Tesla Model X 75D (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model X 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Parkeren wordt tanken
- 20.000 km
Inmiddels staat er alweer 20.000 kilometer op de teller van mijn Tesla model X75D. Ik had verwacht dat de omslag van een BMW 530d naar een elektrische vehikel een hele toer zou worden, maar eigenlijk is het me enorm mee gevallen. De thuislader hangt werkeloos aan de muur want er zijn veel gratis laadpunten waar de auto geladen kan worden. En niks fossiele auto huren voor de vakanties, de Tesla gaat gewoon mee!
Tesla's hebben (ten opzichte van andere elektrische auto's) twee grote voordelen: 1) grote accu's >70Kwh waardoor bij koude omstandigheden nog steeds 250km actieradius beschikbaar is en 2) het (gratis) Tesla supercharge-netwerk waardoor auto's op hoge snelheid geladen kunnen worden door heel europa. Ik heb medelijden met de Jaguar i-pace gebruikers die met tig verschillende laadpassen en kabels op lage laadsnelheden hun vakantie moeten inplannen. De Tesla laadinfrastructuur haalt de angel uit elektrisch rijden. Een nadeel is misschien wel dat we dat we de gebakkaart bij de Vandervalk's inmiddels kunnen dromen. (hier staan de meeste superchargers)
De Model X75D is dan wel het sloomste model wat Tesla levert, de auto is gruwelijk snel en voelt aan als een kermis attractie. Wat snel went is het enorme koppel en souplesse wat de elektrische aandrijving levert over de vier wielen. Het gewent snel om met een pedaal zowel te accelereren als te remmen.
Zodra we op een auto(snel)weg komen gaat de autopilot er op. De auto houdt automatisch afstand tot je voorligger en houdt de auto binnen de wegbelijning. Ook past de auto je snelheid aan bij omstandigheden zoals voor scherpe bochten. Van baan wisselen doet de auto zelf nadat je de richtingaanwijzer hebt aangezet. Rijden wordt hierdoor een stuk relaxter, de auto helpt bij een aantal taken. Voorlopig nog wel de handen aan het stuur. De techniek is nog niet geschikt dat je zo de bebouwde kom in kunt rijden en rotondes kunt pakken. Maar vergeleken met bijvoorbeeld propilot 2 van Volvo wordt je niet bij elke scherpe bocht de berm in gereden.
Ongeveer elke vier weken krijgt de auto via wifi of 4G een softwareupdate. Hiermee wordt de auto sneller/slimmer/geavanceerder/veiliger. Op twitter vragen eigenaren nieuwe features aan die na enkele maanden opgenomen worden in het besturingsysteem van Tesla. Ook oude Tesla's krijgen deze updates!
De Tesla-app is ook het noemen waard. Op afstand kun je de auto traceren, besturen, openen, verwarmen, koelen en laadstatus bekijken.
Nadeel van de Tesla model X is dat de auto niet het afwerkingsniveau heeft van een Duitse auto. Doordat Tesla een relatief jong merk is met Amerikaanse roots, kun je dat terug zien in het materiaalgebruik en afwerking.
Ik ben zeer tevreden over elektrisch rijden en Tesla. Mijn volgende auto wordt zeker weer een met een battery. Een Tesla geeft het gevoel dat je in een nieuwere generatie auto rijdt.
Garantie, Garantie, Garantie
- 60.000 km
Normaal zou ik redelijk wat kilometers maken, maar door Corona staat de auto wat werkeloos op de oprit. Bevalt de auto nog, na drie jaar? Tja, ja en nee. Hoewel ik het concept achter de elektrische auto's geweldig vindt, geen enkel probleem heb met de actieradius van ongeveer 250 kilometer, de stilte en de acceleratie heerlijk is, heeft Tesla bij mij toch een zwart randje gekregen.
De vier jaar garantie / 80.000km die je op een model X krijgt heb je echt nodig. De auto heeft zeer veel componenten die stuk kunnen en ook stuk gaan. Aflevering met schade op de auto, piepende draagarmen, waterlekkages, deuren die niet meer open gaan, defecte sensoren, vocht in de camera's, schuddende assen bij optrekken, vleugeldeuren die de lak wegschuren, geheugenmodules (eMMC) die na 3 jaar versleten zijn. Eigenlijk is de auto te snel in productie genomen waardoor er gewoon teveel kinderziektes in de auto zitten.
Ook de software die Tesla maakt is verre van bugvrij. Op langere ritten is het vrij normaal dat de boordcomputer crashed en dat je vijf minuten zonder muziek, navigatie of verwarming zit.
De serviceorganisatie van Tesla is jong en heeft moeite om garantieclaims bij te houden. Hierdoor zijn ver vaak lange wachttijden op onderdelen. En vaak vallen de storingen 'binnen specificatie'.
Over alle Full Self Driving fantasie van de grote leider zullen we het maar niet hebben, de komende 10 jaar moeten we bij dit merk nog met de handjes aan het stuur rijden. Met om de 10 seconden een rukje aan het stuur om aan te tonen dat je niet op de achterbank bent geklommen.
Om toch met een positieve noot af te sluiten: ik zou nooit meer terug willen naar een diesel of benzine. De brute acceleratie, de remote app, de flashy vleugeldeuren, enorme bagageruimte, automatisch sluitende deuren, sentry bewaking. Er zijn ook veel dingen die deze auto heel heel goed doet. Een alternatief voor deze auto is (nog) niet te vinden. Dus tot over 3 jaar als we op de 120.000 zitten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model X
- 2018
- 241.414 km

Tesla Model X 100D 6p. Autopilot Leer Alcantara Carbon Camera Trekhaak 22”LM
- 2017
- 201.860 km

Tesla Model X Long Range 100kwh AWD 541PK 7-Persoons Leder Trekhaak Premium Audio FSD-3 Computer Autopilot Camera's Navi Ecc Stuur+Stoelverwarming Adaptive Led Koplampen Panoramische voorruit Lmv Adap.onderstel Performance Pack Ambiente Verlichting Wifi Verkeersborddetectie Garantie op accu en motor tot 06-05-2028 / 240.000km Trekgewicht 2.250KG Nieuwprijs €100.500
- 2020
- 133.370 km