Toyota Auris 1.4 D-4D Terra (2007)

autoreview

Toyota Auris
Toyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris

Signalement

UitvoeringAuris 1.4 D-4D Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst27.014 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 27.014 km

Update 30 augustus 2008;

Inmiddels staat er 50.495 km op de teller.
Veel heb ik niet op te merken over de Auris. Totaal geen problemen, alles naar volle tevredenheid. Ook de beurten zijn relatief goedkoop.

Daar de 1.4 diesel niet meer nieuw te kopen is, is dit mijn laatste update. Voor mensen die een tweede hands overwegen: knap als je iemand vindt die hem van de hand doet. Ik verkoop hem niet (of er moet wel een heel goede prijs voor geboden worden), want deze auto is de beste die ik ooit gehad heb.
Niets dan lof (op de kleine hieronder al genoemde puntjes na, waarbij i.h.b. de geluidsbeleving in de auto wel wat beter mocht zijn.)



Update 3 januari 2008:

Huidige km-stand 27014.

Vaak vraag je je af hoe het zit met de tevredenheid van bestuurders over hun auto. Natuurlijk speelt de auto zelf een grote rol, maar ook de bestuurder zelf mag niet weggecijferd worden. Er zijn mensen die sneller tevreden zijn met dingen in het leven, en wellicht niet zo´n hoge eisen stellen. Anderzijds zijn er mensen die niet snel tevreden zijn en overal wel iets over op te merken hebben. Bovendien zijn er mensen die wat eisen betreft tussen die twee uitersten in zitten.

Zo kan ik me voorstellen dat bestuurders die een Dacia kopen (zonder iemand tegen het hoofd te stoten) al sneller tevreden zijn met hun auto, dan mensen die gaan voor een Mercedes (om maar een merk te noemen dat eigenlijk toch een reputatie hoog te houden heeft). Je kan dan misschien verwachten dat de Dacia koper tevredener is over haar/zijn auto dan de Mercedes-rijdster/rijder.

Wat mezelf betreft, zit ik denk ik ergens tussen de twee genoemde uitersten, en neig ik meer tot het snel tevreden type. Ik verwacht van een nieuwe auto dat deze het (nagenoeg) altijd doet, en dat de rij-eigenschappen niet storend zijn (zoals bijvoorbeeld een keiharde vering, daar houd ik persoonlijk niet van). Hoe een en ander uitziet binnen en buiten de auto speelt natuurlijk wel mee, maar heeft voor mij niet zo´n grote prioriteit.

Na deze inleiding zal het u dan ook niet verbazen dat ik alleen maar uiterst tevreden kan zijn over de Auris. De auto heeft me nog nooit in de steek gelaten, en hoefde (naast de gebruikelijke beurt) niet naar de garage. Dat e.e.a. voor verbetering vatbaar zou zijn (bijvoorbeeld het gevoelig zijn voor zij- en kopwind tijdens rechtuit rijden, waarbij tevens het niveau van het windgeluid best wel hoog is; dat e.e.a. beter afgewerkt zou kunnen zijn (bijv. het plekje onder de middentunnel, de bekleding van de kofferbak); en de kleine dingetjes die ik hieronder al eerder opgesomd heb), valt in het geheel in het niet bij de kwaliteit van de rest.

Mijn review wordt er misschien wat saai door, maar ik kan alleen maar zeggen dat er door de tot nu toe getoonde betrouwbaarheid van de Auris ook niets anders te melden is dan: Klasse die Auris!!!!!


Update 17 oktober 2007:

Er staat 17.477 km op de teller, en tot nu toe zijn er in het geheel geen problemen geweest. Ook de 15.000 km beurt was saai, na drie kwatiertjes stond ik weer buiten.

Aan de hand van de bewaarde benzinebonnetjes kom ik tot nu toe uit op een gemiddeld verbruik van 1:19,35. Dit vind ik zeer aardig, en dit komt dicht in de buurt van de opgegeven fabriekswaarde. Hierbij merk ik op dat ik veel snelweg km’s afleg en daarbij relatief vlot doorrijd. In reactie op een vraag van een lezer of ik een trekhaak heb laten monteren: Nee, en ik kan dan ook geen advies of oordeel geven hoe de 1,4 diesel zich gedraagt bij het trekken van een caravan. Maar voor de rest ben ik alleen maar meer dan tevreden.

Update 9 augustus:

Inmiddels 6500 km met de Auris gereden en er hebben zich in het geheel geen problemen voorgedaan. Het verbruik blijft zo rond de 1:19 schommelen.
De Auris bevalt eigenlijk zo goed, dat ik eigenlijk moet gaan zoeken om kleine puntjes van kritiek te vinden.
Eerder heb ik dat al gedaan met betrekking tot de grootte van de zonneklep, de hoofdsteunen en de draaiknopjes voor de dagteller en dergelijke. Van deze blijken de hoofdsteunen eigenlijk geen probleem te zijn, waarschijnlijk dat mijn eerdere kleine nekklachten gewoon terug te voeren zijn tot het wisselen van auto en stoelen. Zelfs op dagen dat ik meer dan 500 km rijd, heb ik daar nu geen last meer van.
JA wat moet ik dan verzinnen als kritiek. nou vooruit dan maar. Ik vind dat de ruitenwisser achter de verkeerde kant op draait, deze zou wanneer hij rechtop staat zich aan de linkerkant moeten bevinden en niet rechts, hierdoor heb je iets meer zicht voor achterop komend verkeer. Dit heeft niets met de Japanse afkomst te maken, bij andere modellen en types (of nu Japans of Europees) is hier geen standaard regel voor te zien. Een verderpuntje heeft meer met mijn kinderen te maken dan met de Auris denk ik. In de middenconsole tussen de voorstoelen zijn 2 bekerhouders bevestigd. De achterste daarvan schiet geregeld uit zijn vergrendeling, wanneer één van mijn kinderen iets te hard zijn of haar drinkbeker (meestal een van het formaat LARGE)erin plaats. Dit is altijd snel gerepareerd, maar ja ik moet toch wat te mierenneuken hebben of niet soms).

