Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 193.500 km |
Comfortabel, zuinig en betrouwbaar!
- 175.000 km
Na de afgelopen 2 jaar meer als 3,5k tegen mijn BMW F31 aangesmeten te hebben, was ik het gezeur goed zat. Begrijp me niet verkeerd het was een fantastische auto, het reed geweldig en zag er werelds uit! Maar de kosten schoten echt de pan uit. Bij elk geluidje wat ik begon te horen kreeg ik al lichte paniek omdat ik de rekening al voor me zag. Ook worden diesels steeds minder waard en dacht ik minder te gaan rijden, dus leek me het het juiste moment of afscheid te nemen van mijn prachtige bloeddruk verhogende wagen.
Ik kwam destijds bij de BMW uit omdat ik drie hoofdpunten had voor mijn wagen. Ik wilde voornamelijk zuinig rijden. Daarnaast wil ik comfortabel en betrouwbaar rijden. Een automaat is voor mij persoonlijk een noodzakelijk onderdeel van het begrip comfort. Na enig overwegen over wat dat dan moest worden, kom je op benzine al gauw bij een Hybrid uit. Ik zocht een wagen voor onder de 10.000 euro. Voor dat bedrag kom je al gauw bij de Auris uit. Ook waren er enkele oudere Priusen, en Honda Insight's te koop. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik persoonlijk de Prius een best gave wagen vind. Maar dat mag je natuurlijk als vent niet hardop zeggen. De Insight werd in vele reviews blikkerig en lawaaierig omschreven dus ben ik naar de Auris gaan kijken.
Ik had al eens eerder in een Lexus CT200h en in een Toyota C-HR gereden, zowel de 2.0 als de 1.8, dus ik wist wel ongeveer wat ik kon verwachten. Als je ervaring hebt met Toyota Hybrids hoef je eigenlijk niet te gaan proefrijden om te weten hoe het rijd. Gewoon, goed...
Deze specifieke occaision stond te koop bij de Toyota dealer in Assen. Het betreft een Dynamic Edition. Mijn specifieke auto is beter uitgerust dan je zou denken voor een 13 jaar oude Toyota. Zo heb ik een bruin lederen interieur, dat is natuurlijk subjectief maar in mijn ogen geeft het de auto net even iets exrta's. Die bruine (nep)leren stoelen zijn de reden dat mijn ogen op deze auto vielen.
Ik ben gaan proefrijden en twee weken later heb ik mijn BMW F31 er op ingeruild. De Auris stond destijds te koop voor 9,995 incl luxe afleverpakket. Dat hield in dat hij professioneel gepoetst zou worden, een volledige grote beurt, Hybride en accu certificaten, en 2 jaar garantie zou krijgen. Al met al een best royaal aanbod van de dealer! Nu kun je natuurlijk op een Auris best met een gerust hart garantie geven, maar 2 jaar geeft toch wel iets van rust. Al is het maar voor het idee. Nodig ga je het waarschijnlijk toch niet hebben....
Ik rijd nu zo'n maandje met de Auris rond. Ik rijd ongeveer +/- 100km per dag voor woon/werk verkeer. Hierin zitten provinciale wegen, een stukje door de stad en stukje snelweg. Hierin zijn als "ex-dikke bmw rijder" een aantal dingen opgevallen.
De Auris is ECHT zuinig. Ik heb helaas niet al mijn tankbeurten bijgehouden voor de verbruiksmonitor, maar ik reken het altijd uit bij de pomp. (trip counter km stand delen door getankte liters tot volle tank). Ik tank hem altijd tot het randje zichtbaar vol. Zo weet ik zeker dat mijn berekening zo accuraat mogelijk is. Tot nu toe heb ik 3x getankt en ben ik niet onder de 1:21 gekomen!
Ook is de Auris best wel comfortabel. Hij deelt het platform met de Lexus CT200h. Echter is hij merkbaar comfortabeler dan zijn neefje van Lexus. Die was in mijn ervaring (overbodig) stug afgesteld. Kennelijk had dit de Lexus wat sportiever moeten doen overkomen, Echter vond ik er weinig sportief aan, In een hatchback van 1400kg, 136pk en een CVT… Hij werd er enkel oncomfortabeler van. De Auris was voor comfort dus echt de juiste keuze.
Ik denk misschien wel dat ik met 23 jaar en zon 40 jonger minder dan de gemiddelde, de jongste Auris rijder van Nederland ben.
