Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst34.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 870 km

Deze auto was in augustus 2010 reeds besteld, maar gezien de opties kon deze helaas niet eerder dan januari worden afgeleverd. In de eerste week van 2011 was het dan wel zover: de nieuwe auto stond klaar. Het gaat in dezen om een zwarte (Night Sky Black) Auris Dynamic met als extra (dealer) opties een zonnedak en volledig lederen interieur in de kleur cognac met stoelverwarming.

Mijn eerste ervaringen zijn erg positief. Over de betrouwbaarheid kan nog weinig gezegd worden, daarvoor zijn er niet nog niet genoeg kilometers gemaakt.

Het is ruim 4 maanden geleden dat ik een proefrit heb gemaakt in een Auris en ik ben niet iemand die elke 2 weken op de stoep staan om te kijken of de dealer al nieuws heeft. Dit zorgde ervoor dat de Auris toch groter, misschien iets lomper, aandoet dan ik in eerste instantie dacht. Iets wat bevestigd wordt als er naast staat, voor een auto in dit segment is loopt de motorkap iets hoger op. De instap gaat vrij gemakkelijk, de stoelen zitten redelijk hoog (Misschien iets té hoog voor ons lange Europeanen?)In elk geval wel in vergelijking met de Peugeot 207 en de Honda Civic Hybrid die ik hiervoor reed. In tegenstelling tot wat de AutoWeek-site vermeldt vind ik niet dat er sportstoelen zijn gemonteerd. Geen klacht, absoluut niet. De stoelen doen degelijk aan en zitten goed. De zitpositie is prima instelbaar en alle knoppen in het dashboard voelen solide en trefzeker aan. Zijn er dan geen klachten? Niet echt. Nou vooruit, een kleintje dan. Ik mis een open opbergvak dat binnenhandbereik zit waar ik mijn zak drop in kan parkeren.

Wat betreft het vermogen ben ik eveneens verrast. Zoals ik in een eerdere review al las en wat ik alleen nog maar kan beamen is dat deze auto uitnodigt tot een relaxte rijstijl. De auto blijft heerlijk rustig en kalm. Als het dan echt moet en je wilt een inhaalactie uitvoeren, trap je het gas in en ben je in no-time voorbij je voorganger. "Blink nergens echt in uit", nou prima. De auto doet wat 'ie moet doen en dat doet 'ie goed. Als ik een rappe moderne Auris wil, importeer ik wel een Blade 3.0 v6.

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is het verbruik en het gebruik van de electrische modus. Bij een volle tank benzine geeft de boordcomputer aan dat er 750km mee gereden kan worden. Ondanks dat ik toch niet de meest zware rechtervoet heb, kom ik daar niet bij in de buurt. En het electrisch kunnen rijden van 2 tot 2,5 kilometer heb ik ook nog niet kunnen halen. Na net iets meer dan een kilometer komt er een melding 'low battery'. Maar eerlijk gezegd gun ik 'm daar nog even het voordeel van de twijfel. Ik zal er niet minder om rijden...

Conclusie: een aangenaam verraste en blije Auris-bestuurder.

Vraag & Antwoord

  • 2.900 km

"Kun je uit jouw ervaringen met beide modellen (Insight vs. Auris) verschillen aangeven?"

Een Insight heb ik niet gereden, wel de Civic Hybrid van Honda. Deze Honda was niet mijn oorspronkelijke keuze, dus vergeef mij als ik (onbedoeld) positief bevooroordeeld ben over deze Toyota Auris.

Een keuze die bij mij doorslag heeft gegeven is de aanwezigheid van een 5e deur. Deze ontbrak in de Civic, ondanks dat de kofferruimte nog steeds groot genoeg is, mits je alleen maar koffers en boodschappen mee wilt nemen. Wat ook een doorslag gaf bij deze Auris is, is dat de achterbank plat kan.

Hoewel ik dus niet in de Insight heb gereden, is me in de Honda wel opgevallen dat ik de cruisecontrol wat ongevoelig vond. Het dashboard is erg futuristisch; het koste me even daar aan te wennen, maar steekt wel goed in elkaar.

Bij de Toyota krijg ik toch het gevoel dat er iets meer tijd is gestopt op het gebeid van Research & Development. De algemene look & feel, hoe je zit, het gevoel als je een knop induwt is net iets 'beter', iets verfijnder.


"Kun je iets zeggen over de lederen bekleding? Hoe ervaar je dit? Glijd je weg in scherpe bochten en is het nu in de winter snel warm met de stoelverwarming?"

