder mooi meegenomen dat de bekleding van alcantara met zijkanten van leer ontzettend fijn zit wat mooi meegenomen is als je ongeveer 50.000 km per jaar in het ding aflegt.
Waarom bestel je een JBL audio systeem?
Ook dit grapje kost weer muntjes en wel te weten: 1294,00 euro. Een hoop geld voor een 7 tal boxen (4 voorin, 2 achterin en een subwoofer) en een versterker. Is het geluid van de standaard Auris dan zo beroerd? Nee hoor dat zeker niet, de Auris Hybride heeft in alle versies 6 speakers zitten (zit een foutje in de bijgevoegd prijslijst aangezien je daar uit af zou leiden dat dit er 4 zijn, dit is echter alleen zo bij de instapversie van de gewone Auris). Het geluid is normaal al erg helder en vol van lage tonen te noemen een nadeel vind ik dat ik toch echt de body van het geluid mis.
Omdat ik een vrij grote muziekliefhebber ben en aardig wat onderweg ben vond ik dat ik me dat genot wel mocht veroorloven, in de review zal ik in de toekomst nog een bekijken of dit een aanrader is of stiekem toch weggegooid geld.
- 25 februari: de irritatie begint :) De auto is deze week binnengekomen bij de dealer, JBL systeem is ingebouwd, hij is netjes opgepoetst, kentekenplaatjes zitten erop en..... hij blijft nog tot donderdag bij de dealer staan. Het nadeel van leasemaatschappijen, ze willen graag zo recent mogelijke auto's dus mag deze niet in februari afgeleverd worden. Donderdag 3 maart is het heugelijke moment dan kan ik m'n nieuwe speelgoed eindelijk ophalen. Levertijd komt daarmee juist boven de 2 maanden uit, de auto is 21 december besteld en had qua dealer precies op de twee maanden afgeleverd kunnen worden, dit wordt dus een weekje later. Enfin nog een weekje Prius is op zich ook geen straf maar kijk uiteraard naar alle luxe van de Auris uit.
- 3 maart: eindelijk.... om 16:00 uur is het zover, ik ga de Auris ophalen bij de dealer. Na het gebruikelijke kopje koffie en de standaard plichtplegingen (kopie rijbewijs en ondertekening afleverdocument) krijg ik een tasje met de handleidingen, sleutels, verbandtrommel, gevarendriehoek en een doosje bonbons. Zowel de vertegenwoordiger als ik zijn het er over eens: uitleg is vrijwel overbodig (ken Toyota en heb ervaring met de prius) dus karren met het ding, het feest kan beginnen.
Aflevering bij 3 km, eerste ritje in naar Vianen omdat ik 's-avonds nog wat dingen op het werk te doen heb dus niet echt een overdreven rit. In totaal op dag 1 slechts 36 km met het ding afgelegd maar de eerste reactie is: heerlijk. Wat verschrikkelijk soepel rijdt het, wat is het JBL systeem overweldigend qua geluidsbeleving. Zowel als achtergrond geluid als op meezing niveau gaat het heerlijk en wat is het een verademing om weer cruise control te hebben :)
- 5 maart: 365km de eerste "onderhouds" beurt. Wat viel op waardoor ik naar de dealer ging: De xenon verlichting stond "wat" hoog afgesteld waardoor tegenliggers mij gingen attanderen op mijn groot licht wat dus niet aan stond (mijn excuses mensen tussen Kampen en Utrecht, deed het niet expres). Vandaag even naar laten kijken en inderdaad de lampen stonden veel te hoog, dat is gecorrigeerd en de dealer gaat er bij de volgende auto's met xenon op letten bij de 0 beurt (normaal worden de lampen in de fabriek al goed afgesteld maar dat was hier om een of andere obscure reden niet goed gegaan). Nu ik er toch was het achterlijke achteruitrij beepje (zodra je de auto in de R stand zet blijft die normaal piepen) uit laten zetten, nu geeft hij bij achteruit keurig één beepje, ook dat is een verademing (kan het iedereen aanraden om dat bij de 0 beurt al te laten doen).