Even een grapje tussendoor, maar het is wel een beetje een ‘ouwelullenbak’, aldus mijn vrienden. Dat is misschien ook wel een beetje zo. Sterker nog, waar ik woon lijden wij aan betaald parkeren. Om dit te omzeilen zet ik hem altijd op het privé parkeerterrein van het 50+ appartementencomplex aan de overkant. Met zijn saaie zwarte lak en bruin (nep)lederen stoelen gaat hij daar perfect op in het decor. Het gaat daarom tot nu toe ook altijd goed!
Eerlijk gezegd vind ik het helemaal geen onaardige auto om te zien. Nee, sportief of spannend is hij niet, maar het heeft wel iets, ofso?
Als ex BMW rijder viel het mij meteen op dat je voor je gevoel redelijk hoog en rechtop zit. Ik merkte echt dat ik mijn scherpe stuur en bochten gedrag direct moest afleren omdat ik haast het gevoel had dat de Auris om zou vallen. Dat is natuurlijk overdreven maar hij heeft echt de rijdynamiek van een natte dweil en spreekt ook ongeveer net zo veel vertrouwen uit in de bochten.
Dat is ook eigenlijk helemaal niet erg voor een auto als deze.
Verder vangt hij oneffenheden goed op, zelfs als deze wat abrupter zijn zoals drempels of gaten.
Overigens rijd de auto ook op de snelweg goed. Het wind en banden geruis valt me echt reuze mee. Ook in combinatie met de stille aandrijflijn is dat erg prettig. Door het gewicht van de auto, samen met het formaat, maakt het voor een prettige snelweg auto. Je hebt best wat auto om je heen en je hebt absoluut niet het idee dat je in een blikje zit of dat je wegwaait tussen de vrachtwagens.
Als je geen ervaring hebt met een CVT automaat, is dat wellicht even wennen. Het feit dat hij geen versnellingen heeft en dus niet schakelt vind ik persoonlijk toevoegen aan het rijcomfort. De overbrenging is dus heel geleidelijk en rijd gewoon top.
Ik ga hier niet in detail uitleggen hoe precies de hoed en de rand van de Hybrid Synergy Drive aandrijflijn in elkaar steken. Maar in het kort, ja, het is een hybride. Een Full-Hybrid om precies te zijn. Dat wil zeggen dat de auto zowel op benzine als volledig elektrisch kan rijden zonder dat je hem zelf hoeft op te laden met een stekker.
De computer regelt alles. Zo bepaalt hij zelf wanneer hij op elektrisch rijd, wanneer op benzine en wanneer op beide. Zo rijd ik in de bebouwde kom volledig elektrisch het dorp uit.
Zodra ik dan de provinciale weg op draai springt de benzine motor tot leven en doen ze het gedeeltelijk samen. Je hoeft dus ook alleen benzine te tanken. De auto bepaald zelf wanneer hij accu gebruikt ter ondersteuning van de motor en wanneer de motor de accu oplaad ect. Overigens laad hij ook op bij het remmen of als je het gaspedaal loslaat.
Het doet mij een beetje denken de dynamo die je vroeger op je fiets had. Al met al is het echt een briljante aandrijflijn. Hij is voldoende vlot, super zuinig, super betrouwbaar, comfortabel, en onderhoudsarm.
Kwa prestaties is er niet zo veel spannends over de Auris te vertellen. Een systeem vermogen van 136pk zorgt dat de auto niet te traag is. Je kunt goed met het verkeer meekomen. Ook is inhalen op de snelweg goed te doen. Een stuk beter dan je zou verwachten eerlijk gezegd.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren was bij een korte invoegstrook op de snelweg.
Je moet hem dan wel redelijk in de toeren trappen om in te voegen. Dan komt er echt best wel wat herrie van de motor af. Dat klinkt in mijn optiek niet echt lekker.
De auto is wel leuk uitgerust voor de leeftijd. Hij heeft een achteruitrij camera, die het beeld projecteert in de achteruitkijkspiegel op het moment dat je de auto in [R] zet. Dit is een leuke toevoeging.
Echter vind ik het een van de mindere systemen die ik tot nu toe heb mogen ervaren. Het beeld lijkt wat vertekend door de 'fish-eye' lens en vind ik het lastig om hem te vertrouwen. Op het beeld lijkt het vaak alsof ik nog een zee van ruimte heb maar in de spiegel zie ik het tegendeel. Ook zit de camera relatief laag op de achterklep en heeft geen sproeier, hij is dus vaak vies en nat. Ook als het alleen maar geregend heeft is het beeld volledig onder gesmeerd. Ook is het beeld niet heel erg fel omdat het een projectie in de spiegel is. Op een goed zonnige dag neemt dat ook van de zichtbaarheid af.
