Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf158.500 km
KM-stand laatst248.400 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Auris Hybride 2011

  • 202.994 km

OVERZICHT

Positieve punten:
+ Comfort en stilte ECVT
+ Goede opties aan boord
+ Verbruik 1 op 16/17 gemiddeld
+ Kosten per kilometer laag
+ Betrouwbaarheid

Negatieve punten:
- Kleinere kofferbak door hybride accu
- Relatief hoge wegenbelasting door zware accu
- Bij hogere snelheid (+/- 160) windgeruis
- Verbruik had ik beter verwacht bij aankoop

Aankoopprijs 14-01-2016: 8.450 euro
Kilometerstand bij aankoop: 158.500 km

Voor onderhoudsgeschiedenis en kosten zie onderaan review.

1. DE AANKOOP

Na een aantal jaar in een Koreaanse Daewoo Nubira uit 2004 te hebben gereden die toch wel in de papieren liep qua verbruik en onderhoud, waarbij er chronische problemen waren met remklauwen en EGR en het verbruik op 1 op 11,5 zat, werd het in januari 2016 tijd voor een vervanger voor deze verder prettig rijdende gezinsauto.

Tijdens mijn zoektocht heb ik ook spaardiesels als de Seat Ibiza of Renault Megane overwogen, daarnaast gekeken naar een Prius 2, maar uiteindelijk ben ik uitgekomen bij deze Toyota Auris Hybride.

Argumenten:
- Bewezen betrouwbaarheid: Deze hybride aandrijflijn doet al jaren dienst in de Toyota Prius en staat zeer goed bekend. Daarnaast geeft de jarenlange goede naam van het merk Toyota op het gebied van betrouwbaarheid een veilig gevoel.
- Lagere wegenbelasting dan diesel: In 2016 zat er nog een korting op de wegenbelasting vanaf 2017 wordt de wegenbelasting als normale benzine auto berekend. Door de hybride accu is de belasting hoger dan de gemiddelde benzine hatchback, maar lager dan een diesel.
- Verbruik: Het verwachte verbruik is redelijk laag voor een benzine auto, waardoor de kosten per kilometer laag blijven. Daarnaast is dit beter voor de uitstoot. Ik verwacht ook dat de uitstoot die er wel is, een stuk schoner is dan die van een turbo diesel.
- Comfort: De Auris Hybride heeft een prettig hoog uitrustingsniveau. Dit is de dynamic uitvoering met: Cruise control, climate control, elektrische ramen rondom, keyless entry en start, automatische elektrische parkeerrem, eCVT automaat, automatische ruitenwisser, automatische verlichting, zwarte stoffen bekleding en een mooi ogend interieur met goede bekerhouders voor zowel grote als kleine blikjes/bekers en voldoende opbergruimte.
- Restwaarde: Dit exemplaar stond in de buurt te koop tegen een destijds scherpe prijs voor deze auto. Een Toyota is redelijk waardevast. De onzekerheid op de markt voor diesel vond ik ook een risico voor de restwaarde van concurrenten. Ik zag een hybride als veiliger keuze.

Aanfschafprijs Toyota Auris: 8.250
Inruilwaarde Daewoo Nubira: 2.500
Betaald: 5.750

2. DE AUTO

2.1 Hybride aandrijflijn

Als eerste punt wil ik de hybride aandrijflijn met CVT melden. Ik had nog geen ervaring met automaten, maar deze hybride Auris heeft mij positief verrast.

Even korte uitleg: Dit is een hybride zonder stekker. De elektriciteit wordt opgewekt bij afremmen. Die energie wordt opgeslagen in de accu en kan later weer gebruikt worden voor de aandrijving. Dit kan zelfstandig elektrisch of in combinatie met de brandstofmotor.

De soepele trekkracht onderin dankzij het koppel van de elektromotor zorgt er voor dat je vanuit stilstand direct lekker weg schiet zonder te hoeven wachten tot de motor toeren maakt. Vervolgens trek je zonder horten of stoten door tot de maximum snelheid. De gecombineerde 100 kW (136 pk) en 207 Nm koppel zorgen voor een prima acceleratie, ook bij het invoegen of inhalen op de snelweg.