- 700km. Het echte nut van de parkeercamera ontdekt (je hebt namelijk ook achteruitrijsensoren dus normaal is de camera een beetje overbodig). Als je achteruit de weg op moet draaien terwijl het zicht je ontnomen wordt door een heg: met de camera kan je keurig om het hoekje kijken waardoor je heel veilig en comfortabel de weg op draait. Heerlijk! geen schrikkende fietsers, voetgangers en auto's meer. Verder kan ik nu wel ongeveer zeggen dat het JBL systeem het geld echt waard is, al blijft dat natuurlijk ook persoonlijk.
Verder: het verbruik begint nu iets te dalen. Stond de eerste 600 km op 5,4 (kwam ook doordat de motor nogal eens gelopen heeft terwijl ik stil stond om mensen de auto te laten zien en uit te leggen) en begint nu terug te zakken naar 5,2-5,3.
Een maandje verder
- 4.192 km
Inmiddels staan er 4192 km op de teller. Wat valt in de tussentijd op: Het is soms lastig dat er geen echter vloer in de kofferruimte zit, er zit aan de achterkant een soort zwarte bak. Nu is hier gelukkig een afdekplaat voor te bestellen maar eigenlijk zou die er standaard in moeten zitten.
Wat viel verder op: er zat een kraakje in het bijrijdersgedeelte tijdens het rijden, erg irritant. Dit bleek uiteindelijk door het leer te komen wat op de stoelen zit, op het scharnierpunt van de rugleuning met de zitting raakte het leer elkaar net maar door de trilling van het rijden begon dat op elkaar te trillen. (bleef een beetje plakken en weer los enz). Een doekje met reinigingsmiddel deed wonderen waardoor het kraakje keurig verdween.
Verder kwam ik erachter dat je verbruik aardig stijgt als je er een wat haastige rijstijl op na houdt, maar weer rustig aan doen dus. (heb geen echte meting maar de boordcomputer ga na een 50 km haast tov ruim 3000 km normaal rijden opeens 0,1 l/100km extra aan)
Verder nog geen noemenswaardigheden maar wat kan je ook verwachten van een auto die net een maand oud is, over een maandje weer een update.
Eerste onderhoud
- 16.636 km
De eerste 15000 km beurt is inmiddels een feit, tijd dan ook voor weer een aanvulling op de review: wat valt op:
De kofferbak begon mij dusdanig te irriteren dat ik de losse laadplank besteld heb zodat je wel een vlakke laadvloer krijgt met een bak eronder. Dit bevalt uitstekend, je kan nu je doos met boodschappen tenminste fatsoenlijk in de kofferbak neerzetten zonder dat het omvalt. Onder de klep lekker alle spullen die je niet zo vaak nodig hebt maar toch bij je wilt hebben zodat het mooi uit het zicht ligt.
Rij-eigenschappen: Nog steeds erg tevreden. Rijd heel veel snelweg kilomters en ben niet iemand van het ultra zuinige rijden (al doe ik wel m'n best door niet als een idioot op te trekken) waarmee het gemiddelde verbruik tot nu toe op 5,3 op de 100 km.
Bij het onderhoud eigenlijk geen bijzonderheden. De veer van de benzinetank stond niet echt lekker afgesteld waardoor deze niet echt prettig open ging, dit is door de garage hersteld en dat gaat nu wel optimaal.
Je leert wel dat je blij bent met je JBL systeem op het moment dat je onderhoud hebt laten doen, ik kreeg een auto met normale audio mee en dan valt het verschil opeens echt goed op. Tot nu toe nog steeds het idee dat het geen weggegooid geld is.
Op naar de 30.000 waarin ook een vakantie rit naar de bergen zit dus veel belading en een dakkoffer op het dak dat zal het verbruik geen goed doen :) Binnenkort weer meer dus.
En alweer een kleine onderhoudsbeurt
- 46.000 km
Een nieuw jaar en een volgende onderhoudsbeurt.
De vorige beurt had ik al geen review over geschreven omdat er eigenlijk niets te melden was. Gewoon een standaard beurt.
Nu weer een onderhoudsbeurt later is er eigenlijk weer niets te melden. Het wagentje snort nog steeds als een tevreden poes en levert nog veel rijplezier op.