Dus tot nu toe alleen maar lof, te meer daar van mijn vorige (ook nieuwe) auto’s er al een aantal vaker de werkplaats van de desbetreffende dealer hadden gezien (o.a. Opel Vectra, Ford Galaxy, Honda Civic).

Op 19 juni 2007 heb ik de sleutels gekregen van mijn nieuwe zwarte Auris 1.4 d4d, 3 deurs, Terra uitvoering. Deze vervangt mijn Honda Civic van juli 2006 (38.000 km) die me tegen alle verwachting in 2 keer heeft laten staan, en meer dan me lief was in de werkplaats van de dealer heeft gestaan.

De Auris ziet er stoer, compact en zeer solide uit. Niet zo modern als de Honda Civic, maar ook mijn zoon van 11 vindt de Auris er eigenlijk beter uitzien. Nu zijn smaken verschillend, maar ik moet zeggen dat deze Auris in tegenstelling tot de voorganger, de Corolla, verre van saai is.

Het interieur is ook niet verkeerd. Er zijn niet veel gadgets te bespeuren, maar alles oogt (en is) eenvoudig bedienbaar en voelt degelijk aan. Vooral de verhoogde middentunnel met daarop de schakelpook valt positief op, evenals de kleine chromen details op de ventilatieroosters en de knoppen voor de radiobediening.

Na een week en ongeveer 1700 km gereden te hebben,, ben ik het meest tevreden over het zitcomfort van de stoelen. Ze zijn niet te zacht of te hard, en bieden een goede steun, ook zijdelings met name in de onderrug en ter hoogte van de zwevende ribben. Ter hoogte van de schouders heb je wat meer vrijheid, wat ik personlijk zeer plezierig vind.

Ook de schakelpook ligt uitermate lekker in de hand, en de bak schakelt prima.
Het vermogen van de 1.4 valt me reuze mee, en je kunt door het gaspedaal meer of minder in te duwen heel goed de kracht van het versnellen doseren, waardor je kunt kiezen voor ’sportief’ of zuinig rijden.

De eerste volle tank was het verbuik 1:18, en bij de tweede al 1:19,5. Zeer acceptabel te meer daar ik voornamelijk op de autosnelweg rond de 120 km/u rijd.

Op de volgende puntjes heb ik een klein beetje kritiek:

De zonneklep is iets aan de kleine kant. Wanneer je deze naar de zijruit draait om het precies van de zijkant komende zonlicht tegen te houden, dan heb je daar weinig aan. Dit is anders bij de Corolla Verso (onze ander auto), waar de zonneklep groter uitgevoerd is.

De hoofdsteunen kunnen niet naar voren gekanteld worden, zodat ik tijdens het rijden niet een stand kan instellen waarbij mijn achterhoofd ondersteund wordt. Op kortere afstanden niet zo’n probleem maar bij ritten van 200+ is dan wel even een tussenstop aan te raden (is eigenlijk toch altijd zo).

De draaiknopjes voor de dagteller, de dashboardverlichting en de verbruiksinformatie zitten op een niet eenvoudig bereikbare plek achter het stuur. Je kunt er wel beter bij dan bij de Verso (daar is bediening van deze knoppen tijdens het rijden levensgevaarlijk), maar beter was een plaatsing verder bij het stuur vandaan.

Natuurlijk (voor een Toyota) geen problemen in de eerste week.

Ik probeer u regelmatig op de hoogte te houden, en gezien mijn km verbruik zal ook snel de betrouwbaarheid van de auto blijken.

Update 02-07-2007:

Hoewel deze review over de Auris gaat. wil ik hierbij antwoord geven op de vraag wat de problemen van de Civic waren. De accu heeft het zowel bij ongeveer 18.000 km als bij 25.000 km laten afweten, zodat starten alleen met een hulpaccu kon (van de pechdienst). Na vervanging accu was starten geen probleem meer. Verder de ook door andere mensen die een review over de Civic hebben geschreven, bekende problemen: twee terugroepacties (schokbrekers, stuurbekrachtiging bij hogere snelheden, gasveren, stootlijst voorruit, en uiteindelijk veertje voor tankdop, e.d.). Vooral de tankdop was een frustatie, zeker als je vaak tankt. Verder functioneerde de ruitbediening niet perfect, wat natuurlijk onder garantie werd gerepareerd.
De Civic had ik aangeschaft vanwege zijn spetterende uiterlijk en interieur.Vanwege de 6-versnellingen en de opgegeven zuinigheid vond ik de Civic 1.4 toen een betere keus (juist vanwege het design) dan een diesel voor hetzelfde geld. Uiteindelijk heb ik besloten de Civic vanwege de toch onverwacht vele dagen in de werkplaats in te ruilen voor de Auris.

PROBLEMEN

  • 27.014 km

Dus geen problemen tot nog toe.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.