Standaard op de hybride zijn in ieder geval (automatische) Xenon koplampen, LED dagrijverlichting, automatische ruitenwissers met regensensor en 4x full-auto ruiten. Kleine dingen maar toch erg prettig. Dat maakte de overstap van een grote, dure, luxe auto naar deze toch minder groot.
Mijn Auris is in een zee van grijze en zwarte Auris'ssen wel uniek. Dat komt omdat die van mij stoelverwarming heeft. Als je op bijvoorbeeld autoscout zoek naar een eerste generatie Auris met stoelverwarming krijg je letterlijk 0 resultaten. Daar heb ik dus ontzettend geluk mee gehad.
Overigens is wel te merken dat het een oud, en vermoedelijk geen luxe systeem is. Het duurt wel even voordat ze op gang komen en worden ook niet loei heet, maar wel voldoende.
Daarnaast heeft de standaard radio ook bluetooth voor muziek en telefoon. De kwaliteit was verassend goed. Ik heb ondertussen wel zelf een unit ingebouwd voor android auto en apple carplay.
Is het dan alleen maar zonneschijn en regenbogen?
Nou, het is er niet zo gek ver vandaan. Natuurlijk zijn er wel een paar kleine dingetjes,
Houd er bijvoorbeeld rekening met de kofferbak. Omdat de Auris met zijn facelift in 2010 de optie voor Hybride in een bestaande auto kreeg, betekend dat dat de accu's ergens ingepropt moesten worden.
Hier zitten ze tussen de achterbank en de kofferbak. Hierdoor gaat aanzienlijk wat kofferbak ruimte verloren. Mij stoort het persoonlijk niet, maar mocht je echt je ruimte nodig hebben is dat wel iets om rekening mee te houden.
Ook lijd mijn Auris aan diverse interieur rammeltjes. Die zijn wel redelijk aanwezig. Je gaat ze vanzelf wegfilteren maar als je van asfalt een klinker weg opdraait is het wel echt storend.
Misschien ook goed om te weten dat desondanks hij een (afneembare) trekhaak heeft, het echt niet de bedoeling is om er iets achter te hangen.
Het is meer bedoeld voor een fietsen drager of voor de ski's of zo iets dergelijks. Theoretisch heb je een trekgewicht van ongeveer 345kg. Ik zou het persoonlijk niet eens proberen want de kans dat je daar overheen gaat is groot, met het risico dat je de elektromotor beschadigd.
Het enige wat ik jammer vind is dat er geen 2.0 Hybride variant is van de Auris. Ik kan uit ervaring zeggen dat die alleen nog maar meer van het goede van bied zonder merkbaar verbruik in te leveren. Helaas zijn die er pas vanaf bouwjaar 2018 en dat is is écht ander budget.
Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop en had ik voor dit bedrag geen prettigere auto kunnen wensen. Het is alles wat ik er van wilde. Zuinig, comfortabel, stil en voornamelijk betrouwbaar. Het geeft een zee van rust om te weten dat er een Toyota op de stoep staat die altijd start en me niet snel in de steek zal laten. Met een auto als dit kom je niet snel voor grote, vervelende verassingen te staan. En daarmee kijk ik met een positieve blik uit naar mijn toekomst met de Auris.
Snel vergeten
- 193.500 km
Hiep hiep hoera! De Auris is ingeruild.
Nu ik zo mijn eerste review lees van toen ik de wagen net in ontvangst had genomen, was ik erg positief.
Als ik eerlijk ben denk ik dat dit gedeeltelijk een poging was om de pijn te verzachten van de destijds gemaakte overstap.
Zoals destijds beschreven was de Auris vooral een financieel 'veilige' keuze. Echter is dit de enige auto die ik ooit heb gehad die me gewoon heeft laten staan!
Op de camping in Duitsland had ik de wagen naast het gehuurde huisje geparkeerd. Hij stond op het gras en op een helling van maximaal enkele procenten. Het was net niet vlak te noemen. De auto heeft het toen de hele week gewoon gedaan zoals het hoort, maar toen ik aan het einde van de week de auto voor de deur wilde zetten voor het inpakken, kwam er een schrikbarend en onheilspellend geluid uit de motorkap.
Eenmaal van de schrik bekomen, heb ik mijn partner de auto laten starten zodat ik mijn hoofd onder de motorkap kon steken en kon kijken/luisteren.
De motor klonk erg ruw, en er was een duidelijke, luide rammel te horen, dit voor enkele seconden. Daarna ging de gehele motor zodanig hevig heen en weer bokken dat ik haast bang was dat hij uit de motorruimte zou springen en er vandoor zou gaan. Hierna sloeg de motor af.
