Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 173.444 km |
KM-stand laatst | 188.000 km |
Eerste review na aanschaf
- 177.747 km
Nadat we onze geliefde Mitsubishi Colt hebben weggedaan, hebben we in comfort een upgrade gedaan. En dat hebben we gekregen. Hij rijdt heerlijk, vanaf de aanschaf bij Oostendorp Venray. Geweldige service en heerlijk rijden.
We hebben de auto gekocht met oudere winterbanden. We hebben deze vervangen door nieuwe 4 seizoensbanden. Wat een verschil in beleving. We hebben 4 maanden gedacht dat onze Auris stil was tijdens het electrisch rijden. Maar wauw, wat een verschil met deze nieuwe Firestone banden. Het comfort is ook gestegen bij bochten, drempels, putjes in het wegdek. Dat hadden we niet verwacht. Goede les geleerd dat goede banden echt een verschil maken. Dat is niet alleen een verkoop praatje!
Negatieve ervaring is eigenlijk ook een luxe probleem. In onze Colt hadden we een verschuifbare achterbank. Dat zorgde voor een zee aan ruimte voor allerlei klus koffers enzo. Hoewel de Auris ruimer is, lekkerder zit en rijdt, is de kofferbak echt een stuk onpraktischer. Wij hebben een uitvoering waarbij de accu pack, achter de achterbank is geplaatst. Daardoor is een vlakke laadvloer alleen mogelijk door die evenredig te verhogen. Dat resulteert in een laadvloer tot aan de hoedenplank, waarbij de hoogte beperkt blijft tot zo'n 40cm. De breedte is niet beïnvloed. Maar de lengte wel, door de schuin kanten is het onmogelijk in de lengte het volledige vloeroppervlak te gebruiken met bijvoorbeeld een kist of koffer. Die stoot aan de binnenkant tegen de achterbank of de klep.
Zoals gezegd, een comfort probleem. Maar bij aanschaf hebben we dit onderschat. Zoals op fora te lezen is, zijn we niet de enige, haha. En er is goed mee te leven, de auto compenseert dit ongemak volledig.
Eerste auto vakantie
- 180.500 km
Zo, terug van een eerste auto vakantie.
We waren 3 weken met de auto op stap. Het was een actieve vakantie, met verschillende soorten weer. Veel kleding dus. Ook hebben we op verschillende plekken eigen eten nodig, dus ook een koelbox met een kratje met eten.
Om dit mee te nemen, hebben we uit de kofferbak de hoedenplank en de legplank gehaald. En ook thuis gelaten.
De standaard piepschuim bak met (over datum) reparatie vloeistof, en de hard plastic bak ook thuis gelaten. Op de vrij gekomen plek wel een thuisbrenger gelegd.
Dan is de kofferbak redelijk ruim en gaat er een flinke plastic bewaarbak in, plus een aantal tassen.
1 rugleuning van de achterbank neergeklapt en daar een koelbox op gezet.
2 rugtassen op de achterbank op het 'brede' deel. Zo konden wij comfortabel reizen, bleef de achterruit vrij om te kijken.
Het voelt wel licht ongemakkelijk, omdat in de kofferbak nu de draden en warme luchtafvoer van de accu pack zichtbaar zijn. Door een plastic bewaarbakbak op de plek van hard plastic bak te zetten, voorkomen we het onbedoeld dichtstoppen van die afvoer. Maar al met al is het natuurlijk geen permanente oplossing.
Qua comfort in de bergen, rijdt de auto heerlijk. De cruise control houdt de auto mooi op snelheid. Het verbruik schiet bergop flink omhoog. En ondanks een kleine 2 weken in de Alpen, is het gemiddelde verbruik netjes rond de 5/100 gebleven. (1:20). Met netjes bedoel ik, het zit rond ons gemiddelde verbruik bij stadsverkeer.
De auto komt vlot mee met het verkeer en ook is er genoeg reserve voor een inhaalslag tot over de aangegeven maximumsnelheid als het nodig is.
Geen storingen gehad. Wel na een flinke hagelbui een dak en motorkap als een poffertjespan. Dat laten we nog corrigeren.
Ook vielen er 2 lampjes uit, de linksvoor knipperlicht en rechtsvoor stadslicht. Voor 10 euro werden beiden door een lokale garage vervangen. Of het te maken had met de heftige hagelbui? Onwaarschijnlijk. Maar toch moesten ze vervangen worden de ochtend na de hagelbui.
We zijn erg tevreden al met al!
Op naar de volgende kilometers.
Half jaar review
- 188.000 km
Een half jaar verder sinds de vorige review. Er is maar weinig te melden in verband met het gebruik van de auto.
Zaken die opvallen:
Kundige cruise control, houdt netjes de snelheid vast. Omhoog of omlaag, weinig afwijking ten op zichte van de ingestelde snelheid. Hapert ook niet. Bij gebruik van de rem, schakelt de cruise control netjes uit zoals het hoort. Dat geeft vertrouwen.
Stuur schilfert. Bij de aankoop van de auto, was het stuur aan de bovenkant volledig rul. Alsof iemand met een rasp het leren stuur bewerkt had. Bij de aankoop is het netjes gemaakt en was het stuur weer glad leer. Nu na een jaar, begint het stuur te schilferen. Anderen met een leer stuur last van?
Geluid bij het remmen. Bij de grote beurt, inclusief bougies en een jaar lang weer pechhulp (van in totaal €600) nogmaals laten nagaan waar het specifieke geluid vandaan komt. Dit komt voor bij vochtig weer, mag ook ochtend dauw zijn. De hypothese is nu, dat het te maken heeft met remvloeistof wat door een leiding wordt geperst en kortstondig een toon geeft.
Bekleding is nog altijd top. Verbruik is naar verwachting. We raken ook wel gewend aan de beperktere kofferbak ruimte tov hetzelfde formaat auto zonder ongelukkig geplaatste hybride accu.
Tot een volgende keer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid EXECUTIVE 1E-EIG NL-AUTO PARK-SENSOREN CLIMA KEYLESS NAVI BLUETOOTH 17'' LM-VELGEN CAMERA
- 2012
- 113.151 km

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive | Navi | Climate | Camera | Net binnen
- 2012
- 45.240 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro - NAVIGATIE - CAMERA - NAVIGATIE - XENON - PANORAMADAK
- 2013
- 333.297 km