De lederen bekleding ervaar ik als prettig. Ik heb niet het idee dat je snel wegglijdt. Dit gebeurt wel, maar komt naar mijn idee meer door de vorm en plaatsing van de stoelen. De stoelen staan, ook in de laagste stand, redelijk hoog. Ik ben zelf ca. 1.90m, maar zit mijn mijn hoofd in de laagste stoelstand zo'n 5cm van de hemel. Kleine kanttekening: ik weet niet of de hemel bij mij is verlaagd ivm het zonnedak.

Zoals aangegeven staat er in de technische specificaties van AW een vinkje bij sportstoelen, maar ik vind dat zeker niet zo. De peugeot 207 die ik hiervoor had stoelen met meer zij-steun.

Je voelt vrij snel dat de stoelen warmte afgeven, maar het kan even duren even voor de stoelen helemaal op temperatuur zijn. Ik rij vaak zonder jas aan en de warmste stand is me dan soms iets té. De 'normale' stand is prima. Mijn Auris is geleased, de keuze voor de bekleding was daarom wat makkelijker. Bij een privé aanschaf zou ik het waarschijnlijk niet doen.

Een andere overweging voor mij was de keuze tussen een Dynamic en een Executive uitvoering. De Executive is bijna 2000 Euro duurder, wat ook scheelt in fiscale bijtelling. Achteruitrij-sensoren en een ingebouwd navigatiesysteem zijn twee dingen waar ik zonder mee kan.

Probleemloze kilometers

  • 26.000 km

De titel dekt de lading. Sinds de vorige update eigen geen gekke dingen meegemaakt. De auto blijft stil en comfortabel; de Auris blijft een goede reisauto. De 15000km-beurt zonder problemen doorgekomen en ook met de komende 30000km-beurt verwacht ik eigenlijk niets bijzonders.

Tijdens een uitwijkmanouvre op een smalle weg heb ik een verkeersafzetting geraakt en het richtingaanwijzerglaasje uit de rechter buitenspiegel gereden. Meteen naar de dealergereden: geen probleem, glas was los bestelbaar en na zat er in no-time weer in.

Inmiddels heb ik in de kofferbak zelf een passende plaat gemaakt op de losse bak waardoor de kofferruimte nu helemaal egaal is. Handig voor als je nog eens naar Ikea of Gamma gaat. Deze plaat kost je bij Toyota 149 Euro, maar als je zelf een beetje handig bent ben je met 25 Euro en uurtje knutselen klaar. Zeker de moeite waard. Voor meer info, laat maar een berichtje achter.

Waar ik nog wel naar opzoek ben is een goede manier om het leer te onderhouden. Is alleen schoonhouden met een lauw sopje genoeg of moet ik het ook periodiek in vetten?

Een zeer comfortabele reisuato

  • 34.700 km

Zoals ik al had aangegeven in mijn vorige review had ik bij de komende 30k-beurt geen bijzonderheden verwacht. En die waren er ook niet. Ondanks dat het een lease-auto is, vraag ik bij de dealer wel of er nog iets bijzonders is gebeurd. 'Helemaal niets', wist de beste man mij te vertellen en gaf me de afgewerkte checklist.

De weken er na zijn we met deze auto naar Italië gereden en heeft de Auris zich bewezen als zeer comfortabele reisauto. Ondanks het accupakket (en een beetje slim inpakken) hebben we zowel een tent, een koffer, een trekkersrugzak + nog wat kleine tasjes in de kofferbak kunnen plaatsen. De koelbox pastte mooi tussen de stoelen en de achterbank zodat deze ook nog in de 12v aansluiting kon. In Duitsland uiteraard nog even getest wat de top is; 195km/u gaf de teller aan. Met een tellerafwijking (wat schijnbaar normaal is op deze auto?) klopt dat aardig met de opgegeven fabriekslimiet van 185km/u. Belangrijker eigenlijk is dat ik me op geen enkel moment ongemakkelijk voelde bij deze snelheid. Alles bleef net zo degelijk als bij 85km/u.

De airco had de auto snel koel, wat prettig is bij temperaturen van 35(+) graden. De bekerhouders hebben hun diensten wederom bewezen. En het vakje boven de buitenspiegel heeft ook eindelijk zijn nut bewezen. Want hoewel deze te klein is voor een fatsoenlijke zonnebril was het de ideale plek om toegangspasjes, creditcards, tankbonnetjes, tolkaartjes, etc. in op te bergen.

Tot slot was het een genot om mensen op een camping met volslagen verbaasde blikken te zien kijken dat je je zonder geluid voortbeweegt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.