Daarnaast is er hetgeen wat vaak genoemd wordt, het geluid van de aandrijflijn. Ja, als je optrekt maakt de aandrijflijn duidelijk hoorbaar geluid. Echter, zodra je op de gewenste snelheid zit wordt het weer heerlijk stil aan boord. Er is een soort tussenstand in de acceleratie, waarbij het geluid niet helemaal past bij de snelheidsbeleving, ik kan me voorstellen dat dat even storend kan zijn. Dat is echter altijd van korte duur. Bij mijn rijstijl heb ik daar ook erg weinig last van. Ik maak graag gebruik van de acceleratie (waarschijnlijk daardoor ook hoger verbruik) en dan past het geluid erg goed bij de snelheidsbeleving. In de Auris zit je zomaar op de maximum snelheid en op snelheid maak ik veel gebruik van de cruise control. De Auris zoekt dan direct de meest efficiënte en vaak zeer stille toerentallen op. Binnen de bebouwde kom (tot zo'n 60 km/u) is dit dan meestal elektrisch. Ook het feit dat bij lage snelheid, remmen en stoppen de benzinemotor niets doet is lekker rustig en stil. De overgang is hierbij vrijwel niet merkbaar en omdat de elektromotor altijd klaar staat, ook niet hinderlijk (wachten/schudden) zoals bij andere start/stop systemen. Het afremmen gebeurt over het algemeen op de motor, waarbij er dus energie teruggewonnen wordt. Voordeel hiervan is dat ook de remmen ontzien worden en dus minder slijten.

2.2 Interieur

Het interieur is voornamelijk zwart met licht grijs/ zilverkleurige accenten. De stoelen bieden voldoende zijdelingse en lendensteun, maar de zijdelingse steun mocht van mij nog wel wat meer aanwezig zijn. Het materiaalgebruik is een combinatie van hard plastic en zacht materiaal op bepaalde plekken. Zo is de op het dashboardkastje, boven de klokken, op het stuurwiel en op de deuren en armsteunen zachter materiaal aangebracht.

Het dashboard is duidelijk en redelijk basic met het opvallende detail dat er geen toerenteller in zit, maar een powermeter. Hoge power is hoge acceleratie en helemaal onderin de power meter kom je bij afremmen en dit laat zien dat er weer kracht de accu in gaat.

In het dashboard zitten ook hele fijne bekerhouders verwerkt die uit het dashboard komen en geschikt zijn voor zowel grote als kleine blikjes/bekers.

De radio is voorzien CD / AUX / USB / Bluetooth. Het is wel een beetje een gedateerd systeem, maar doet wat het moet doen. USB aansluiting zit in het dashboardkastje, dus de USB stick is mooi uit het zicht. Het geluid uit de installatie vind ik prima. Ik ben wel wat kritisch wat dat betreft, dus dat vind ik erg prettig. Het Bluetooth systeem kan 2 herinnerde telefoons aan, maar is in de praktijk maar geschikt voor 1 telefoon, omdat je anders steeds handmatig stilstaand voor de rit de juiste telefoon moet selecteren diep in een menu. Het geluid van de Bleutooth verbinding is in de auto goed en voor de andere beller redelijk. Er zit ook nog een DAB knop op de radio, maar die antenne heb ik helaas niet.

De achteruitkijkspiegel dimt automatisch en fungeert daarnaast als (klein) beeldscherm voor de achteruitrijcamera. Dit is erg prettig, al is het maar een klein beeld. Wat irritant was, was het herhaaldelijk piepen van de auto bij het achteruitrijden, alsof ik in een vrachtwagen zat. Dit heb ik echter bij de dealer uit laten zetten, zodat er nu alleen eenmalig een piepje is wanneer ik de auto in de achteruit zet.

De elektrische ramen rondom zijn fijn. Bestuurder en passagier gaan met 1 druk helemaal open. Er is alleen een klein nadeel met kinderen. Als ik de andere ramen voor de kinderen op slot zet, kan ik die ramen zelf ook niet meer bedienen. Dat was in onze vorige auto beter geregeld. Daar konden alleen de passagiers de ramen niet meer bedienen, maar de bestuurder ten allen tijde wel.

De auto is van binnen ruim genoeg voor ons gezin met 2 kleine kinderen. Wij zijn beide niet overdreven lang (1.84) en ik zit redelijk ver naar voren. Onze kinderen hebben voldoende ruimte in hun zitjes en ook leden van mijn voetbalteam kunnen prima achterin zitten met voldoende been- en hoofdruimte. Een minpunt van de Auris is het formaat van de kofferbak. Doordat de accu ruimte in de kofferbak in neemt is die niet groot. We kunnen er in de dagelijkse praktijk prima mee overweg, maar het houdt niet over. De koffers van het hele gezin mee naar Schiphol pasten maar net en de hoedenplank moest er uit.

2.3 Exterieur

Over het algemeen vind ik het uiterlijk van de auto niet spannend, maar wel degelijk met leuke details.