Hierop hebben we de sleper maar gebeld en die heeft ons naar een Toyota dealer gebracht die net over de grens in Nederland was. Deze heeft contact opgenomen met de dealer waar hij vandaan kwam en die hebben hem laten op halen.
Wij hebben zelf vervoer terug naar huis geregeld, namelijk mijn vader in zijn oude Land Rover 110. Hier stangen wij hem altijd over omdat hij zo onbetrouwbaar is...
Beetje genant als hij de dan moet komen ophalen bij de Toyota dealer omdat je Auris het niet meer doet... Oeps!
Een week of twee later werd ik gebeld door de dealer. "Wij hebben de motor uit elkaar gehad en alle mogelijke testen gedaan, de computer uitgelezen en er extensief mee proef gereden, maar kunnen geen fouten vinden. De auto rijd gewoon zoals het hoort." Ik had toevallig een video gemaakt van het moment waarop de motor zo rammelde en hevig bokte en hen die ook toe gestuurd. Zij gaven aan dat hun dit heel erg verbaasde en dat zij de auto op geen enkele fout hebben kunnen betrappen en dat er dus ook geen reparaties of dergelijke zijn verricht.
Ik kreeg mijn auto dus terug en jawel, hij reed gewoon als altijd. Een HELE bijzondere ervaring. Hij heeft het daarna nooit weer gedaan en de dealer garandeerde dat er absoluut niks mankeerde aan de auto. Dat hebben we dan maar voor waarheid aangenomen. Maar gek was het wel.
Buiten dit enkele geval heeft de Auris in 1,5 jaar met een kleine 15dkm geen stap mis gezet. Bij weer en wind, langere stilstand en lange snelwegritten, heeft hij het altijd perfect gedaan.
Het verbruik viel op de "lange termijn" wel een beetje tegen. Toen ik hem in de zomer kocht haalde ik prachtige verbruiksscores van dik 1:21. Dat hield hij een tankbeurt of 5 vol, de eerste paar keer tanken. Daarna was het al snel gedaan. Natuurlijk hebben hybrides, net als EV's, last van de kou. Er zitten eenmaal accu's in die minder presteren in de kou.
Toen het vroor in de winter heb ik enkele keren een verbruik zo hoog gezien als 1:16. Voor mijn doen en wat ik gewend ben, een erg slechte score.
De zomer die daar op volgde haalde ik tussen de 1:17 en uiterlijk de 1:19.
Natuurlijk is dat niet heel verkeerd als je het met andere wagens vergelijkt, maar ik had er meer van verwacht. Kan natuurlijk ook aan mij liggen...
In Januari 2024 heb ik de Auris ingeruild op een 2018 Toyota C-HR 1.8 Executive. Dit omdat ik gewoon een beetje sip werd van de Auris. Het is geen mooie auto om naar toe te lopen of om uit te stappen. Het is geen mooie en fijne plek om in te zitten. Ik werd er gewoon niet echt blij van.
En als autoliefhebber miste ik het toch wel heel erg om blij te worden van mijn auto.
Ik merkte simpelweg dat waar ik het vroeger leuk vond om ergens heen te rijden, omdat ik van autorijden hield, ik in het bezit van de Auris mezelf betrapte op de gedachte "god wat een eind".
Dat was voor mij nieuw, maar ook een duidelijk signaal dat het tijd was om de auto weg te doen.
Dat ging gepaard met de reden dat ik toch wel heel erg wat "creature comforts" miste in de wagen. Nadat ik een aantal honderd kilometers had gereden in een auto met adaptieve cruise control was het gemis daarvan eigenlijk het enige waar ik nog aan kon denken ik de Auris. Ook miste ik muziek luisteren in de auto.
Het geluidssysteem in de Auris was zo danig slecht dat ik simpelweg liever de radio uithield i.p.v. dat diepte loze, blikkerige geluid. Het was niet om aan te horen.
Ook had ik behoefte aan stoelverwarming die niet een half uur nodig had om half-warm te worden.
Kortom, ik smachte naar een moderne wagen en toen ik die keuze gemaakt had dat ik dat de extra centen waard vond was de Auris snel vertrokken en vergeten.
Bij alle auto's die ik over de jaren heen heb mogen rijden heb ik na het nemen van afscheid er nog wel eens met een roze getinte blik aan terug gedacht.
Bij de Auris niet. Die was ik dezelfde dag al vergeten.
Begrijp me niet verkeerd, het was een prima ding. Maar meer ook niet. Het was een prima ding op dezelfde manier dat mijn waterkoker en mijn tosti ijzer een prima ding zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.