Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)
Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2017)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf49.817 km
KM-stand laatst64.522 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste bevindingen

  • 49.817 km

Ik kan mijzelf wel als een echte autoliefhebber beschouwen. De ervaring leert echter dat leuke auto's vaak ook (veel) meer geld kosten. Als je mijn rijtje voormalige auto's bekijk zie je een afwisseling tussen leuke en praktische auto's, die door allerlei omstandigheden (werk, rijafstand (jonge) kinderen door mij/ons gekocht zijn. Nu hadden we tot voor kort nog 2 onpraktische auto's. Dat bleek in de praktijk steeds lastiger te worden met 2 opgroeiende puberzoons, waar we vaak mee op pad zijn i.v.m. trainingen/wedstrijden. Nu dus op zoek naar een praktische auto. Het toeval is dat iemand in onze buurt een Toyota Auris had aangeschaft en dat vond ik naar de auto een tijd bekeken te hebben een auto te zijn die bij mij prettig op het netvlies lag. Dus een tijd op internet rondgekeken/reviews gelezen enz. en die waren behoorlijk positief. Ook de auto van onze buurtgenoten van binnen bekeken/gezeten en gevraagd hoe deze hun beviel. Ook dat was een positief verhaal. Nu moet ik zeggen dat ik de Auris (A180) facelift versie wel veel mooier vind dan de pre-facelift en ook de velg(grootte) is erg bepalend.

Vervolgens zagen we onze huidige te koop staan met nog geen 50.000 km op de teller, kleur grijs, 17 inch velgen en goed onderhouden. Deze dus aangeschaft met de bedoeling hier een hele tijd mee te doen en in die tijd bekijken wat de energietransitie gaat doen. Met +/- 13000 km per jaar en goed onderhoud moet dit te doen zijn.

Lijstje vorige auto's

Opel Corsa (B facelift )1.4 16v ecotec
Peugeot 206 Gti 2.0 16v (NIEUW)
Peugeot 406 Coupe 2.0 16v
Peugeot 206 Xsi HDI 2.0
Peugeot 307 Break 2.0 HDI / Suzuki Alto
Toyota Aygo / Suzuki Splash 1.2 (NIEUW)
Mini Cooper S (R53) / Audi A5 (B8) 2.0 Tfsi

Inmiddels eerste tank leeggereden met een verbruik van 1 op 18,9. Erg netjes natuurlijk met redelijk koud weer en veel korte stukken. Gebruiksgemak 4 deuren en automaat is erg groot en ook heel comfortabel. Nu is mijn enige kritiekpunt op het ontwerp van de auto dat hij wel erg hoog op zijn wielen lijkt te staan. Daarom een set verlagingsveren van Eibach aangeschaft die binnenkort gemonteerd gaan worden. Ik zal dan ook nieuwe foto's uploaden om het verschil te laten zien. Ook zal ik dan wat uitgebreider ingaan op de rest van de auto. Tot nu toe erg positief!

4 maanden onderweg

  • 54.975 km

4 maanden onderweg. Veel kilometers gemaakt (5000) dus genoeg om een goed beeld van de auto te scheppen.

Verbruik is door het warmere weer gedaald. Gemiddeld zuiniger dan 1 op 20. Laatste tankbeurt (735km) zelfs 1 op 22 gereden. Ik tank overigens altijd E5. Niets te klagen dus. Ik merk wel dat de auto vooral veel zuiniger is in stadsverkeer en B-wegen dan een gemiddelde auto. Op de snelweg is de auto niet/nauwelijks zuiniger.

Voor sportief/snel rijden moet je deze auto natuurlijk niet kopen. Daarvoor heeft de motor te weinig kracht. In het nederlandse verkeer kan er echter maar weinig sportief gereden worden en dan mis je dat 95% van de tijd dus niet.

De verlaging (3 cm) met de Eibach veren is heel positief uitgepakt! Het staat veel mooier. De auto is nog steeds erg comfortabel en het sturen gaat nu iets zwaarder..... Naar mijn mening was deze standaard echt te licht en kon je met 1 vinger het stuurwiel draaien wat niet echt veel vertrouwen gaf. Nu dus veel beter. (Voor foto's van de verlaging. Zie de laatste 3 foto's.)

Bij +/- 53000 km de voorbanden vervangen. Ik wist dat dit eraan zat te komen en de Dunlop runflat banden (energielabel D) vervangen door Michelin E primacy XL 225/45 R17 (energielabel A, 2 stuks 196 euro online + 50 euro voor montage). Aan het einde van het jaar worden ook de achterbanden door dit type vervangen. Ik ben benieuwd wat dit nog met het verbruik gaat doen.

Navigatie/Radio. Werkt naar behoren, maar verwacht hier geen wonderen van Traag/lage resolutie. Geluid van de radio is ok, maar niet meer dan dat. Ik vind dat zelf geen probleem.

Ruimteaanbod is ok. Ik ben zelf 184 cm en ik kan net achter mezelf zitten. Ben je groter dan wordt het krap met de beenruimte achterin. De hoofdruimte is denk ik nog goed tot een lengte +/- 1.90m.

Bagageruimte is voor dagelijks gebruik meer dan voldoende met natuurlijk een prettig grote kofferklep. Voor de vakantie hebben we wel een Thule bagagekoffer (400 liter) gekocht, maar de rest van het jaar hebben wij die ruimte niet nodig.

Verder nog geen kosten/storingen gehad.

Tevreden tot nu toe!

1 Jaar onderweg

  • 64.522 km

1 jaar onderweg met de Auris dus tijd voor een update.
Nog steeds blij met onze keuze en er zijn eigenlijk weinig bijzonderheden te melden. Bijna 15000 km gereden dus een goed beeld van de auto kunnen krijgen.

Comfort: Automaat dus heel comfortabel in stads/file-verkeer. Ondanks de verlaging van 3 cm nog heel goed te rijden over slecht wegdek en hobbels. Eigenlijk zou de Auris zo standaard moeten zijn. Daarbij vind ik het er ook nog eens veel beter uitzien.

Verbruik: Verbruik is in de wintermaanden rond de 1 op 18 en in de zomer rond de 1 op 22. Dit is met veel stads en provinciaal verkeer en een rustige rijstijl.

Onderhoud:
Kleine beurt gedaan en inclusief 1 jaar verlengde Carprof pechhulp (garantie en een soort ANWB) 315 euro.

Ook direct de achterbanden laten vervangen door Michelin E primacy XL 225/45 R17 (energielabel A, 2 stuks 205 euro totaal ,online besteld) Nu zijn alle 4 de banden van dit merk/type.

Deze zomer met de auto naar Kroatie. Kijken hoe dat gaat bevallen.

Conclusie:

Heel tevreden tot nu toe. De auto voldoet aan de verwachtingen. Degelijk vervoer met lage onderhoudskosten, waar wij hopelijk nog jarenlang plezier van kunnen hebben.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.