De kleur vind ik de auto goed staan. De Auris is uitgevoerd in parelmoer wit en heeft daardoor een luxe glans over zich. Ook vind ik het profiel van de auto goed met een mooi profiel op de neus. De vormgeving is ten opzichte van de Corolla/Auris voorganger wat scherper gemaakt waardoor de auto iets sportiever aan doet. De spoiler boven de achterruit, die er voor aerodynamische redenen is geplaatst, staat de auto ook goed. Nadeel van de spoiler is wel dat het gedeelte achterruit er onder nooit echt schoon wordt in de wasstraat en dus nog even met de hand gedaan moet worden. De 17 inch lichtmetalen velgen maken de look voor mij wel af. Dat zorgt voor een mooi geheel. Het zal vast onzuiniger en minder comfortabel zijn dan de 15 inch velgen, maar dat heb ik er voor over..

Qua verlichting zijn er LED dagrijlichten en LED derde remlicht aanwezig. De aanwezigheid van richtingaanwijzers in de spiegels en mistlampen vind ik ook prettig. De dagrijverlichting is basic, drie leds in driehoek opstelling aan elke kant op de plaats waar je mistlampen zou verwachten. Het ziet er niet geweldig uit, maar ik vind er beter uit zien dan een streepje lichtjes onder de koplamp.

3. BETROUWBAARHEID EN KOSTEN

  • 248.400 km

3.1 Algemene indruk

Over de betrouwbaarheid tot nu toe niets dan lof. Altijd starten en soepeltjes lopen, zoals je van een auto verwacht. Interieur is robuust, alles is nog heel en in goede staat. Exterieur houdt zich ook prima.

14-01-2018: Nu 2 jaar in bezit, daarom een update van de review met de huidige kilometerstand. Ook de afschrijving nog eens getoetst aan de online vraagprijzen voor vergelijkbare auto's. Wij zijn nog erg tevreden.

24-03-2018: Inmiddels meer dan 50.000 kilometer probleemloos gereden. Het blijft een genot om in deze auto te rijden. Comfortabel, genoeg kracht, prima. Helaas trof ik laatst ineens een paar centimeter water onderin de kofferbak aan. Nog onder het bagage gedeelte, dus viel pas op toen ik daar een keer onder keek. Ik heb dit er uit laten lopen door stoppen onder in de kofferbak te verwijderen en uitgedroogd met handdoeken. Er zit ook wat vocht in het linker achterlicht, mogelijk heeft dat er mee te maken. Rond 212.000 kilometer is het weer tijd voor een beurt, tot die tijd houd ik het in de gaten.
-- Aanvulling: Oorzaak bleek waterkeerring links achter die er niet goed meer in zat. Beide kanten vervangen. --

08-07-2018: In het tweede kwartaal van 2018 wat kleine onderhoudsdingetjes (zie onderhoud) en ook een kleine make over. Rechtsvoor is een "HYBRID" badge van de auto gevallen. Van daaruit heb ik het besluit genomen om de auto maar volledig van badges te ontdoen. Ik had al eens met de gedachte gespeeld, dus dit was een mooi excuus om het maar gewoon te doen. Alleen bij degene die er af gevallen is is wat kleurverschil gebleven, alle anderen zijn er heel mooi af gekomen. Alleen het Toyota logo resteren voor en achter.

19-02-2019: Inmiddels is de auto meer dan 3 jaar en 68000 km in ons bezit, naar volle tevredenheid. Bij onderhoud heb ik de laatste stand van zaken toegevoegd. Knipperlicht van buitenspiegel heb ik in een smal straatje een keer stuk gereden. Ik heb op Ebay een verkoper uit Polen/Duitsland gevonden die nog een tweedehands, zo goed als nieuw, exemplaar had voor 32 euro inclusief verzending. In november begon achter een rem een schraperig geluid te maken. Die bleek scheef afgesleten. Achter is nu alles vervangen. Daarnaast waren mijn banden versleten en heb ik ze rondom laten vervangen voor nieuwe zomerbanden. Ik heb ze online besteld en lokaal laten monteren. Dat ging prima.

18-10-2020: De conclusie
Qua betrouwbaarheid niets dan lof voor deze auto. Voor mijn gevoel werd de demping/vering inmiddels een beetje slap, als ik de auto had gehouden had ik daar nog wat aan gedaan.

3.2 Onderhoudsgeschiedenis

Hier zal ik een lijst bijhouden met het onderhoud dat ik heb laten verrichten. Onderhoud laat ik om de 15.000 kilometer doen bij de dealer in Drachten. Je kunt je afvragen of dit het geld waard is, maar ik vind het zelf een prettig idee en mijn ervaringen zijn tot nu toe erg goed. Bij het onderhoud zit ook (een jaar of 15.000 km) pechhulp en gratis APK inbegrepen. Eventuele details/uitleg staan onder de lijst.