In de tussentijd is er wel een set winterbanden gemonteerd wat zorgt voor een wat ander rijgedrag en iets meer herrie in de auto (rolgeluid). Tevens gaat het verbruik ook wat omhoog.
Wat ook erg opvalt is dat als je bij koud weer wegrijdt en het gas niet teveel indrukt de benzinemotor keurig de electromotor aan blijft drijven en je dus alleen kinetische energie van de electromotor gebruikt. Ik heb begrepen dat dit is om de benzinemotor rustiger op temperatuur te kunnen laten komen wat weer beter is voor het motorblok en gelijk ook weer minder uitstoot tot gevolg heeft. Het blijft op dat moment wel heel erg verdacht stil (met een stationair lopende motor rustig 50 door de bebouwde kom rijden).
Nu een yaris als leenauto wat ook absoluut geen vervelende auto is alleen dat schakelen he... als je dat niet meer gewend bent wil je het eigenlijk ook niet meer.
Volgende auto dus of een auris hybrid of misschien toch maar de prius :)
op de helft
- 83.000 km
op de helft? Ja, inderdaad op de helft (mijn leasecontract is 160.000 km).
Tot nu toe is het enige wat kapot gegaan is een achterlichtje van de kentekenplaat verlichting.
Op dit moment liggen de winterbanden er weer onder en je merkt toch wel dat dit een behoorlijk meerverbruik met zich mee brengt en de comfort beleving wat schade toebrengt. De winterbanden zijn simpel wat rumoeriger dan de zomerbanden en zijn inmiddels iets gecupt waardoor er wat trilling optreed, bij mijn vorige auto's had ik daar nooit zo'n last van aangezien die van zichzelf al trilden, een kleine oneffenheid van de banden wordt simpel benadrukt.
Tot nu toe verder geen op of aanmerkingen, het ding rijdt nog steeds perfect, vorige week een proefritje kunnen maken in de nieuwe auris hybrid en dan vormt zeker een kanshebber zodra deze aan vervanging toe is. De nieuwe heeft een wat directere sturing en oogt wat sportiever, nadeel van de nieuwe is wel dat de daklijn schuin naar achteren doorloopt waardoor je achterin wat minder hoofdruimte hebt dan bij het model wat ik heb.
Misschien toch de auris station maar als die uit komt :)
Afscheid
- 145.254 km
Het is zover. Iets eerder dan verwacht neem ik afscheid van dit trouwe maatje.
Niet dat er iets mis is met het apparaat maar ik ging uit dienst en moet dientengevolge de leaseauto inleveren.
De laatste rit was een heerlijke rit door Italië, wederom vol bepakt en bezakt (dakkoffer, kofferbak vol, 3 kinderen op de achterbank) en de Auris heeft zich, net als alle andere keren, kranig gehouden.
Tijd voor de eindbalans:
Stukgegaan in de eerste (bijna) anderhalve ton:
- lampje kentekenverlichting
- links achter richtingaanwijzer lampje
- zilveren inlay linker ventilatierooster (garantie)
en verder helemaal niets....
Staat van de banden is inmiddels wel op zijn eind (zomerbanden), winterbanden hebben nog voldoende profiel.
Gemiddeld verbruik over de bijna anderhalve ton: 1 op 17,6
Zou ik de auto weer kopen: Ja, heerlijke auto. Rijdt comfortabel en is qua kilometerkosten voordelig.
Heb ik hem weer gekocht: Nee. Waarom niet? Ik heb gekeken naar de Auris Hybrid station als vervanger voor deze en naar de Prius +. (en nog wat meer andere merken) Uiteindelijk kreeg ik een aanbod voor een Prius + als jong tweedehands van mijn dealer waar ik op in gegaan ben. Hier zal ik binnenkort nog eens een review over schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive, JBL, Half Leder
- 2013
- 62.631 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration Dealer onderhouden Navi
- 2012
- 203.671 km

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic | Origineel NL | Volledig dealer onderhouden | Keyless | 17 inch | Cruise | Clima | Navigatie | Parkeersensoren achter | Camera
- 2010
- 64.424 km