Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011) #2

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst221.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg fijne daily-driver!

  • 221.000 km

De Toyota Auris is een middenklasser die erg geschikt is voor dagelijks gebruik. De auto is ondanks de leeftijd van bijna 10 jaar nog steeds actueel en heeft de gebruiksgemakken en uitrusting die we tegenwoordig verwachten.

De hybridetechniek werkt erg fijn in de auto. De auto trekt prettig op en biedt mogelijkheden volledig elektrisch te rijden. Dit is handig in bijvoorbeeld een woonwijk of parkeergarage. Maar ook fileverkeer kan (indien de accu voldoende is opgeladen) elektrisch worden afgedaan. De auto schakelt zelf tussen rijden op benzine en rijden op elektriciteit, en laadt de accu tijdens het rijden op. De CVT automaat zorgt altijd voor een ideaal toerental als je op snelheid rijdt waardoor het motorgeluid weinig hoorbaar is. Dit veranderd echter als je versneld, dan laat de motor zich wel even horen. Door de verschillende rij-modi (en je rechter voet) kan je dit wat beïnvloeden. In "POWER"-mode reageert de auto sneller op het gaspedaal waardoor de auto zich wat sportiever gaat gedragen en sneller optrekt. "ECO"-mode doet exact het tegenovergestelde waardoor je zuiniger rijdt (ECO mode beperkt ook het vermogen voor secundaire systemen zoals je airco). Voor de groene diehards is er nog een "EV"-mode waarin de auto volledig elektrisch rijdt. Dit is mogelijk tot 35 km/h en je moet de naalt van de ECO-meter in het groene deel houden. Trek je harder op of rij je harder dan 35 km/h schakelt de modus automatisch uit.

Qua wegligging en gedrag hoef je weinig bijzonders te verwachten van de Auris. Het is comfortabel en je kan een bocht prima insturen. Het is echter niet echt spannend of sportief, maar in dagelijks gebruik kom je zeker niks tekort.

Het interieur van de Auris is netjes afgewerkt. Strakke en kwalitatief goede materialen voeren de boventoon en het interieur is keurig ontworpen. De stoelen zitten goed en er is voldoende beenruimte achterin. Een mooie "touch" zijn de bekerhouders voorin, deze druk je naar buiten als je ze gebruikt, en na gebruik duw je ze weer naar binnen. Erg netjes! Afhankelijk van je uitvoering (of je de radio met of zonder navigatie en bluetooth hebt) wil je misschien wel een telefoonhouder en een carkit toevoegen. Vooral dat laatste is een optie die je zal missen als je de uitvoering zonder bluetooth en navigatie hebt. De telefoonhouder komt dan ook erg goed uit omdat je dan met je smartphone kan navigeren op voor jou onbekend terrein.

Zijn er ook nadelen aan de Toyota Auris? Jazeker. Ondanks de 1.8L benzinemotor mag je geen aanhanger trekken. Dit terwijl je zou verwachten dat een kleine bagagekar toch geen probleem zou moeten zijn. Een trekhaak is wel leverbaar, maar enkel voor een fietsendrager. Daarnaast is de kofferbak niet heel erg groot. Indien je af en toe een dagje weg gaat, of jezelf niet zwaar bepakt is er geen probleem. Maar heb je een hond (in de kofferbak) of neem je graag veel spullen mee? Dan is de kofferbak snel een tikkeltje krap. Verder zijn opties zoals lederen bekleding en stoelverwarming wat zeldzamer. Het was een leasetopper (i.v.m. 14% bijtelling destijd) en dat zie je soms terug in de beschikbare kleuren en uitvoeringen in de tweedehands markt.

Betrouwbaar is de Auris echter wel. Omdat het zo'n leasetopper was zijn veel auto's dealeronderhouden. Daarna zijn ze als jong gebruikte auto bij een particulier terecht gekomen die er vaak goed voor zorgde. Veel auto's hebben dus een goede onderhoudshistorie. Daarnaast is de techniek oerdegelijk. Toyota heeft zich bewezen op het gebied van hybride techniek waardoor je echt niet bang hoeft te zijn voor defecte accu's of iets dergelijks. Met normaal onderhoud kan je relatief goedkoop rijden.

Eindconclusie:
De Toyota Auris is een fijne auto voor dagelijks gebruik. De auto rijdt comfortabel en gaat zuinig met de brandstof om. Indien je nagenoeg nooit een aanhanger mee hoeft te nemen en niet met grote regelmaat de kofferbak ram vol wil stampen is er geen reden om er niet voor te kiezen.

Pluspunten:
- Betrouwbare techniek
- Zuinig
- Keurig afgewerkt en eigentijds ontworpen
- Erg comfortabele auto

Minpunten:
- Door de CVT automaat maakt de auto meer geluid bij het optrekken
- Kofferbak niet super groot
- Geen trekgewicht

Tips:
- Vraag bij aanschaf naar een hybride zekerheidscertificaat
- Afhankelijk of je een model met navigatie / bluetooth hebt wil je een telefoonhouder en/of carkit (laten) inbouwen
- Bekijk een paar youtube-filmpjes over hoe de hybride techniek werkt. Het maakt je geen hybride monteur maar als je het begrijpt leer je er zuiniger mee te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.