14-01-2016 € 0,00 Afleverbeurt + APK + 2 nieuwe achterbanden
11-07-2016 € 193,35 Kleine beurt / kentekenverlichting /injectiecleaner
19-10-2016 € 2,28 Remlicht links achter
06-02-2017 € 0,00 Terugroepactie koolstoffilterbehuizing
14-02-2017 € 1238,82 Grote beurt + 2x schokbrekers achter + 2x voorbanden + injectiecleaner
05-09-2017 € 225,23 Kleine beurt + injectiecleaner + wassen/zuigen
06-11-2017 € 3,99 Batterij afstandsbediening vervangen
15-12-2017 € 0,00 APK (gratis - geen bijzonderheden)
17-04-2018 € 130,63 Waterkeerring achterlicht links en rechts vervangen
24-05-2018 € 28,59 Ruitenwisserbladen voor
29-06-2018 € 258,29 Grote beurt + injectiecleaner
10-09-2018 € 32 Knipperlicht buitenspiegel rechts vervangen
10-09-2018 € 45,68 Denso flatblade ruitenwissers voor + achter
15-11-2018 € 387,82 Remschijven + remblokken achter links + rechts
30-11-2018 € 364,80 Firstone Roadhawk 4x zomerbanden
10-07-2019 € 543,46 Grote beurt + Airco reinigen en vullen + injectiecleaner + terugroepactie airbag en software Powerman
09-12-2019 € 0,00 APK

Enige grote dat er tot nu toe vervangen is en waar ik niet echt op had gerekend, zijn de schokbrekers achter. Ik hoorde op een gegeven moment een schraperig geluid bij scherpe bochten naar rechts. Hiervoor met de garage overlegd en na laten kijken. Deze kwam tot de conclusie dat schokbrekers achter vervangen zouden moeten worden, met daarbij de mededeling dat dat bij die kilometerstand (184.000) ook best normaal was. Dit heb ik laten doen aan beide kanten, waarna geluid weg is en de auto ook strakker op de weg ligt. Over het resultaat ben ik daarom erg tevreden.

In verband met lekkage onderin de kofferbak zijn de waterkeerringen bij de achterlichten vervangen. Links bleek deze er niet goed meer tussen te zitten. Oorzaak onbekend. Lekkage is hiermee opgelost.

3.3 Kosten

Per kilometer:
€ 0,097 Brandstof*
€ 0,033 Afschrijving**
€ 0,041 Belasting***
€ 0,013 Verzekering
€ 0,038 Onderhoud
=======
€ 0,222 Totaal per kilometer (bij 19.426 kilometer per jaar)

Per maand:
€ 156,82 Brandstof*
€ 53,12 Afschrijving**
€ 66,00 Belasting***
€ 21,43 Verzekering
€ 62,21 Onderhoud
=======
€ 359,59 Totaal (bij 19.426 kilometer per jaar)

* Voor de kosten van brandstof maak ik een schatting over volledige looptijd. Ik heb het verbruik bijgehouden (zie mijn verbruiksmonitor), voor het gemak ga ik uit van verbruik 1 op 16 en een literprijs van € 1,55

** Voor bepalen van de afschrijving maak ik gebruik van de laagste vraagprijzen op gaspedaal.nl --> Inmiddels is de auto verkocht en is dit de werkelijke afschrijving.

*** Op de wegenbelasting zat in het eerste jaar van mijn bezit (2016) nog een hybride korting van 125 kg op het gewicht. Voor het gemak en actuele kostprijs laat ik die korting buiten beschouwing.

Conclusie

  • 248.400 km

Per 31-08-2020 is onze Auris overgegaan op een nieuwe eigenaar. Wij maken vrijwel geen woon-werk kilometers meer en de wegenbelasting en verwachte onderhoudskosten begonnen een beetje te kriebelen. Daar kwam nog een subsidie voor tweedehands elektrische auto's bij en toen hebben we de knoop maar doorgehakt.

We hebben de auto via Marktplaats verkocht voor 5.500 euro, ruim 1000 euro meer dan de handel er voor wilde geven. Dit was iets minder dan ik had gehoopt, maar de auto was ook weer aan een beurt toe dus wel logisch.

We zijn altijd erg blij geweest met de Toyota Auris. Een comfortabele en fijn rijdende auto. De soepele automaat en en opties aan boord maakten de auto een prettige metgezel. Ik zal de bekerhouders in het dashboard nog wel missen..

De betrouwbaarheid en het brandstofverbruik maakten het ook een economisch goede keuze. De laatste APK was er weer geen vuiltje aan de lucht. Ik heb de onderhoudsgeschiedenis hierboven bijwerkt naar de kosten over de gehele looptijd van 89900 kilometer in 4,5 jaar. Qua autokosten kom ik uit op 200 euro per maand exclusief brandstof + 150 euro per maand aan brandstof bij een jaarkilometrage van 20.000 kilometer. Dit komt overeen met mijn berekening die ik vooraf had gemaakt.

Op basis van mijn ervaringen met de auto en het onderhoud bij de dealer in Drachten zou ik zonder aarzelen weer een Toyota kopen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.