Tesla Model X 90D (2017)

autoreview

Tesla Model X 90D (2017)

Signalement

UitvoeringModel X 90D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla-vakantie met de caravan is geweldig!

  • 46.000 km

Een paar maanden geleden kochten wij een gebruikte Tesla Model X 90D. Sinds de aanschaf keek ik al uit naar de zomervakantie. Dan zou onze 1500kg zware caravan namelijk samen met de Tesla én ons zespersoons gezin naar Oostenrijk gaan. Niks range anxiety voor mij, ook geen laadangst, ik had (terecht) alle vertrouwen. Ik kon niet wachten!

TREKVERMOGEN
De Tesla Model X mag 2268kg trekken. Onze KIP van 1500kg mocht dan ook geen probleem zijn. En dat was het ook niet. Power, power, power én veel comfort. Ook de bergen door met constant 100km/uur op de adaptieve cruise control. De auto gaf nog niet het geringste gevoel enige inspanning te moeten leveren. Ongekend sterk en stil.

VERBRUIK
Uiteraard vraagt iedereen zich af wat dat nou doet qua verbruik. Wel, dat is gemiddeld 450 wh/km gebleken. Adaptieve cruise control op 100 km/uur en 105 km/uur bij het inhalen van vrachtwagens is de snelheid die daarbij hoort. Dit verbruik maakt dat we 200km kunnen rijden met de 90kWh accu.

ROUTEPLANNING
We planden onze route via de zeer aan te bevelen website abetterrouteplanner.com. Op deze website kun je je autogegevens invullen waarna voor jou de snelste route met laadpunten wordt berekend. Vaak kwam het neer op anderhalf uur rijden en dan 20-30 minuten laden. Heel plezierig is dat het Tesla-scherm kan laten zien met welk batterij-percentage je aan zult komen bij je volgende laadpunt. Ontbijten, koffiedrinken, lunchen en plaspauzes combineren met een laadsessie bij een Tesla Supercharger maakt dat je maximaal 1 uur per dag extra tijd kwijt bent ten opzichte van een auto die rijdt op een fossiele brandstof.

LADEN VAN DE AUTO
Die Superchargers hebben overigens niet voor niets het woord ‘super’ in hun naam. Wat zijn er al veel van en wat laden ze lekker snel! Dit is onze tweede elektrische auto. De eerste, een 2018 Nissan Leaf, was fijn, maar een Tesla is echt weer iets heel anders. Het grote scherm, de Tesla app, en het uitgebreide aanbod Superchargers onderscheiden een Tesla van alle andere elektrische auto’s van dit moment. Veel laadplaatsen zijn ook zo ingericht dat je er met een aanhanger of caravan terecht kunt zonder af te koppelen.

PHANTOM-BREAKING
Alleen maar positieve ervaringen dan? Bijna wel. Eén aspect verdient nog aandacht van Tesla en dat is het fenomeen ‘phantom-breaking’. Onder Tesla rijders is deze term wel bekend. Zowel AutoPilot als adaptieve cruisecontrol zien soms ‘gevaren’ waarvoor de auto automatisch in de ankers gaat. Een schaduw, viaduct of portaal kunnen op willekeurige momenten als ‘gevaar’ geïnterpreteerd worden en tot zeer ongewenste remacties leiden. Ik reken erop dat deze kwaal zal genezen met de komst van volgende automatische software updates. “Het is nu nog steeds bèta”, zeg ik tegen mezelf als er ineens automatisch voor een geest geremd wordt ;).

NO MORE BIG OIL
Even helemaal los van milieu- en subsidiediscussies kan ik iedereen aanraden om eens te gaan proefrijden in een elektrische auto. Geen enkele auto op fossiele brandstof kan op tegen het rijgenot van een volledig elektrische auto. Daarnaast veel minder onderhoudskosten en met zonnepanelen op je dak heb je niets meer te maken met Big Oil!

CONCLUSIE
Al met al is mijn conclusie wel duidelijk: op naar de volgende Tesla-vakantie mét de caravan!




PS:
Kijk ook eens deze film uit 2006, genaamd “Who killed the electric car”: https://vimeo.com/257896960 Hierin wordt meer dan duidelijk welke belangen van overheid, auto- en oliebedrijven er schuil gaan achter de stimulering van waterstof in de personenautomarkt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum